Cykl rozmów o polskim dizajnie otwiera istotny i szeroko rozumiany temat edukacji projektowej. W gronie uznanych gości dyskutować będziemy nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego dizajnu.
Jeśli projektowanie faktycznie stało się współczesną metodą rozwiązywania rozmaitych problemów i polepszania jakości ludzkiego życia, to wiedza w tym zakresie powinna być odpowiednio dystrybuowana pośród szerokiej grupy odbiorców. Polska posiada już własną tradycję szkolnictwa i promocji w dziedzinie dizajnu. Dzięki pracy środowiska akademickiego i promotorów rozwijają się kierunki na uczelniach państwowych i prywatnych. W kraju funkcjonują lokalne centra dizajnu, pojawiają się branżowe tytuły prasy drukowanej i internetowej oraz nowe festiwale, targi i tematyczne wystawy. Ogromną rolę odgrywa również prywatna przedsiębiorczość, której przedstawiciele coraz chętniej promują polskich projektantów. W międzyczasie jednak na horyzoncie pojawiły się kryzysy związane z nadprodukcją, globalizacją i zagrożeniem klimatu, które podały w wątpliwość sens wzornictwa przemysłowego i wytwarzania nowych dóbr. Zmieniły się także wymagania, jak i wpływ samych konsumentów, którzy korzystając z zasięgu i dostępności mediów społecznościowych, recenzują produkty i w sposób oddolny wyznaczają trendy w projektowaniu.
O wszystkich tych oraz innych zjawiskach odnoszących się do edukacji projektowej porozmawiamy z osobami, które w ogromnym stopniu przyczyniły się do rozwoju polskiego szkolnictwa i promocji w obszarze dizajnu.
Czesława Frejlich, prof. dr hab. Prowadzi zajęcia w krakowskiej ASP, w latach 2000–2022 również w warszawskiej ASP. Do końca lat 90. pracowała jako projektantka wzornictwa, specjalizując się w projektowaniu ergonomicznym. W kolejnych latach kuratorka wystaw i publikacji poświęconych wzornictwu. W latach 2001–2017 roku redaktor naczelna ogólnopolskiego kwartalnika „2+3D”, a od 2018 roku redaktorka internetowego magazynu „Formy.xyz”.
Piotr Voelkel, przedsiębiorca, znawca sztuki i promotor polskiego dizajnu. Założyciel Grupy Kapitałowej Vox, łączącej firmy z branży budownictwa, wykończenia i aranżacji wnętrz oraz Fundacji Vox Artis Promocji Polskiej Sztuki Współczesnej. Współwłaściciel Collegium Da Vinci w Poznaniu, Zespołu Szkół Da Vinci oraz Uniwersytetu Humanistycznego SWPS. Współtwórca Concordia Design – centrum dizajnu i kreatywności w Poznaniu.
Dominik Lisik, dr. Projektant, kurator i krytyk dizajnu. Absolwent Wydziału Form Przemysłowych i Wydziału Architektury Wnętrz krakowskiej ASP oraz londyńskiej AA School of Architecture. Doktorat obronił na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. W latach 2009–2016 redaktor w kwartalniku projektowym „2+3D”, a między 2012 a 2023 rokiem wykładał na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Stale współpracuje z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.