|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Kontraruch na wąskich jednokierunkowych ulicach w Krakowie budzi kontrowersje

Na krakowskich drogach od kilku miesięcy zaczęło pojawiać się nowe oznakowanie. Namalowany na jezdni rower z podwójnym daszkiem wskazującym, w którą stronę mogą poruszać się cykliści, czyli tzw. sierżant rowerowy budzi w Krakowie spore kontrowersje. Jak jednak zapewnia oficer rowerowy Krakowa, "do wszystkiego można się przyzwyczaić".

Posłuchaj co mówi oficer rowerowy Krakowa, Marcin Wójcik

Kontraruch na ul. Lea. Fot. E. Wasilewska

Według nowych zasad nowy znak ma ułatwić poruszanie się cyklistów po drogach. Może być także użyty do wprowadzenia tak zwanego "kontraruchu", czyli przejazdu dla rowerów w obie strony na ulicy jednokierunkowej. Do tej pory korzystano wyłącznie z rozwiązania jakim był kontrapas. Był on jednak nieco problematyczny na węższych ulicach. "Żeby wyznaczyć kontrapas, trzeba było reorganizować postój dla samochodów, a to nie zawsze łączyło się ze zrozumieniem ze strony kierowców" - mówi Radiu Kraków Marcin Wójcik z krakowskiego ZIKiT-u.

Dopuszczenie ruchu rowerowego w obie strony na ulicach dwukierunkowych to w niektórych krajach obowiązek. "W Belgii od wielu lat wszystkie ulice jednokierunkowe muszą być obowiązkowo dwukierunkowe dla rowerzystów. To są często tak wąskie uliczki, że ledwo mieści się tam jeden samochód. Auta też nie jeżdżą tam szybko" - mówi Marcin Hyła  ze Stowarzyszenia Miasta dla Rowerów. Jak dodaje Marcin Hyła, takie przykłady można znaleźć także w Polsce. W Gdańsku od kilku lat takich ulic jest dwieście! Jak twierdzi Marcin Wójcik, od początku obowiązywania zmian, doszło tam do... jednego zderzenia z rowerzystą. Obaw wobec nowego oznakowania nie ma także policja.

"To element pomocniczy, dodatkowe oznakowanie dla rowerzystów, które pomoże im poruszać się bezpiecznie. To jest kwestia uprzejmości i zdrowego rozsądku. Wszyscy muszą uważać, i rowerzyści, i kierujący samochodami" - tłumaczył Witold Norek, zastępca naczelnika krakowskiego wydziału drogowego. Jak zapewnia Marcin Wójcik, nowe oznakowanie będzie pojawiać się przede wszystkim na ulicach o ograniczonej do 30 kilometrów na godzinę prędkości maksymalnej, co ma ułatwić przejazd rowerzystom.

"Proszę zauważyć, że ruch na tego typu ulicach nie jest tak dynamiczny jak na Alejach Trzech Wieszczów. Czasem wystarczy kogoś puścić, na kogoś poczekać, do kogoś się uśmiechnąć. To jest do zrobienia" - przekonuje oficer rowerowy Krakowa. 

Czy nowe rozwiązanie sprawdzi się w Krakowie - najlepiej pokaże to nam już praktyka.

 

 

 

(Bartłomiej Grzankowski/ew)

Obserwuj autora na Twitterze: 

 

67%
33%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 21

Wtorek, 13 września 2016, 11:05

wszystko jest do wyedukowania zarówno jazda po pasach ( rozsądnie - niech jezdzą) jak i pod prąd tylko należy pamięrtać że "sierżant rowerowy" to nie wydzielona ścieżka rowerowa to powinna być informacja dla kierujących autem że może pojawić sie rowerzysta a dla rowerzystów że mogą jechać pod prąd tyle że przy sierżancie to auto ma pierszeństwo, a rowerzysta, jak jest wąsko powinien zejsc z roweru, bądź schować sie w jakąś lukę. Jeśli jedni i drudzy będą sie szanowac to nie będzie problemu.

Odpowiedz

hm

Poniedziałek, 12 września 2016, 00:10

@Ale jazda !

Wiesz ten zakaz przejeżdżania przez przejścia dla pieszych nie wynika z jakiegokolwiek związku z samochodami, że ci ktoś wyskoczy itd. Chodzi wyłącznie o to, żeby rowerzysta nie rozjechał pieszych, więc w zasadzie jak jedzie 5km/h może przejeżdżać. Dlaczego bo w miejscach gdzie są rozdzielone przejścia dla pieszych i rowerzystów, przez te dla rowerzystów jak ma zielone światło może rowerzysta wjeżdżać na pełnej prędkości.

Odpowiedz

Andrzej D.

Niedziela, 11 września 2016, 18:42

Pytanie do redakcji - np. do omówienia w programie Jedź bezpiecznie, na pewno do opublikowania w necie: KTO MA PIERWSZEŃSTWO W WYPADKU SYTUACJI KIEDY NIE MIEŚCI SIĘ SAMOCHÓD I ROWER JADĄCE Z NAPRZECIWKA? - i to nie rada, że każdy ma być uprzejmy tylko jaka jest interpretacja Kodeksu drogowego stosowana przez Drogówkę.

Odpowiedz

Niedziela, 11 września 2016, 13:35

@Andrzej

A który znak o tym zaświadcza? psycho-rowerzysto?

Odpowiedz

pasy są do przechodzenia, a nie przejeżdzania

Niedziela, 11 września 2016, 12:16

Ważniejsze jest to aby rowerzyści przeprowadzali swoje rowery przez pasy, bo tylko nieliczni to robią, a samochód w miejscu nie stanie nawet jak jedzie 30 km/h...

Odpowiedz

pieszy/rowerzysta/automobilista

Niedziela, 11 września 2016, 12:09

Na tym skrzyżowaniu na zdjęciu (Lea/Nowowiejska) brakuje tylko rowerzysty walącego czołowo w ten samochód...no bo ma kontrapas... a samochody mają latać aby zrobić miejsce dla rowerów...

Odpowiedz

pdg52

Niedziela, 11 września 2016, 11:27

strefa zamieszkania czyli w Krakusiu cały obwód Plant to strefa 20 km/h TAKŻE DLA ROWERÓW I INNYCH ELEKTRYCZNYCH WYNALAZKÓW !

Odpowiedz

Andrzej

Niedziela, 11 września 2016, 11:21

@baraja

W centrum miatsa jest strefa Tempa 30, więc i tak można jeździć maks. 30 km/h. A przepustowość? Nikt nie będzie ginął za przepustowość i twoją wygodę.

Odpowiedz

mieszkanka

Niedziela, 11 września 2016, 11:08

Na wąskiej ulicy Jablonnej wymalowano sierżanty w przeciwnym kierunku, tylko patrzeć jak dojdzie do tragedii i zginie jakiś rowerzysta.

Odpowiedz

c

Niedziela, 11 września 2016, 10:38

@Kierowca i rowerzysta

@kierowca i rowerzysta mandat za przejazd alejami? To dla kierowców w takim razie też, bo przecież dla rowerzystów zakazu nie ma. Z moich obserwacji świętymi krowami w KRK są kierowcy.

Odpowiedz

Kierowca i rowerzysta

Niedziela, 11 września 2016, 09:32

@idiotów nie sieją sami rosną

Zgodnie z artykułem trzeba się zatrzymać i puścić rowerzystę przecież to święte krowy które na pewno się nie zatrzyma i puści kierowcy! Tak samo jak na przejściach pieszy ma uważać a nie rowerzysta. Jak dla Mnie rowerzysta na Alejach i podobnych ulicach mandat 1000 zł przejazd przez przejście 2000zł i zobaczymy jak będą jeździć

Odpowiedz

AA

Niedziela, 11 września 2016, 09:29

@krk_bike

Dokładnie

Odpowiedz

A

Niedziela, 11 września 2016, 09:29

@kierowca, rowerzysta i pieszy

Widać rowerzystę który za kółkiem siedzi tylko w niedzielę! Jak jeździsz tak przepisowo to żyć pierwszy kamieniem ale wątpię pewnie jesteś z tych co na zakopiance jedzie lewym pasem 69 km/h i twierdzi, że jeździ przepisowo! A do tych zawracajacych się nie czepiaj tylko zastanów się i to dobrze gdzie jest tam zawrotka (legalna)!

Odpowiedz

baraja

Niedziela, 11 września 2016, 09:19

Prezydent Majchrowski, w sposób nadzwyczaj dobitny, pokazuje jak się kończy demokracja bezpośrednia. Lud powiedział "TAK" dla większej ilości ścieżek rowerowych. Patrząc co wyprawiają rowerzyści, jestem głęboko zaniepokojony tym co się teraz będzie dziać w ścisłym centrum miasta. Nie mówię o wypadkach, ale o paraliżu komunikacyjnym. Automatycznie każdy kierowca (z olejem w głowie) ściąga nogę z gazu do prędkości około 20-30 km/h. Tym samym zmaleje przepustowość dróg.

Odpowiedz

baraja

Niedziela, 11 września 2016, 09:13

Przyzwyczaić do widoku rowerzystów wbitych w przednie maski samochodów, też nie będzie trudno

Odpowiedz

Ale jazda !

Sobota, 10 września 2016, 14:40

Po zajęciu kontrapasami i parkingami wąskich ,dotychczas jednokierunkowych jezdni , należy oczekiwać pojawienia się kontrapasów na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Ale najpierw prosiłbym o wyegzekwowanie przepisu aby rowerzysta przejścia dla pieszych pokonywał ZAWSZE pieszo.

Odpowiedz

kierowca, rowerzysta i pieszy

Piątek, 9 września 2016, 21:57

@kierowca

To może całkiem na początek zająć się szkoleniem kierowców w zakresie przepisów Prawa o Ruchu Drogowym? Bo jeżdżąc sporo mam wrażenie, że część w najlepszym razie opanowała kręcenie kierownicą i rozpoznawanie podstawowych znaków. Zatrzymanie się na zielonej strzałce? Klakson, bo przecież jest ... zielona. Albo S-3 - np. na Łagiewnikach, z Wadowickiej. Ilu zawraca (czego robić w tym miejscu nie wolno) wymuszając pierwszeństwo? Albo parkowanie w miejscach niedozwolonych np. na środku skrzyżowania. Można byłoby wymieniać długo więc ... może kierowcy samochodów powinni przejść jakieś szkolenia z przepisów? Że jak, że mają? To czemu jeżdżą tak, jakby one nie istniały??

Odpowiedz

krk_bike

Piątek, 9 września 2016, 21:24

No własnie! Nie może być tak, że zwykłe prawko kat. B upoważnia do poruszania się rowerem, gdyż rower i auto to są zupełnie różne rzeczy. Na kursie prawa jazdy nikt przecież nie szkoli nikogo z jazdy rowerem.

Odpowiedz

Huop

Piątek, 9 września 2016, 21:18

@kierowca

@kierowca, Pamiętajmy jendak, że rowerzyści to także posiadacze prawa jazdy, gdyż są to także kierowcy. Mimo wszystko ci kierowcy posadzeni na rowery popełniają tak rażące błędy. Niestety zupełnie inaczej wygląda droga z perspektywy roweru niż z wygodnego siedziska kierowcy. Może warto by było wprowadzić obligatoryjne szkolenia z jazdy rowerem, również (a może przede wszystkim) dla kierowców? Bo jakoś tego tematu nikt nie podnosi.

Odpowiedz

kierowca

Piątek, 9 września 2016, 20:48

Zajęlibyście się na początek szkoleniem rowerzystów w zakresie przepisów o ruchu drogowym. Najpierw trzeba wiedzieć jak jeździć, a potem myśleć którędy jeździć.Jechał kiedyś przede mną rowerzysta i jak dojechał do przejścia dla pieszych to raptownie skręcił w lewo i po pasach przejechał na chodnik po lewej stronie jezdni. Nie wie jakie ma szczęście że żyje.

Odpowiedz