metro w Krakowie
Kłótnie radnych o krakowskie metro: "Niedoszacowane, nie tam gdzie trzeba, brak finansowania"
            Krakowscy radni krytykują plany budowy metra. Zarzuty? Brak finansowania, niedokładny i niewiarygodny kosztorys oraz pominięcie przez metro najbardziej zaludnionych części miasta. Gigantyczna kłótnia wybuchła podczas poniedziałkowego posiedzenia komisji infrastruktury i planowania przestrzennego RMK.        
    Prezydent Krakowa: Budowa metra to jedyne wyjście. Bez niego nie będziemy metropolią
            Metro jest wpisane wstępnie w strategię krajową. Jeśli zostanie uchwalona, to pieniądze z budżetu państwa na budowę będą zapewnione - mówił w Porannej Rozmowie Radia Kraków prezydent miasta Aleksander Miszalski.
Przyznał, że na razie nie ma gwarancji finansowania metra, ale to jeszcze wczesny etap.
Pieniądze popłyną, jeśli inwestycja będzie na odpowiednim etapie przygotowania - tłumaczy Miszalski.        
    Krakowskie metro jako schron. Miasto wzoruje się na Helsinkach
            Wiemy już, jak pojedzie w przyszłości krakowskie metro, miasto zaprezentowało najnowszą koncepcję - dwie linie o długości 29 kilometrów; nie Bronowice, ale południe Krakowa. Wiemy też, jaką inną funkcje, oprócz transportowej, miałoby pełnić. "Chcemy, żeby było również miejscem, gdzie krakowianki i krakowianie mogą się schronić na wypadek zagrożenia" - mówił w Radiu Kraków wiceprezydent Stanisław Mazur.        
    Metro w Krakowie: dwie linie o łącznej długości 29 kilometrów
            Znamy szczegóły w sprawie metra w Krakowie. Jak zapowiedział podczas oficjalnej prezentacji prezydent Aleksander Miszalski: planowane są nie jedna a dwie linie metra. Łączna długość ma wynieść 29 kilometrów.        
    Oburzenie mieszkańców Krakowa na plany budowy metra. "Może zniszczyć kamienice"
            Ogromne oburzenie mieszkańców w sprawie budowy metra w Krakowie. Urzędnicy na specjalnym spotkaniu pokazali im jak budowa wpłynie na środowisko i zabudowania nad przyszłą linią metra. Część mieszkańców była oburzona analizami i domagała się poważnych zmian w przedstawionych dokumentach.        
    Decyzja środowiskowa dla krakowskiego premetra najpóźniej do końca roku
            Do 31 grudnia ma być gotowa decyzja środowiskowa wydana przez Oświęcim dla budowy premetra w Krakowie. Prezydent Oświęcimia, Janusz Chwierut, ogłosił końcową datę wydania dokumentu, która już dwukrotnie była przekładana.         
    "Pod ziemią, ale z głową" – budowa metra w Krakowie oczami eksperta z AGH
            Metro w Krakowie to realna wizja czy tylko ambitna koncepcja? Prof. Krzysztof Tajduś z AGH przekonuje, że przy odpowiednich badaniach geotechnicznych i zastosowaniu nowoczesnych technologii, budowa podziemnej kolei w stolicy Małopolski jest możliwa. W rozmowie z Radiem Kraków ekspert omawia wyzwania związane z drążeniem tuneli, potencjalne zagrożenia oraz sposoby ich minimalizacji. Podkreśla, że kluczem do sukcesu jest działanie „z głową” i zgodnie ze sztuką inżynierską.        
    Władze Krakowa: specustawa rozwiąże problemy formalne ws. budowy metra
            W Krakowie budujemy metro, a nie premetro - zapewnia wiceprezydent Stanisław Mazur.
To reakcja na wczorajsze informacje z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Według nich decyzja środowiskowa przygotowywana przez władze Oświęcimia na premetro, czyli podziemny tramwaj - nie upoważnia Krakowa do budowy metra jako podziemnej kolei.         
    Kolejne problemy z budową krakowskiego metra. Szansą... specustawa
            Decyzja środowiskowa dla krakowskiego premetra nie upoważnia Krakowa do budowy metra - podaje portal lovekraków.pl. Informację tę potwierdziła Radiu Kraków rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska Ada Słodkowska-Łabuzek. Jak mówi, aby wybudować metro, konieczne byłoby opracowanie nowej decyzji środowiskowej        
    Zagrożenia związane z budową metra w Krakowie. Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę?
            Obawy o zabytki były i będą – powiedziała Małopolska Wojewódzka Konserwator Zabytków Katarzyna Urbańska, odnosząc się do planowanej budowy metra w Krakowie. Zaznaczyła, że projektowana głębokość tuneli pozwoli uniknąć kolizji z reliktami archeologicznymi.        
    Decyzja środowiskowa ws. krakowskiego metra: czas na uwagi mieszkańców
            Do 28 stycznia można zgłaszać uwagi do raportu o oddziaływaniu budowy pierwszego etapu metra w Krakowie na środowisko. Przyjmuje je prezydent Oświęcimia, który z końcem lutego ma wydać decyzję środowiskową w tej sprawie.        
    Kobieta w tunelu. Inżynier Natalia Schmidt-Polończyk o wielkim drążeniu w Małopolsce
            Przed nami spore drążenie tuneli w Małopolsce - najpierw linia Podłęże-Piekiełko, czterokilometrowy tunel kolejowy, potem metro w Krakowie. - Gdy otworzono tunel pod Luboniem Małym, tunel pod Świną czy tunel pod Ursynowem, pierwsze dni pokazały, jak skrajnie nieodpowiedzialne zachowania prezentują kierowcy. W Katowicach do tej pory przejeżdża złomiarz, który pcha złom. Widziałam nagrania z raperami w tunelu, z akrobatami. Każde zatrzymanie pojazdu w tunelu to sytuacja potencjalnie niebezpieczna. Największy problem w tym, że tak jak potrafimy przejechać przez tunel, tak w sytuacji zagrożenia (pożar, kolizja), to już nie wiemy, jak się zachować. I to pokazały też moje badania – opowiada doktor inżynier Natalia Schmidt-Polończyk z Wydziału Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami Akademii Górniczo-Hutniczej.        
    Krakowskie metro zaliczy opóźnienie?
            Termin wydania decyzji środowiskowej dla inwestycji może zostać przesunięty - przekazał reporterowi Radia Kraków Urząd Miasta Oświęcimia.  Decyzja środowiskowa jest niezbędna, by rozpocząć budowę metra. Miała zostać wydana do końca lutego.         
    Co Aleksander Miszalski robi w Danii? Chodzi o metro
            Aleksander Miszalski poleciał do Danii, żeby rozmawiać o krakowskim metrze. Prezydent spotka się z ekspertami, którzy opowiedzą mu o kopenhaskiej komunikacji miejskiej.        
    Kurort Nowa Huta? Stanisław Mazur: "To wyjątkowy obszar - atrakcyjne ułożenie przestrzeni, zieleń"
            Czy Kraków zyska na Zintegrowanych Planach Inwestycyjnych? - Czasami inwestor chce budować parking podziemny, czasami osiedle. To mogą być szkoły, przedszkola, żłobki, kolejne parki, infrastruktura sportowa. Inwestor przychodzi i mówi: to nas interesuje; miasto, w uzgodnieniu z dzielnicami, odpowiada: ok, to jest w porządku, ale nasze priorytety kształtują się w taki sposób. (...). Jeżeli uznamy, że przy określonej inwestycji jej wartość, z perspektywy inwestora, wzrosła o 30 milionów złotych, to gdyby się udało wynegocjować nie mniej niż 30 procent, to mówimy o 10 milionach. Czyli jedna inwestycja to mieszkania komunalne za 10 milionów złotych - mówił na naszej antenie Stanisław Mazur, wiceprezydent Krakowa.        
    Sejm odrzucił wniosek PIS ws. pieniędzy na metro w Krakowie w 2025 rok. "To była pusta wrzutka"
            Poprawkę do budżetu w tej sprawie złożyło Prawo i Sprawiedliwość. Jak ustaliło Radio Kraków, Sejm odrzucił druk w tej sprawie. Równocześnie posłowie zagłosowali przeciw zabezpieczeniu pieniędzy na inny, ważny cel dla Małopolski, o który również apelowali politycy PiS: walkę ze skutkami zapadlisk w zachodniej Małopolsce. Poprawki zostały odrzucone głosami koalicji rządzącej i części Konfederacji.        
    Wiceprezydent Stanisław Mazur: To będzie metro, takie jak zakładaliśmy. Będzie jeździć pod ziemią
            - Budujemy metro, a nie tramwaj podziemny - zapewnia Stanisław Mazur, wiceprezydent Krakowa. Władze stolicy Małopolski po kilkudziesięciu godzinach zabrały głos w sprawie kolejnej afery wokół metra. 
We wtorek media obiegła informacja, że według przygotowanych dla inwestycji dokumentów Kraków ma budować "premetro", czyli tramwaj podziemny.  Wiceprezydent Mazur tłumaczy, że to nieporozumienie. Faktycznie niezbędna dla rozpoczęcia budowy decyzja środowiskowa zostanie wydana dla "premetra", ale później władze miasta chcą ją zmodyfikować.  Dokumenty dla premetra były już gotowe za czasów poprzedniego prezydenta, więc tak ma być szybciej i taniej.         
    Prof. Andrzej Szarata: metro musi być bezkolizyjne. Reszta jest mniej ważna
            - Wszystko rozbija się o nazewnictwo, a powinno się dyskutować o efektach - tak o kolejnej awanturze wokół krakowskiego metra mówi profesor Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej i szef zespołu do spraw budowy metra w urzędzie miasta. Jak się okazuje, władze Krakowa wciąż nie wykluczają budowy... podziemnego tramwaju, a nie klasycznego metra, takiego jak w Warszawie. Jak tłumaczą - wszystko ma zależeć od pieniędzy.
Nie ma znaczenia, jaki rodzaj pojazdu będzie wozić pasażerów między Bronowicami a Nową Hutą. Najważniejsze, by był bezkolizyjny, jeździł często i mógł pomieścić odpowiednią liczbę podróżnych - tłumaczy Szarata.        
    Najnowsze
- 
                                                            
                            20:04
                            Zmarła Elżbieta Penderecka. Odeszła nagle
- 
                                                            
                            19:23
                            Wypadek w Morsku (DK nr 79). Trzy osoby ranne po czołowym zderzeniu
- 
                                                            
                            19:08
                            Burzliwa sesja w Myślenicach. Radni debatowali o przyszłości szpitala powiatowego
- 
                                                            
                            17:47
                            30-latek zatrzymany po ataku w pociągu. Ofiarą 17-letnia obywatelka Ukrainy
- 
                                                            
                            17:35
                            Pozew cywilny po słowach prezydenta Nowego Sącza o „spisku Mularczyków”
- 
                                                            
                            17:08
                            Bruk-Bet ponownie przegrywa u siebie
- 
                                                            
                            16:48
                            Próba masowych linczów w Czarnogórze
- 
                                                            
                            16:10
                            Halloween – niewinna zabawa czy kulturowa rewolucja?
- 
                                                            
                            16:02
                            14. kwesta na cmentarzu parafialnym w Chrzanowie. Będą zbierać na odnowę historycznych nagrobków
- 
                                                            
                            15:59
                            Dwa wypadki z udziałem pieszych w Małopolsce
- 
                                                            
                            15:19
                            Tłok w tramwajach linii numer 4. Dlaczego na tej trasie nie kursują już Krakowiaki?
- 
                                                            
                            14:57
                            Bolesław: po dwóch latach mieszkańcy znów zapalili znicze na całym cmentarzu
