|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Marka Radia Kraków dla wystawy prac Marii Jaremy w Cricotece

Przyznaliśmy także "Małą Markę Radia Kraków" spektaklowi "Akademia Pana Kleksa"

Magdalena Szumiec (Gazeta Krakowska), Łukasz Gazur (Dziennik Polski), Krzysztof Glondys (TV Kraków), Joanna Targoń (Gazeta Wyborcza, Didaskalia) i Justyna Nowicka

Jaremianka w Cricotece rozbiła bank i zebrała głosy wszystkich jurorów - wrześniowa Marka Radia Kraków powędruje do Cricoteki. Ale to nie wszystko. Zgromadzeni w studiu jurorzy: Magdalena Szumiec (Gazeta Krakowska), Łukasz Gazur (Dziennik Polski), Krzysztof Glondys (TV Kraków), Joanna Targoń (Gazeta Wyborcza, Didaskalia) i Justyna Nowicka zgodnie wskazywali, że "Akademia Pana Kleksa" w Teatrze Nowym jest wyjątkowym przedstawieniem. Po krótkiej naradzie zdecydowaliśmy się przyznać Małą Markę Radia Kraków. 

Bohaterką nowej wystawy w Crioctece jest rzeźbiarka, scenografka i aktorka awnagardowych scen, współzałożycielka I Grupy Krakowskiej - Maria Jarema. Ekspozycja zat. „Zostaję w tym teatrze. Podoba mi się tu”, skupia się przede wszystkim na teatralnej twórczości artystki, ważnej, ale pozostającej nieco w cieniu. Wspólnie z Tadeuszem Kantorem i Kazimierzem Mikulskim założyła teatr Cricot 2 i zaangażowała się w reaktywację Grupy Krakowskiej. We współpracy z Robotniczym Domem Kultury zrealizowała spektakl Niech się zbudzi drwal (1949), a dla teatru Cricot 2 zaprojektowała kostiumy do Mątwy Stanisława Ignacego Witkiewicza (1956) i Cyrku Kazimierza Mikulskiego (1957).

W Teatrze Nowym "Akademia Pana Kleksa". Piotr Sieklucki sięga po powieść pióra Jana Brzechwy, nawiązuje także do popularnego filmu z 1984 roku. „Akademia Pana Kleksa” staje się w tej inscenizacji szkołą marzeń, w której najważniejsza jest kreatywność. W roli Ambrożego Kleksa wystąpił żywiołowy Tomasz Schimscheiner, tworzac niezwykłą postać - trochę wschodniego guru, trochę szalonego wynalazcy. Demonicznego Filipa Golarza zagrał Jacek Strama, partnerują im aktorzy młodego pokolenia,  studenci i absolwenci szkół teatralnych w Krakowie, Bytomiu i Wrocławiu. W spektaklu brzmią także (w nowych aranżacjach Pawła Harańczyka) popularne kompozycje Andrzeja Korzyńskiego, takie jak „Kaczka dziwaczka”, „Meluzyna”, „Dzik jest dziki”.

Pozostałe nominacje:

Mieszka i pracuje w Nowym Jorku, wystawia w najważniejszych galeriach na świecie. W Muzeum Narodowym w Krakowie wystawa fotografii Piotra Uklańskiego pt. "Polska". Artysta od lat bada narodową ikonografię i polskie mitologie. Jest twórcą instalacji i performensów. Tym razem Uklański wraca do medium fotografii, skupia się na polskim pejzażu, miejscach pamięci i pomnikach. Jak przekonuje, polskość to jeden z najważniejszych tematów w jego sztuce. Ekspozycja powstała z okajzi 100. lecia odzyskania Niepodległości i jest ważnym głosem w debacie o współczesnej Polsce.


W tym roku krakowski sezon teatralny rozpoczeła Łaźnia Nowa, proponując we wreśniu aż dwa przedstawienia. "Miłosna wojna stulecia" - to pierwsza teatralna premiera sezonu 2018/2019. Eva Rysova reżyseruje tekst szwedzkiej pisarki Ebby Witt-Brattström, bierze na warsztat debiutancki poemat szwedzkiej literaturoznawczyni i feministki Ebby-Witt Brattström, napisany po głośnym rozwodzie pisarki z Horace’em Engdahlem – członkiem Akademii Szwedzkiej, przyznającej Nobla w dziedzinie literatury. Reżyserka proponuje intymną, bolesną, ale i ironiczną wiwisekcję  związku w fazie rozpadu.

Jerzy Stuhr w roli Lecha Wałęsy, to kolejna, wrześniowa propozycja w Łaźni Nowej. tytuł spektaklu "Wałęsa w Kolonnos". Reżyser Bartosz Szydłowski i autor tekstu Kuba Roszkowski sięgają po starożytny dramat Sofoklesa, próbując nas przekonać, że w przestrzeni teatru polityczna debata jest możliwa. Na scenie Łaźni  zespół, składający się z 40 osób: aktorów, amatorów, historyków i polityków.  

Wydarzenie Festiwlau Sacrum Profanum. Premiera opery „ahat ilī – Siostra bogów”, do której libretto napisała Olga Tokarczuk, a muzykę skomponował Aleksander Nowak odbyła się na Festiwalu Sacrum Profanum. Spektakl wyreżyserowała Pia Partum.„Ahat ilī – Siostra bogów” to utwór, który powstał na bazie powieści Tokarczuk „Anna In w grobowcach świata” . Pisarka sięgnęła do jednego z najstarszych mitów ludzkości. Jego bohaterką jest sumeryjska bogini miłości i wojny Inanna.


Nasze nominacje:
- "Polska", Piotr Uklański, Muzeum Narodowe w Krakowie, kurator Adam Mazur
- „Zostaję w tym teatrze. Podoba mi się tu”, Maria Jarema, Cricoteka, kuratorki Anna Batko i Ada Grzelewska

- "Akademia Pana Kleksa", Teatr Nowy, reż. Piotr Sieklucki
- "Wałęsa w Kolonnos", Teatr Łaźnia Nowa, reż. Bartosz Szydłowski, tekst Kuba Roszkowski
- "Miłosna wojna stulecia", Teatr Łaźnia Nowa, reż. Eva Rysowa. tekst Ebba Witt-Brattström,  
-   „ahat ilī – Siostra bogów”, w ramach Festiwalu Sacrum Profanum, libretto Olga Tokarczuk, muzyka Aleksander Nowak, reż. Pia Partum

jn/mat. prasowe

100%
0%