Modernizację jednotorowego odcinka tzw. kolejowej „zakopianki” zaplanowano etapami, aby zapewnić dojazdy pociągiem na Podhale w sezonie letnim i zimowym. Od września realizowane będą kolejne fazy prac zwiększające możliwości kolejowego dojazdu do stolicy tego regionu.

Jak poinformowała w czwartek Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, na tegoroczne wakacje w rozkładzie przewidziano 10 relacji dalekobieżnych m.in. z Gdyni, Gdańska i Warszawy oraz 40 połączeń regionalnych, w tym m.in. z Krakowa, Suchej Beskidzkiej, Chabówki i Nowego Targu.

Zgodnie z założeniami inwestycje realizowane przez PLK na trasie Kraków – Zakopane skrócą czas podróżowania między tymi miastami do nieco ponad dwóch godzin, zwiększą komfort i bezpieczeństwo. Ważnym efektem prac jest zapewnienie lepszej dostępności podróżnych do kolei.

Na modernizację kolejowej „zakopianki” na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Zakończenie całego przedsięwzięcia planowane jest w 2023 r. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Według przedstawicielki PLK, do tej pory na trasie zmodernizowano perony w Suchej Beskidzkiej, Jordanowie, Rabie Wyżnej i Pyzówce. Na odcinkach Skawina - Sucha Beskidzka, Sucha Beskidzka - Maków Podhalański, Bystra Podhalańska – Jordanów, Chabówka – Sieniawa, Nowy Targ – Szaflary pociągi jadą już po nowych torach.

Nowe stacje i przystanki kolejowe działają w miejscowościach: Rzozów, Radziszów, Radziszów Centrum, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów, Sieniawa, Lasek, Nowy Targ. Do tego wyższy poziom bezpieczeństwa zapewnia ponad 80 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych między Skawiną a Suchą Beskidzką oraz Chabówką i Zakopanem.