Ulica w stronę miasta zostanie otwarta 19 września, w listopadzie natomiast chodnik od strony ul. Blich. Pociągi po dodatkowych dwóch torach pojadą po czerwcowej korekcie rozkładu jazdy w przyszłym roku.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest na listopad 2023 roku. Modernizacja wiaduktu nad ul. Grzegórzecką to kluczowy element wartych przeszło 1,2 mld złotych prac przy linii kolejowej E-30 na odcinku Kraków Główny Towarowy-Rudzice, wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.

Jak poinformował w środę Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, rekonstrukcja historycznego wiaduktu prowadzona w ramach modernizacji kolejowej linii średnicowej przebiegającej przez centrum Krakowa postępuje zgodnie z założonych harmonogramem. Gotowe są fundamenty i podpory obiektu. Wykonawcy finalizują także prace przy ostatnim z pięciu ceglanych łuków.

Według niego po zakończeniu prac przy łukach wykonawca przystąpi do budowy ściany zewnętrznej wiaduktu i przygotowania konstrukcji do ułożenia torów. Główne prace budowlane na ul. Grzegórzeckiej zakończą się w połowie 2023 roku. Wtedy – zapowiedział Hamarnik - pociągi na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów pojadą nie po dwóch, jak było wcześniej, lecz po czterech torach.

Przedstawiciele zarządcy infrastruktury kolejowej zaznaczyli, że prace przy XIX-wiecznym wiadukcie wykonywane są pod ścisłym nadzorem służb konserwatorskich.

„Do odbudowy łuków wykorzystany został dawny materiał – uprzednio sprawdzony, oczyszczony i przygotowany do ponownego ułożenia. Podobnie będzie z kamiennymi blokami ze starszej konstrukcji – po odpowiedniej obróbce zostaną wykorzystane do budowy zewnętrznej ściany wiaduktu” - wyjaśnił Hamarnik.

Dobiegające końca prace modernizacyjne linii średnicowej polegają na zastąpieniu dwoma nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa, od ul. Kopernika do ul. Miodowej, i wybudowaniu na nich czterech torów. Powstaje także nowy most na Wiśle oraz przystanki kolejowe Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i Kraków Złocień. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w połowie przyszłego roku.

W sumie PKP PLK przebudowują odcinek torów o długości 20 km. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h. Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro.