Nagroda Teatralna im. Stanisława Wyspiańskiego, ustanowiona przez Radę Miasta Krakowa w 2011 roku, jest przyznawana od 2012 r. Jej celem jest wzmocnienie wizerunku Krakowa jako silnego ośrodka teatralnego oraz wspieranie rozwoju sztuki teatru w jej różnych formach i odmianach. "Nagrodą pokazujemy, jak ważne dla miasta jest środowisko teatralne, działalność artystyczna ludzi teatru i rozwój tego obszaru krakowskiej kultury" ? powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Gala wręczenia nagrody odbędzie się 11 grudnia w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia.

"Warto podkreślić, że mimo ograniczeń wynikających z pandemii, w 2020 roku na scenach krakowskich teatrów powstało wiele dobrych przedstawień, wiele znakomitych kreacji aktorskich, zrealizowano kilka oryginalnych projektów scenograficznych" – powiedział przewodniczący kapituły prof. Jacek Popiel.

Do 10. edycji konkursu wpłynęło 25 wniosków – dotyczyły one zarówno osób indywidualnych: aktorów, reżyserów, scenografów, jak i duetów aktorskich czy zespołów aktorskich i teatralnych. "Niektóre z nich bezpośrednio odnosiły się do pandemicznych wyzwań 2020 roku lub były swego rodzaju komentarzem do pracy osób związanych z teatrem. Wśród nominowanych znalazł się między innymi będący świadectwem pandemicznej rzeczywistości miniserial +W związku z zaistniałą sytuacją+ czy projekt +Okno holenderskie+, obrazujący problemy zawodu tancerzy, ich pracy i wynagrodzeń" – opisywał przewodniczący jury.

W zwycięskim spektaklu "Dialogi Polskie", wyreżyserowanym przez Mikołaja Grabowskiego, występują: Urszula Grabowska, Natalia Hodurek, Izabela Kubrak, Ewelina Starejki, Wojciech Leonowicz, Paweł Sanakiewicz, Maciej Sajur, Dariusz Starczewski, Kosma Szyman i Artur Sędzielarz. Zespół ten otrzyma 50 tys. zł. "Dialogi Polskie" miały premierę 29 lutego 2020 r., przed pierwszym lockdownem. Była to jedyna premiera w Teatrze Bagatela w 2020 r.

"Dialogi Polskie, czyli rozmowy prawdziwych Polaków z Gombrowiczem" powstały na podstawie tekstów Witolda Gombrowicza, Henryka Rzewuskiego i Jędrzeja Kitowicza. W sztuce – jak czytamy w jej opisie – przeglądają się wzajemnie trzy wieki polskiej państwowości, jeśli chodzi o mentalność, obyczaj i kulturę.

Mikołaj Grabowski zauważył, że praca nad przedstawieniem nie była łatwa, trwała w cieniu nadciągającej pandemii i w trakcie zmiany dyrekcji teatru. Trudnością było też mówienie i śpiewanie tekstu Gombrowicza połączonego z tekstami Rzewuskiego i Kitowicza. "W spektaklu jest sporo muzyki, songów napisanych przez Zygmunta Koniecznego, a jest to muzyka, która stwarza liczne trudności śpiewającym" – opisywał reżyser. Jak zwrócił uwagę, "szczęśliwie także udało mi się zjednoczyć w pracy +nowe ze starym+, czyli młode aktorki i aktorów, z zespołem już tu zadomowionym".

"Dialogi Polskie" będzie można zobaczyć 1,2 i 3 grudnia na dużej scenie Teatru Bagatela.

Oprócz spektaklu Bagateli w 10. edycji konkursu przyznano jeszcze trzy nagrody specjalne. 15 tys. zł otrzymają Eryk Makohon i Paweł Łyskawa z Krakowskiego Teatru Tańca za instalację performatywną "Okno holenderskie". Nagroda specjalna w wysokości 12 tys. zł trafi do zespołu występujących w projekcie Krakowskiego Teatru Tańca "Okno holenderskie": Natalia Dinges, Alicja Muller, Paulina Nowicka, Michał Przybyła, Agnieszka Skorut, Magdalena Skowron. Nagrodę specjalną w wysokości 8 tys. zł przyznano twórczyniom miniserialu internetowego "W związku z zaistniałą sytuacją" ? Zofii Papużance za scenariusz i odtwórczyni głównej roli Agnieszce Przepiórskiej-Frankiewicz.

Jak poinformowała dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego w urzędzie miasta Katarzyna Olesiak, w 2019 r. tylko na scenach krakowskich teatrów samorządowych zagrano 3785 przedstawień, które obejrzało 982 276 widzów; w 2020 r. zagrano 1251 przedstawień z udziałem 209 645 widzów w salach, zaś 216 wydarzeń w trybie online obejrzało 11 608 widzów. Liczba przedstawień w 2020 r. spadła o ponad 61 proc. w stosunku do roku 2019. Jeśli chodzi o premiery, to w 2019 r. teatry samorządowe dały 42 premiery, a w 2020 r. – 32, w tym 24 premiery odbyły się tradycyjnie z udziałem widowni, zaś osiem w formule online.