Fot. mat. prasowe PKP PLK
„Pasażerowie mogą korzystać z dwóch nowych 400-metrowych peronów, zadaszonych, wyposażonych w ławki. Można do nich dojść przejściem podziemnym. Docelowo będą wyposażone w system informacji pasażerskiej oraz windy. To jeszcze przed nami” – mówi Mateusz Wanat, dyrektor regionu PKP PLK.
Finalnie w tym miejscu mają zostać przebudowane 82 rozjazdy.
"Co najważniejsze, będzie wgrana nowa aplikacja sterowanie ruchem kolejowym. To przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu i sam proces realizacji tego ruchu, ponieważ po uruchomieniu aplikacji pociąg ze stacji Kraków-Płaszów będzie mógł odjeżdżać co trzy minuty" – wyjaśnia Wanat.
Cała przebudowa Dworca w Płaszowie zakończy się na przełomie 2022 i 2023 roku. Do tego czasu mają powstać jeszcze dwa nowe perony, windy oraz ma zostać zakończony remont przejścia podziemnego. To rok później niż początkowo zapowiadano, bo zgodniez pierwszymi informacjami całość miała zakończyć się jeszcze w tym roku. Wszystko jednak przez niespodziewane dodatkowe prace związane między innymi z koniecznością wzmocnienia gruntu. Mimo tych opóźnień mieszkańcy już cieszą się z pierwszych efektów,
Zakończenie pierwszej części pracy umożliwiło rozpoczęcie innego remontu. Jak podkreśla Piotr Hamarnik z PKP PLK, stacją Płaszów i stacja Bieżanów to dwa powiązane ze sobą punkty.
"Pomiędzy tymi stacjami dobudowany jest dodatkowy tor dla pociągów dalekobieżnych, ale również modernizujemy wszystkie elementy infrastruktury na stacji w Bieżanowie. Wykonawcy przystąpią do przebudowy torów na rozgałęzieniu w miejscu, gdzie pociągi jadące od Krakowa Głównego skręcają w kierunku Wieliczki" - mówi Hamarnik.
Dlatego do 15 listopada na trasie z Dworca Głównego w Krakowie do Wieliczki będą kursował zastępcze autobusy.
Inwestycja realizowana jest w ramach trwającej od lipca 2017 r. przebudowy linii średnicowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Jest to obecnie największe przedsięwzięcie realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe w Krakowskim Węźle Kolejowym.
W ramach inwestycji powstały nowe, 850-metrowe estakady w miejsce usuniętego nasypu ziemnego, biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej, na których znajdą się dodatkowe dwie pary torów, a także stacje kolejowe oraz mosty na Wiśle. W sumie PLK przebudowują odcinek torów o łącznej długości 20 kilometrów. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h. Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro.