- A
- A
- A
Sześć nowych pociągów Impuls pojedzie małopolskimi torami. ZDJĘCIA
Nowoczesne pojazdy trafią w połowie grudnia między innymi na trasę pomiędzy Krakowem a Tarnowem. Po uroczystym przekazaniu pociągów wykonanych przez nowosądecki Newag, pojazdy zostały zaprezentowane okolicznym mieszkańcom.4-członowe Impulsy mieszczą 200 pasażerów na miejscach siedzących, a 5-członowe mogą przewozić 250 osób na miejscach siedzących. Ich prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h. Na zakup taboru przewidziane zostało unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w wysokości 42 mln euro. Wkład własny pokryto z budżetu województwa oraz funduszu kolejowego.
Nowy tabor spełnia rygorystyczne normy europejskie, w tym europejski system bezpieczeństwa ETCS poziom 2, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów w regionie. Pociągi są wyposażone m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne, stojaki na rowery, automaty biletowe oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i rodziców z małymi dziećmi (np. przewijaki).
"Ładny, nowoczesny, komfortowy. Nie odbiegamy już od Europy jeśli chodzi o nasze pociągi" - podkreślają pasażerowie w rozmowie z reporterem Radia Kraków.
Zbigniew Konieczek podkreślił, że nowe pociągi dla Małopolski, regionu w którym mieści się siedziba spółki Newag, są dostarczane w roku jubileuszu 140-lecia założenia firmy. Jeden ze składów dostarczonych dla Małopolski będzie setnym pociągiem wyprodukowanym w Newagu.
Obecnie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej obsługiwanej przez samorządowe Koleje Małopolskie funkcjonują dwie linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko, a także SKA2 Kraków Główny - Miechów/Sędziszów. 11 grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy, uruchomiona zostanie trzecia linia SKA3 Kraków – Tarnów. W planach są kolejne linie, w tym z Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia.
Wszystkie linie SKA obsługuje spółka samorządowa Koleje Małopolskie, która wozi pasażerów od grudnia 2014 r. W ciągu 16 miesięcy firma obsłużyła ponad 3 mln osób, a do końca tego roku prognozuje przewieźć ponad 6,5 mln pasażerów.
Wszystkie pociągi KM charakteryzują się jednolitą kolorystyką, zgodną z nowym logo Małopolski - występują w nim kolory: szary, żółty, niebieski, różowy i zielony.
Według zapowiedzi Leszka Zegzdy samorząd małopolski, który posiada 44 pociągi, docelowo chce ich mieć 60. Dlatego w lecie przyszłego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych kilkunastu składów.
Nowe pociągi, po zakończeniu prezentacji w Nowym Sączu, wyruszyły w podróż do Krakowa. Ściga się z nimi kierowca rajdowy Michał Kościuszko. Metę przewidziano przy Dworcu Głównym około 14:30.
Przeczytaj: Na sądeckich torach pojawi się w grudniu nowy przewoźnik - Koleje Małopolskie
(Bartłomiej Grzankowski/ko)
Komentarze (0)
Najnowsze
-
08:45
POLSA: podstawowe cele misji na ISS wykonane w ok. 96 proc.
-
08:21
Piłkarskie Euro kobiet: w sobotę Polska zagra z Danią w meczu o honor
-
07:51
Ekstraklasa piłkarska - Bruk-Bet pokonał Omonię w sparingu
-
07:47
Wimbledon: Iga Świątek zagra o szósty w karierze wielkoszlemowy tytuł
-
07:45
Ekstraklasa piłkarska - zwycięski sparing Cracovii
-
07:39
Wimbledon - Świątek zagra o szósty w karierze wielkoszlemowy tytuł
-
07:15
Sobota będzie szara i deszczowa na południu Małopolski
-
00:40
17-latek dźgnięty nożem w centrum Tarnowa. Napastnik poszukiwany
-
22:05
Homo sapiens strzela do „misia”.To obsesja nadkontroli.
-
20:02
82. rocznica Rzezi wołyńskiej. "Tu naprawdę nie chodzi o jeden pomnik"
-
19:03
Rada społeczna szpitala w Krynicy za likwidacją porodówki
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze