Na projekt „Robak” składają się:

- kooperacyjna gra planszowa dla 2-4 graczy, na podstawie poematu „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza. Gra pozwala we własny sposób rozegrać tajną misję księdza Robaka. Grający będą konstruować subtelne intrygi, by doprowadzić do zgody między kłótliwymi mieszkańcami Soplicowa i w ten sposób urzeczywistnić trzy zamiary Bernardyna: przygotowanie powstania na Litwie przed przybyciem wojsk Napoleona, pojednanie zwaśnionych rodzin Sopliców i Horeszków oraz zabezpieczenie przyszłości pana Tadeusza i doprowadzenie do jego ślubu z Zosią. Gry nie można kupić. Otrzymają ją wyłącznie uczestnicy prowadzonych w ramach projektu szkoleń.

- połączona z grą (poprzez kody QR na rewersach kart) internetowa platforma wiedzy na temat poematu, dostępna bez ograniczeń pod adresem: www.pantadeusz.promocjaksiazki.pl Na platformie znajdują się atrakcyjnie podane i dostępne „za jednym kliknięciem” informacje na temat postaci występujących w utworze, wiadomości historycznoliterackie oraz materiały, które umożliwiają krytyczną analizę utworu. Nauczyciele mogą pobrać z platformy scenariusze interesujących lekcji.

- cykl szkoleń dla nauczycieli i bibliotekarzy, koordynowanych przez Biblioteki - Partnerów, które wyraziły chęć udziału w projekcie:

Każdy chętny może zgłosić się do udziału w szkoleniu, a zarazem w projekcie, pod podanymi wyżej adresami. Decyduje kolejność zgłoszeń.

- cykl turniejów gry „Robak” dla młodzieży. Turnieje przeznaczone są dla młodzieży z klas 7-8 szkół podstawowych i klas 1-2 szkół średnich (wiek 14-18 lat). Opiekun przeszkolony w ramach szkolenia powinien przeprowadzić ćwierćfinał turnieju gry w szkole/bibliotece/domu kultury, z którymi współpracuje (do 15 maja). Półfinały turnieju gry zostaną przeprowadzone przez Biblioteki – Partnerów projektu (do 29 maja) i wyłonią 8 finalistów. Ogólnopolski turniej finałowy odbędzie się 11 czerwca w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu. Zaproszonym finalistom i ich opiekunom organizator zapewnia pokrycie kosztów podróży i nocleg.

Projekt realizowany jest, w ramach programu Promocji Czytelnictwa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przez Iwonę Haberny, Agencja Promocyjna OKO.

Przedsięwzięcie odbywa się we współpracy z Muzeum Pana Tadeusza, pod patronatem Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W stworzenie gry i platformy wiedzy zaangażowali się merytorycznie:

  • dr hab. Paweł Bukowiec prof. UJ (autor tekstów na platformę wiedzy)

  • dr hab. Tomasz Majkowski prof. UJ (opieka merytoryczna i groznawcza)

  • Biserka Cejović (nadzór metodyczny, scenariusze lekcji)

  • Wojciech Rzadek (mechanika gry)

  • Anna Pałosz (ilustracje, opracowanie graficzne)

Ten sam zespół stworzył grę karcianą „Świteź”, na podstawie „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza, która zdobyła prestiżową nagrodę „Projekt Roku 2022”, przyznawaną przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.