1,6 m/s, waga ok. 20kg - komunikują się alfabetem morsa. Ławica hybrydowych pojazdów podwodnych naukowców #PolitechnikaKrakowska w fazie zaawansowanych testów. Więcej na @RadioKrakow po godz. 16. #nauka #hybridvehicle #AkademiaMarynarkiWojennej pic.twitter.com/yJG4ju2BTp
— Joanna Gąska (@joanna_gaska) June 16, 2021
"Zespół opracował system odrzucania baterii - dokładnie jak to jest w statkach kosmicznych, że pojazd pływa przez pewien czas po rozładowaniu baterii, po rozładowaniu baterii z tego dodatkowego segmentu odrzuca ten system i wówczas pływa bez tej baterii, tylko dzięki baterii, która jest zainstalowana wewnątrz tego pojazdu, ale wtedy jest manewrowy i szybki" - wyjaśnia opiekun projektu i jeden z konstruktorów dr Marcin Malec z Politechniki Krakowskiej.
Ławica ma wbudowane algorytmy, które w przyszłości pozwolą na autonomiczną pracę robotów. Naukowcy już przygotowali trzy zgłoszenia patentowe.
"Istnieją już podobne rozwiązania na świecie, ale tego typu mechanizm z tak zastosowanymi silnikami krokowymi nie istnieje. Pojazd waży około 20 kg" - wyjaśnia jeden z konstruktorów, Tomasz Talarczyk z Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej.