Zdaniem przedsiębiorców zapis narusza zasady zdrowej konkurencji, jest niesprawiedliwy i faworyzuje tych, którzy prowadzą taki handel od lat.
Jak wyjaśnia jeden z przedsiębiorców, który zgłosił nam tę sprawę i prosił o anonimowość - osób z pięcioletnim doświadczeniem jest niewiele. „Prowadzimy też handel pamiątki, tylko że w sklepie stacjonarnym. A to już się nie liczy, bo brane są pod uwagę tylko stoiska ruchome” - mówi.
Wymóg znalazł się w przetargu, w trosce o wysoki standard handlu. „Na przykład handlowano obwarzankami, które nie miały certyfikatu, nie spełniały norm jakości, a sami handlujący bywali pijani. Stąd zdecydowano się na zapis, który gwarantuje, że handlujący w obrębie Starego Miasta będą dbać o wizytówkę miasta” - tłumaczy Dariusz Nowak z Urzędu Miasta Krakowa.
Jak dodaje rzecznik UMK, doświadczenie w handlu na obwoźnych stoiskach może być zdobyte w każdym innym mieście - nie tylko w Krakowie.
Zapytanie do władz miasta o kontrowersyjny zapis, oficjalną drogą, złożył radny miejski Łukasz Gibała. „Jest to wątpliwe z punktu widzenia prawnego, a na pewno zupełnie nieracjonalne z punktu widzenia uczciwej konkurencji” - ocenia Gibała.
Natomiast z punktu widzenia Prawa Zamówień Publicznych to postępowanie nie powinno być nazwane przetargiem a aukcją – twierdzi Radca Prawny Edyta Pasierb. Jak dodaje, rzeczywiście wprowadza on ograniczenia, ale te zdarzają się w wielu podobnych przypadkach. „Są też warunki legitymowania się np. odpowiednim potencjałem osobowym, technicznym czy odpowiednim statusem ekonomicznym. Jest to często spotykane” - mówi.
Radczyni tłumaczy, że w tego typu sprawach należy zacząć od rozmowy z ogłaszającym przetarg. Ten może go unieważnić i rozpisać nowe postępowanie, w którym weźmie pod uwagę zgłaszane postulaty. W przypadku fiaska negocjacji, kolejnym krokiem jest zaskarżenie przetargu w sądzie.
(Katarzyna Maciejczyk/ew)
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.