Ukończona w 1909 roku kompozycja zajmuje wyjątkowe miejsce w twórczości kompozytora, bowiem Szymanowski tylko raz jeden sięgnął po lekką i niezobowiązującą formę muzyczną, jaką jest operetka. Autorem oryginalnego libretta (Główna wygrana) i zachowanych do dzisiaj w partyturze tekstów śpiewanych był Julian Krzewiński-Maszyński, artysta operetki lwowskiej, autor wielu librett komicznych i operetkowych. Niestety pełne libretto Loterii nie zachowało się, zaginęły teksty mówione, wiążące numery muzyczne. W inscenizacji operetki w 2007 roku, libretto – teksty mówione stworzył Wojciech Graniczewski, natomiast autorem obecnego, współczesnego tekstu teatralnego jest znakomity dramaturg i scenarzysta – Wojciech Tomczyk. Będzie to zatem wyjątkowa pod każdym względem realizacja. Zobaczymy w niej wszak samego... Karola Szymanowskiego.

Na scenie, obok uznanych i doświadczonych śpiewaków, podziwiać będziemy także najzdolniejszych młodych adeptów sztuki wokalnej, którym towarzyszyć będą Orkiestra oraz Chór Opery Krakowskiej. Całość poprowadzi Maestro Piotr Sułkowski.

Dzieło składa się z 16 numerów skomponowanych z zastosowaniem wszelkich reguł klasycznej operetki. Znajdziemy w nim melodyjny walc, romantyczne duety, zabawne kuplety oraz rozbudowany finał z tańcami i chórem.

Akcja operetki ma miejsce w Ameryce w 1908 roku. Tamtejszy właściciel fabryki samochodów, Tobiasz Helgoland jest ojcem Charly'ego i Darly'ego – nicponi, którzy nie stronią od mocnych trunków. Na ich drodze staje podstępny impresario wędrujący po kraju z loterią na mężów, na której zjawiają się stare panny. Wśród przybyłych pojawia się także pani Troodwood. Kupuje los dla swojej córki Sary, która zdecydowanie za długo trwa w panieństwie. Hulaka Darly, będąc pod wrażeniem dziewczyny, wpisuje się na listę loteryjnych nagród. Po szeregu komplikacji między parą rodzi się uczucie i odbywają się szczęśliwe zaręczyny.

Operetkę będzie można zobaczyć na scenie Opery Krakowskiej w dn. 18, 19, 23-26 listopada 2023. Bilety dostępne w kasie Opery oraz na https://tiny.pl/c4rz9

Spektakl 18 listopada (współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Dyrygent-rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) poprowadzi Miłosz Korpol – student V roku dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, który w sezonie 2023/24, został dyrygentem-rezydentem w naszej instytucji.

REALIZATORZY:

Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Piotr Sułkowski
Reżyseria: Marcin Sławiński
Libretto: Julian Krzewiński-Maszyński
Libretto – teksty mówione: Wojciech Tomczyk
Scenografia: Natalia Kitamikado
Kostiumy: Izabela Chełkowska-Wolczyńska
Choreografia: Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka
Dyrygent-rezydent: Miłosz Korpol (18.11)

Reżyseria światła: Ada Bystrzycka
Przygotowanie chóru: Janusz Wierzgacz
Multimedia: Stanisław Zaleski
Efekty dźwiękowe: Jędrzej Rusin
Asystent reżysera: Mateusz Makselon
Asystent kierownika muzycznego: Joachim Kołpanowicz, Miłosz Korpol
Asystent choreografa: Gabriela Kubacka
Asystent kostiumologa: Adela Bukowy
Inspicjent: Justyna Jarocka-Lejzak, Agnieszka Sztencel
Sufler: Maria Mitkowska, Dorota Sawka

OBSADA:

TOBIASZ HELGOLAND | Janusz Dębowski, Tomasz Kuk
CHARLY | Krzysztof Kozarek, Szymon Raczkowski, Jacek Wróbel
DARLY | Jarosław Bielecki, Adrian Domarecki
SHERLOCK HOLMES, DJEP | Piotr Maciejowski, Adam Sobierajski
IMPRESARIO | Stepan Drobit, Sebastian Marszałowicz
HERCULES POIROT, DRUCIARZ |  Jakub Foltak
WILLIAMS | Michał Kutnik, Damian Wilma
JACK | Wołodymyr Pańkiw, Łukasz Lelek
PANI TROODWOOD | Magdalena Barylak, Karin Wiktor-Kałucka
SARA | Zuzanna Caban, Justyna Khil, Paula Maciołek
MISS HUCK | Justyna Bluj, Agnieszka Cząstka-Niezgódka, Agnieszka Kuk
PRZYJACIÓŁKI SARY: 
MOLLY | Agata Flondro, Laura Wąsek
KETTY | Zuzanna Caban, Paula Maciołek, Teresa Marut
FANNY | Aleksandra Oskroba, Magdalena Stefaniak, Anna Wodyńska-Piętka
LOTTI | Martyna Dwojak, Paulina Stach-Pluskowska
MIMI | Jolanta Leśniak, Emilia Rabczak

Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej
Dyrygent: Piotr Sułkowski, Miłosz Korpol (18.11.2023)

Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących
z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.