Wtorek, 27 września 2016

Imieniny: Wincentego, Mirabeli, Justyny

Kraków 101.6 MHz

  • Kraków 101.6 MHz
  • Tarnów 101,0 MHz
  • Nowy Sącz 90,0 MHz
  • Zakopane 100,0 MHz
  • Andrychów 98,8 MHz
  • Gorlice 97,4 MHz
  • Krynica-Zdrój 102,1 MHz
  • Rabka-Zdrój 87,6 MHz
  • Szczawnica 90,0 MHz

Na antenie

Kontakt

12 200 33 33

4080 (SMS)

500 202 323 (SMS i MMS)

redakcja@radiokrakow.pl

Jarosław Gowin: "Ustawa antysmogowa obciąży mniej zamożnych Polaków"

18

A
A
A
"Obawiam się, że ustawa antysmogowa będzie wykorzystana do narzucenia takich obciążeń, które będą nie do udźwignięcia dla mniej zamożnych Polaków" - tak swój sprzeciw podczas wczorajszego głosowanie tłumaczył w porannej rozmowie Radia Kraków poseł Jarosław Gowin. Sejm przyjął wczoraj przepisy, które dają samorządom prawo decydowania, jakie piece i jakie paliwa mogą ogrzewać domy na ich terenie.

Posłuchaj rozmowy Jacka Bańki z Jarosławem Gowinem z Polski Razem

Z posłów PiS za głosowała jedynie krakowska posłanka Barbara Bubula. Przeciwko byli Andrzej Adamczyk i Ryszard Terlecki - oraz szef Polski Razem Jarosław Gowin. W porannej rozmowie Radia Kraków Gowin zapowiedział, że zagłosuje za, jeśli Senat przyjmie przynajmniej część poprawek PiS.

Zdaniem posła Gowina Prezydent Andrzej Duda będzie się starał być prezydentem wszystkich Polaków. Podziały są głębokie, będą jeszcze trwały wiele lat, ale trzeba zacząć je zasypywać - mówił poseł Gowin w radiu Kraków. Poseł liczy na wolę współpracy rządu z prezydentem - a zwłaszcza ministrów obrony i spraw zagranicznych. ZOBACZ

 

Zapis rozmowy Jacka Bańki z Jarosławem Gowinem z Polski Razem:

 

Prezydent Andrzej Duda będzie wszystkich Polaków czy prawicy, jak to mówił prof. Hartman, polskich biskupów? Będzie wznosił się ponad podziały?

Będzie do tego dążył widać po wypowiedzi, którą pan przywołał. Drugiej stronie nie będzie to szło w smak. Jestem przekonany, że Andrzej Duda rozpocznie proces pojednania narodowego. Na skutek  najpierw wojny na górze PO i PiS-u, potem na skutek katastrofy smoleńskiej dopuściliśmy do tego, że naród podzielił się na dwa wrogie plemiona. W kampanii prezydenckiej Andrzej Duda podkreślał, że chce zasypać te podziały. Nie mam złudzeń, te podziały są tak głębokie, że pewnie będą trwały wiele lat. Pora najwyższa, by tę ranę zabliźniać.

 

Premier Ewa Kopacz zaapelowała do Andrzeja Dudy o współpracę. Jak pan ocenia tę deklarację? Na czym ta współpraca mogłaby polegać?

Na pewno ta współpraca będzie  ze strony prezydenta i mam wrażenie, że będzie też ze strony, przynajmniej części, przedstawicieli rządu. I to tych najważniejszych z punktu widzenia kompetencji pana prezydenta, czyli Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Obrony Narodowej. Nie jest tajemnicą, że w ostatnich tygodniach między ośrodkiem nowego prezydenta a MSZ czy MON trwały intensywne, choć poufne konsultacje. To dobry prognostyk, że przynajmniej w tych dwóch obszarach zakończymy kadencję w atmosferze wspólnej troski o interes Polski.

 

Mamy też pierwsze zapowiedzi prezydenta Dudy – w tym obniżenie wieku emerytalnego. Pan głosował za podwyższeniem wieku emerytalnego do 67. roku życia. Jak ocenić te zapowiedzi?

Mówię niezmiennie: jestem zwolennikiem podwyższonego wieku emerytalnego. Polityka wymaga kompromisów. Zawarliśmy z PiS kompromis, że my politycy Polski Razem poprzemy obniżenie wieku emerytalnego, a  w zamian PiS poprze jeden ze sztandarowych naszych postulatów – zdecydowane obniżenie podatków dla małych, a w przyszłości dla średnich firm. Pytanie brzmi, jakie będą konkretne zapisy ustawy obniżającej wiek emerytalny. Tutaj z zainteresowaniem czekam na propozycje pana Andrzeja Dudy. Czekam też na propozycje innego Dudy – Piotra Dudy z „Solidarności”. Ostatnio zaczął wysyłać sygnały świadczące o dużym realizmie i poczuciu odpowiedzialności za kondycję systemu ubezpieczeń społecznych.

 

Rozumiem, że poczucie odpowiedzialności także za kondycję finansów publicznych, bo w dłuższej mierze takie obniżenie wieku może przynieść katastrofę.

W dłuższej perspektywie to rozwiązanie niekorzystne zarówno dla budżetu, ale i dla samych przyszłych emerytów. Można szukać rozwiązań kompromisowych, np. pójść w kierunku niemieckim, gdzie wiek określono na 65 lat, ale do tego trzeba mieć przepracowaną odpowiednią liczbę lat. „Solidarność” proponuje, by to było 40, w Niemczech jest 45. Mój kompromis to 43.  Dobrze by było, gdyby uprawnienia emerytalne można było nabywać po złożeniu takiej wysokości składek, by starczyło to przynajmniej na minimalną emeryturę.

 

Andrzej Duda powinien podpisać przyjętą wczoraj ustawę antysmogową?

Zastanawiam się, czy tę ustawę da się poprawić w Senacie. My ze zjednoczonego obozu prawicy obawiamy się tej ustawy. Ona może być wykorzystana do narzucenia rozwiązań, które będą finansowo nie do udźwignięcia dla mniej zamożnej części polskiego społeczeństwa. Będziemy nad tym jeszcze współpracować z koalicją rządową w Senacie. Potem przyjdzie namysł ze strony prezydenta Dudy.  

 

Pan głosował przeciwko tej ustawie. Za zagłosowała np. posłanka PiS Barbara Bubula. Jak pan będzie to tłumaczył krakowianom? Że ostatecznie decyduje przekaz partyjny?

Nie przekaz partyjny, nie jestem politykiem PiS-u. Podjąłem decyzję w oparciu o opinię ekspertów współpracujących z Polską Razem. Gdyby poprawki przeszły, wtedy z pełnym przekonaniem zagłosowałbym za ustawą. Mam nadzieję, że koalicja nie będzie się upierać i pozwoli poprawić ją senatorom.

 

Ale co jest złego w nowelizacji, która pozwoli samorządom określać normy dla pieców?

Generalnie, popieram, by zwiększać kompetencje samorządów. Ale proszę sobie przypomnieć rozwiązanie, które próbował narzucić prezydent Krakowa. To były rozwiązania, które doprowadziłyby dziesiątki gospodarstw domowych do kompletnego bankructwa, zmuszałyby tych ludzi do zrzekania się mieszkań lub nawet do przenoszenia się w inne rejony miasta…

 

Ale sam marszałek wspomina, że jest przeznaczone w programie regionalnym 0,5 miliarda złotych, by wspomagać tego typu działania. Po drugie samorząd może się zdecydować, o ile go na to stać.

Pytanie kogo stać. Czy stać samorząd czy stać mieszkańców? Przez wiele lat, bo Jacek Majchrowski jest prezydentem Krakowa przez cały okres, gdy jesteśmy w Unii Europejskiej i możemy garściami czerpać z budżetu, jakoś nie zadbano, by Kraków i inne miasta Małopolski, w których problem smogu jest poważny, uruchomiły programy realnie wspierające mniej zamożną część mieszkańców.

 

Głosując przeciwko ustawie, mówi pan wprost: „palcie, czym chcecie, zatruwajcie powietrze”. To może jak kogoś nie stać na wywóz szamba, to niech wylewa je do rzeki albo na chodnik?

Sugeruje pan poparcie dla zachowań sprzecznych z prawem. Nie trzeba ustawy antysmogowej, by karać surowymi grzywnami palenie materiałami niedozwolonymi. Chodzi o palenie węglem. Mam żal do prezydenta Majchrowskiego, że jego trzy kadencje w znacznej mierze zostały zmarnowane. Kraków mógł z własnych środków i ze środków unijnych uruchomić program likwidacji palenisk węglowych. Problem by był nieporównanie mniejszy. Sam mieszkam przy al. Słowackiego. Jeżeli problem smogu dotyczy kogoś, to takich mieszkańców jak ja. Na pewno będziemy ze smogiem walczyć, jeśli jesienią dojdziemy do władzy, ale tak, by uwzględnić interes wszystkich mieszkańców.

 

Krakowską listę prawdopodobnie otworzy Małgorzata Kidawa-Błońska, a może Rafał Trzaskowski. To może „jedynką” w Krakowie powinna być też prezes Beata Szydło?

Od samego początku pani prezes Szydło podkreślała, że jest premierem Polski regionalnej. Jestem przekonany, że będzie chciała startować z ziemi, z której się wywodzi, czyli z chrzanowsko-oświęcimskiej. Co do sytuacji w PO, niezależnie czy jedynką będzie Małgorzata Kidawa-Błońska, a może Rafał Trzaskowski, czyli spadochroniarze z Warszawy, to wotum nieufności wobec krakowskiej i małopolskiej Platformy. Cała lista krakowskiej Platformy nie poraża swoją siłą. Ale chcę powiedzieć uczciwie, że na tej liście jest człowiek, który ma predyspozycje by być liderem, tylko że został zepchnięty dość głęboko. Mam na myśli byłego eurodeputowanego Bogusława Sonika.

 

Pojedynek Małgorzaty Kidawy-Błońskiej i prezes Szydło to by było starcie na najwyższym szczeblu.

Nie byłbym za. Trzeba uszanować więź polityków z własnym wyborami. Jestem przeciwnikiem przerzucania polityków jak workiem kartofli tylko po to, by poprawić notowania partii. Pracuje się dla Polski, ale i dla swego okręgu wyborczego. Jeżeli listę będzie otwierać polityk niezwiązany z danym regionem, to powinny być sytuacje wyjątkowe.

 

Np. Zbigniew Ziobro, świętokrzyskie.

Ziobro dokonał wyboru. Będzie startował nie z pierwszego, ale z ostatniego miejsca.

 

A pan będzie na początku czy na końcu listy zjednoczonej prawicy?

Listę ujawnimy w pełni, gdy będzie gotowa, czyli w drugiej połowie sierpnia. Wszystkie moje działania od początku podjęcia współpracy z PiS do powstania szerokiego obozu prawicy obliczone są na zespołowy sukces. Nigdy nie stawiałem ambicji personalnych przed dobrem całego naszego zespołu.

Liczba komentarzy: 18

kolega donek

Wtorek, 6 października 2015, 14:59

Gowin nie lobbuj i tak już nikt ciebie nie chce słuchać. Weź się do normalnej pracy. Wy politycy nawet nie umiecie odpowiedzieć na pytanie tylko owijacie w bawełnę ehhh...

Odpowiedz

krakus.

Niedziela, 9 sierpnia 2015, 22:39

gnida.

Odpowiedz

Niedziela, 9 sierpnia 2015, 13:49

@Mina Takich informacji jest dużo http://nauka.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_nauka.pap.pl&_PageID=11&s=depesza&dz=EKOLOGIA&dep=301990&kat=NAUKA&_CheckSum=921002490 Ale jeśli ktoś uważa, że zanieczyszczone powietrze nie szkodzi, to niech sobie wprowadzi do sypialni wylot z komina

Odpowiedz

Gomko

Niedziela, 9 sierpnia 2015, 11:19

Wpływ tak poważnego zanieczyszczenia powietrza na zdrowie ludzi jest dobrze zbadany. Nikt o zdrowych zmysłach tego nie podważa - zanieczyszczenie ma również poważny wpływ na rozwój płodu (zob. wieloletnie badania prof. Jedrychowskiego). Czy to Posła nie rusza? Albo tego nie wie, albo cynicznie gra pod publiczkę - pewnie wielu polaków mu przyklaśnie, bo dla nich mozliwosc palenia smieci to ich konstytucyjne prawo.

Odpowiedz

Mina

Piątek, 7 sierpnia 2015, 07:01

@Tadeusz Arkit

W Polsce nie prowadzi się żadnych statystyk dotyczących umieralności z powodu smogu. Te 45 tys. jest wyssane z palca.

Odpowiedz

Tadeusz Arkit

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 23:15

Jako współautor ustawy antysmogowej: Jarosław Gowin opowiada bajki. Po pierwsze : nikt z PIS ani Polski Razem nie złożył żadnej poprawki. Po drugie: Obecne programy wsparcia powodują, że każdy, kto będIe wymieniał stary kocioł na nowy , ale nowoczesny, w Małopolsce może otrzymać 85 % dofinansowania. Taki kocioł będzie bardziej wydajny, ale też będzie dużo bardziej przyjazny dla środowiska. Poza tym Kraków uchwalił dodatkowy program osłonowy na dopłaty z tytułu opłat za ogrzewanie dla najuboższych. Po trzecie, ale w zasadzie po pierwsze: poseł Gowin ostatnio dużo mówił o ochronie życia. Otóż w Krakowie z powodu zanieczyszczenia powietrza średnia długość życia jest krótsza o dwa lata, a w całej Polsce co roku mamy 45 tys. zgonów spowodowanych smogiem. Mamy do czynienia z "dopalaczem" serwowanym codziennie wszystkim obywatelom.

Odpowiedz

Mariusz

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 23:01

Prezydent tego nie podpisze. Tu nie chodzi o smog a zniszczenie gornictwa.

Odpowiedz

Lajkoń

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 22:57

Mamy środek lata. Sierpień. 35stC. Nikt normalny nie ogrzewa domu węglem. A wskaźniki smogu wysokie. Jak to jest zaciekli antysmogowcy? Jesteście pewni, że to wina piecy węglowych? A mamy wakacje i znacznie mniej aut w mieście? Co na to marszałek Sowa i Pan J.Bańka?

Odpowiedz

angel

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 22:42

Ale moze miec Pan rację co do Bogusława Sonika ...

Odpowiedz

E.D.

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 22:27

Pan Gowin jest całkowicie skompromitowanym politykiem , a jego sztandarowy "wyczyn" czyli deregulacja wielu zawodów powinien być natychmiast odwołany bo prowadzi do degradacji (!) tych zawodów . Odbiera ludziom pracę , ludziom często dobrze wykształconym. Niech Pan Gowin porozmawia z przedstawicielami tych wielu zawodów , niech porozmawia z zawodowcami i profesjonalistami czy rozwój polega na tym zeby byle amatorzy zastępowali zawodowców ... wstyd i niekompetencja

Odpowiedz

rozczarowana

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 21:53

Ręce opadają gdy się tego słucha. Ile jeszcze będziemy się dusić a politycy będą przerzucać się odpowiedzialnością??? Wstyd, obłuda, smutek, zniechęcenie

Odpowiedz

E.

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 17:43

Dlaczego tak często go zapraszacie ? Nie da się słuchać tego ględzenia. :(

Odpowiedz

xyz

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 13:20

Matko, co za obłuda. Sam nic nie robi, to nie pozwoli robić innym. Ustawa daje samorządom prawo, NIE OBOWIĄZEK, wprowadzenia odpowiednich regulacji, adekwatnych do możliwości gminy i skali problemu... Ale lepiej tylko krytykować

Odpowiedz

ms

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 13:19

@Lajkon

pracownikom biura pana Gowina juz dziekujemy

Odpowiedz

Lajkon

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 12:46

Panie Jarku. W Was nadzieja, że przepisy prawa, w tym tzw. "antysmogowe" będą miały ręce i nogi. Oczywiście zgadzam się, że taka ustawa jest konieczna, ale nie zaczynajmy od przerzucania całego jej kosztu na najuboższych. Może warto zacząć od wprowadzenia norm sprzedawanego w składach węgla, norm sprawności węglowych pieców CO. Oczywiście środowisko "antysmogowców" być może sponsorowanych przez zainteresowanych taką ustawą producentów ciepła w mieście podniesie ogromne larum. Mieszkańcy bloków płacący OGROMNE rachunki za ciepło komunalne też jak to Polacy będą sobie życzyli, żeby wszyscy mieli ciężko. Ale zachowajcie zdrowy rozsądek. Niekoniecznie Ci najgłośniejsi (tu pozdrawiam Radio Kraków) mają racje.

Odpowiedz

Łukasz

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 11:22

@.

jest Prezesem Polski Razem Zjednoczonej Prawicy

Odpowiedz

.

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 10:51

Dzisiaj mamy czwartek. W jakiej obecnie partii jest ten Jarek? Po? PRJG? PIS? a może PSL?

Odpowiedz

Antygowin

Czwartek, 6 sierpnia 2015, 10:08

obłudnik stulecia

Odpowiedz