Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Budowa łącznicy kolejowej Zabłocie-Krzemionki. W przyszłym roku będzie dramat!

  • Kraków
  • date_range Wtorek, 2015.12.22 06:12 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 08:22 )
- Kiedy na pierwszym spotkaniu inwestor przedstawił nam swoje plany, zapadło milczenie - mówi Michał Pyclik z krakowskiego ZIKiT-u. Budowa łącznicy kolejowej Zabłocie-Krzemionki od przyszłego roku wejdzie w kolejny etap, który... całkowicie sparaliżuje ruch na jednym z najtrudniejszych i najbardziej ruchliwych skrzyżowań w Krakowie: alei Powstańców Wielkopolskich, Śląskich i Wielickiej w Podgórzu.

Etap 2 budowy. Luty - Marzec 2016 r. /źródło: PKP PLK

Kolejne etapy budowy łącznicy kolejowej Zabłocie-Krzemionki

Przedsmak tego, co może się tam dziać mieliśmy w listopadzie, kiedy to zwężenia jezdni całkowicie zakorkowały to miejsce. Listopadowe utrudnienia to jednak nic w porównaniu z tym, co czeka kierowców od lutego.

- Nie mamy innego wyjścia - rozkłada ręce Dariusz Bac z firmy Budimex (generalny wykonawca inwestycji) - Nad skrzyżowaniem budujemy dwie ponad półkilometrowe estakady. Musimy zająć jezdnie. Wypracowaliśmy jednak takie rozwiązanie, które będzie najmniej dotkliwe dla kierowców i utrzyma ruch tramwajowy i autobusowy. Choć to akurat kierowców nie pocieszy.

Drogowcy już teraz postanowili poinformować o wszystkim kierowców, aby ci... zaczęli planować trasy objazdowe. Bez objazdów się nie obejdzie. Będzie taki moment, gdzie praktycznie całe skrzyżowanie zostanie wyłączone z ruchu.

Pierwsze utrudnienia pojawią się na przełomie stycznia i lutego. Będą polegały na zwężeniu na alei Powstańców Wielkopolskich od strony Nowej Huty (to podobne utrudnienia jak te w listopadzie).

W kwietniu będzie już znacznie gorzej, bo z ruchu zostanie wyłączona... estakada Obrońców Lwowa, czyli ta prowadząca od Łagiewnik w kierunku Nowej Huty. Kierowcy będą jeździli dołem, co znacznie obniży przepustowość tej trasy. Na czerwiec i lipiec planowana jest przerwa w robotach ze względu na Światowe Dni Młodzieży. Estakada w większości będzie otwarta.

Prawdziwy dramat szykowany jest w sierpniu. Zamknięte będzie praktycznie całe skrzyżowanie! "Zostawimy tylko skręt w lewo w Wielicką, od strony Nowej Huty. A od strony Łagiewnik estakadę" - tłumaczy Bac. W październiku estakada będzie ponownie zamknięta. "To chyba najpoważniejsza inwestycja w Krakowie w ostatnich latach, jeśli chodzi o utrudnienia. Poważniejsza niż rondo Ofiar Katynia" - nie ukrywa Pyclik.

Kierowców nie pocieszy fakt, że chodzi o budowę... trasy dla pociągów. Choć łącznica może się przysłużyć także im. Powstanie szybka trasa do Skawiny i... przystanek kolejowy właśnie przy tym skrzyżowaniu (to również ważny węzeł przesiadkowy). Jest więc szansa, że część kierowców zacznie korzystać z pociągów.

W tej chwili trwają prace nad wyborem sugerowanych objazdów. "Z pewnością będą to dalekie trasy. Być może najdogodniejszym sposobem na dojazd z Nowej Huty będzie skorzystanie z trasy S7 albo z alei Bora Komorowskiego, Alei Trzech Wieszczów i ul. Konopnickiej. Przy zwiększonym ruchu także i one mogą się jednak jeszcze bardziej zakorkować - mówi Pyclik.

- Nie ma złotego środka - przyznaje Dariusz Bac. A Michał Pyclik całkiem poważnie sugeruje, aby wiosną i latem kierowcy przesiedli się... na rowery, jeśli tylko mają taką możliwość.

Przypominamy: Budowa łącznicy Zabłocie-Krzemionki sparaliżowała ruch w tej części Krakowa

 

 

 

 

 

(Maciej Skowronek/ko)

Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię