Jak przekazał w poniedziałek Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, inwestycja będzie polegała na dostosowaniu w sumie przeszło 58 km linii kolejowych nr 133 i 134 do parametrów wymaganych przez Wspólnotę Europejską w ramach sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa).

ERTMS/ETCS to nowoczesny system kontroli jazdy na kolei, który w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pojazdu przez maszynistę, monitorując dopuszczalną prędkość oraz miejsca zatrzymania. Komunikacja pomiędzy pociągiem a systemem przytorowym odbywa się drogą radiową, z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej (GSM-R).

Takie przyjęte dla Unii Europejskiej rozwiązanie pozwala ujednolicić system zarządzania ruchem kolejowym i zwiększyć bezpieczeństwo poprzez wspomaganie i ograniczenie roli człowieka w procesie sterowania pociągiem.

W efekcie tego przetargu ma zwiększyć się bezpieczeństwo i płynność przejazdów na ważnym odcinku międzynarodowej magistrali kolejowej E30, łączącym Śląsk z Małopolską. Następstwem mają być też oszczędności w zużyciu energii poprzez poprawę przepustowości i płynności ruchu pociągów.

Harmonogram inwestycji zakłada, że wykonawcy zakończą etap projektowy w drugiej połowie 2025 r., a roboty budowlane będą realizowane do końca 2025 r. Ma to umożliwić przeprowadzenie testów nowego systemu i wdrożenie go do eksploatacji w pierwszej połowie 2027 r.

Projekt „Dostosowanie do wymaganych parametrów sieci TEN-T poprzez zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii kolejowej nr 133 i linii kolejowej nr 134 na odc. Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny” ma być finansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Odcinek Kraków - Katowice to część ważnej magistrali kolejowej E30, łączącej Śląsk z Małopolską, oraz Polskę z Niemcami i Ukrainą. Dzięki modernizacji przeprowadzonej przez PLK w poprzednich latach, na odcinku Kraków - Sosnowiec Jęzor pociągi pasażerskie rozpędzają się do 160 km/h.

W poprzedniej dekadzie zmodernizowano odcinek linii Kraków - Katowice przebiegający poza Górnym Śląskiem. W lutym 2021 r., po zmianach ogólnej koncepcji przygotowania kolejnych prac, wznowiono kompletowanie potrzebnej dokumentacji dla odcinka między Jęzorem i Katowicami. Dotyczy ona kilkukilometrowych odcinki linii kolejowych nr 134 Jaworzno Szczakowa - Mysłowice oraz nr 138 Oświęcim – Katowice.

Wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla rozbudowy połączenia Katowice – Sosnowiec Jęzor PLK zamówiły za 7,7 mln netto w spółce Schuessler-Plan Inżynierzy. Częścią zamawianych opracowań ma być studium wykonalności, które da podstawę do decyzji o realizacji inwestycji. Umowny termin określono na IV kw. 2023 r.

W tym samym zamówieniu PLK ujęły prace przygotowawcze dla ewentualnych inwestycji na okolicznych odcinkach ważnych dla ruchu towarowego, m.in. na czynnej linii 161 Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary (cały przebieg), częściowo nieczynnej linii nr 145 Chorzów Stary – Radzionków (odbudowa wraz z elektryfikacją) oraz linii nr 171 Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik (od posterunku Stawiska do Katowic Panewnika).

Cały projekt nosi nazwę: „Prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odcinku Katowice Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śląskie Szarlej – Radzionków”.