|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Prawdopodobnie w marcu wejdą w życie nowe ceny biletów komunikacji miejskiej

Nowe ceny biletów krakowskiej komunikacji miejskiej wejdą w życie, o ile przegłosują je radni. Zarząd Transportu Publicznego forsuje zmiany, które mają zachęcić do kupowania biletów miesięcznych na wszystkie linie i regularnych podróży tramwajami i autobusami. Stąd pomysł likwidacji biletów na jedną i na dwie linie i podniesienie cen za przejazdy jednorazowe.

Posłuchaj rozmowy z Bartoszem Piłatem z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie

fot: EW

- Szacunki są takie, że w przyszłym roku, z powodu podwyżek cen prądu, utrzymanie komunikacji miejskiej będzie droższe o 12 milionów. Mieszkańcom trzeba wytłumaczyć, że te 12 milionów skądś musi się wziąć. Albo będą to pieniądze, które oni wydadzą kupując bilety, albo będą to pieniądze zebrane z ich podatków, wrzucone do budżetu i wydane na pokrycie tych rachunków. Jest też konieczność podwyżek pensji kierowców i motorniczych. Rynek pracy to wymaga, żeby utrzymać atrakcyjość tych miejsc pracy. To też musi być w nowym budżecie MPK w Krakowie  - przekonuje Bartosz Piłat z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Urzędnicy chcą równocześnie jeszcze bardziej obniżyć ceny biletów miesięcznych na wszystkie linie, dla osób płacących podatki w Krakowie. "Chcemy nakłonić mieszkańców do regularnego korzystania z krakowskiej komunikacji miejskiej" - tłumaczy Bartosz Piłat.

Urzędnicy chcą zlikwidować bilety miesięczne na jedną i dwie linie. W zamian tańszy będzie bilet na wszystkie trasy. Do tego ma być zlikwidowany bilet 20-minutowy. Albo całkowicie, albo też czas zostanie skrócony do 10 lub 15 minut.

Bartosz Piłat. / fot: materiały prasowe

- Tak jak innym miastom, zależy nam na zwiększeniu liczby stałych użytkowników transportu zbiorowego. Stały użytkownik transportu zbiorowego to ten, który korzysta z biletu okresowego, najlepiej na wszystkie linie. Zachęca go to do tego, żeby nie myśleć o wsiadaniu do samochodu. Stąd idea likwidacji biletu na jedną i na dwie linie. Drugą rzeczą jest kwestia biletu krótkookresowego. Tu znowu chcemy stworzyć sytuację, w której osoba musi pomyśleć, czy opłaca się jej funkcjonowanie na podstawie biletów jednorazowych - przekonuje w rozmowie z Radiem Kraków przedstawiciel Zarządu Transportu Publicznego.

Propozycje Zarządu budzą kontrowersje zarówno wśród pasażerów, jak i radnych. Do tych ostatnich będzie należała decyzja, dlatego ostateczny kształt cennika może się jeszcze zmienić. Projekt zmian ma być gotowy do końca roku, radni zajmą się nim w styczniu, a ewentualne wejście w życie planowane jest na wiosnę.

 

 

 

 

(Maciej Skowronek/ko)

12%
88%
WARTO ZOBACZYĆ
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 52

Jabba se Hut

Niedziela, 17 marca 2019, 10:03

w zwiazku z tym ze place podatki w krk ale i tak placilem 89 pln za miesieczny, bo nie podpisalem rodo bede jezdzic na gape. Drugi powod to brak biletu 10 minutowego. Przesiadlem sie na hulajnoge, zegnajcie smierdzace srodki transportu. Miasto moglo by otworzyc zamkniete laznie publiczne, w mpk tyfi

Odpowiedz

Środa, 20 lutego 2019, 19:41

@OM

Owszem podniesienie cen biletów zgoda . Ale likwidacja biletów na 1 lub 2 linie i mydlenie oczu że to dla wygody pasażerów jest najzwyklejszą głupotą

Odpowiedz

OM

Niedziela, 10 lutego 2019, 10:13

Ten kto ma auto i tak nim będzie jeździł,nie łudźmy się że kto jest wygodny przesiądzie się na MPK.A jak ktoś mieszka w Krakowie i pracuje i wystarczył bilet na 1 lub 2 linie dlaczego ma płacić na wszystkie!!!Jeżeli nie pracuję i wystarczył mi bilet 20 minutowy dlaczego się mnie zmusza do przepłacania.Jeżeli Jaśnie Pan Prezydent,KTÓREGO KOMUNIKACJA NIE DOTYCZY TYLKO DOTYCZĄ WYBORY chce podnieść ceny biletów to niech zostawi stare opcje biletów czasowych.

Odpowiedz

Środa, 6 lutego 2019, 08:58

To po to były te strefy płatnego parkowania, żeby prywaciarze nie bruździli MPK w mieście. Taki monopol.

Odpowiedz

Wtorek, 5 lutego 2019, 21:28

@zapozno

przecież w Krakowie rządzi PO

Odpowiedz

RK

Sobota, 12 stycznia 2019, 15:29

Najdroższa komunikacja w całej Polsce i jeszcze podwyższać i likwidować!!! Skandal...

Odpowiedz

Sobota, 12 stycznia 2019, 15:26

mm

Odpowiedz

Artik

Piątek, 28 grudnia 2018, 20:22

Po wyborach więc jedziemy z kokosem.... Panie prezydencie w jakim celu była ta zniżka 20% dla mieszkańców jak pół roku później jest mega podwyżka.... I jeszcze co to ma wspólnego z ekologią....

Odpowiedz

Mateusz

Sobota, 22 grudnia 2018, 19:44

Wszystko drożeje, więc komunikacja miejska niestety także. Według mnie najbardziej rozsądnym posunięciem i kompromisowym posunięciem ( podwyżka jest raczej nieunikniona) byłoby: podniesienie ceny do 3 zł za bilet najtańszy i skrócenie jego czasu do 15 min, podniesienie ceny biletu 40 min do 4 zł ( aglomeracyjnego 1 razowego do 4.2 zł) i po równo jakąś niewielką podwyżkę na bilety okresowe 1,2 liniowe i sieciowe. Zupełnie nie rozumiem pomysłu likwidacji biletów 1 i 2 liniowych nawet w zamian obniżki ceny sieciówki, ponieważ i tak pasażerów korzystających z 1 lub 2 lini wyjdzie to drożej i sporą część z nich ODSTRASZY od zbiorkomu, a tego chyba nikt nie chce.

Odpowiedz

Niedziela, 2 grudnia 2018, 11:18

Skoro koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej wzrosną, to może faktycznie trzeba podnieść ceny biletów... Pytanie, czemu tymi podwyżkami obciążać tylko jedną grupę pasażerów - tych, którzy podróżują komunikacją okazjonalnie? Jeśli podwyżki, to sprawiedliwie dla wszystkich - miesięcznych, sieciowych, jedno- i dwuliniowych. Takie rozwiązanie jestem w stanie zrozumieć. Tego proponowanego nie rozumiem zupełnie.

Odpowiedz

ADAM

Sobota, 1 grudnia 2018, 10:54

WSIADAM W AUTO BEZ ŁASKI

Odpowiedz

Heh

Piątek, 30 listopada 2018, 09:05

Dobra zmiana bilety na 1 i 2 linje niszcza siatke polaczen zamiast przesiadkowej mamy to badziewie co teraz z liniami co 10 min i totalna przypadkowscia przesiadek. Na korytarzu powinien byc jeden numerwk i jezdzic co 2 min

Odpowiedz

Jan

Piątek, 30 listopada 2018, 07:10

W dniu 06 listopada 2018r o godz 14:00 byłem w EKOSPALARNI w Krakowie gdzie dowiedziałem się, że w ramach skojarzonej produkcji (energia cieplna i prąd dla miasta Krakowa) w 2017 roku wyprodukowała tyle prądu, ile zużywają krakowskie tramwaje w ciągu roku. Nie rozumiem czyżbyśmy sobie liczyli drożej za śmieci które jej przekazujemy? I wyprodukowała tyle ciepła, które zużył w 2017r oku co 10 -ty mieszkaniec Krakowa.

Odpowiedz

Jestem na nie

Piątek, 30 listopada 2018, 01:17

Ja może jakaś ograniczona jestem, ale proszę mi wytłumaczyć w jaki sposób likwidacja biletów na 1 i 2 linie ma zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej takie osoby, którym taki właśnie bilet wystarczał do podróżowania po mieście? Jak dla mnie to cała masa takich podróżnych podziękuje MPK za współpracę i przesiadzie się do własnych samochodów, bo ich to taniej wyjdzie. Ja korzystam z biletu na 1 linię i tak się właśnie zastanawiam czy po jego likwidacji i "uszczęśliwieniu" mnie sieciówką, żeby skorzystać ze wszystkich jej "dobrodziejstw" będę objeżdżać Kraków w weekendy?

Odpowiedz

Koks

Czwartek, 29 listopada 2018, 22:30

Chore, likwidacja biletów okresowych na 1 lub 2 linie. Panie Piłat , stuknij się w ten swój pusty czerep.

Odpowiedz

Inżynier mamoń

Czwartek, 29 listopada 2018, 20:47

@Śnieżynka

A malowanie?

Odpowiedz

zapozno

Czwartek, 29 listopada 2018, 20:19

@:)

To jakas obsesja , PIS, PIS ,PIS bilety PIS, PIS PIS, bilet PIS podwżka PIS. Lecz się na nogi bo na głowę za późno

Odpowiedz

anekswsi

Czwartek, 29 listopada 2018, 20:17

No tak, wybory się odbyły i wygrał Majchrowski aby było tak jak było a nawet jeszcze gorzej. Podwyżki biletów wymyślili , bo oni wiedza lepiej czy ja potrzebuję jeździć jedną, dwoma czy wszystkimi liniami. Jak ja nienawidzę urzędników, którzy chcą uszczęśliwić innych na siłę. Smog będzie coraz wiekszy, bo planu zagospodarowania nie ma i zabudowano wszystkie ciągi powietrzne w Krakowie. Metra wybudować się nie da, bo się nie da, nie da się i nie da się .....Korki coraz większe, chaos komunikacyjny, No cóż tego właśnie Krakowianie chcą.

Odpowiedz

Mort

Czwartek, 29 listopada 2018, 19:07

A ja znam tego Pana!

Odpowiedz

Śnieżynka

Czwartek, 29 listopada 2018, 18:59

@Inżynier mamoń

A chłodzenie?

Odpowiedz