W wykonaniu Chóru Polskiego Radia usłyszymy nastrojowe pieśni kompozytorów XX-wiecznych, ale i tych tworzących współcześnie.

Do tych drugich należy amerykański kompozytor Morten Lauridsen (rocznik 1943), który w wyniku fascynacji poezją Rainera Marii Rilkego skomponował cykl Les Chansons des Roses, oparty na francuskojęzycznych wierszach austriackiego poety. Jako pierwsza powstała nastrojowa pieśń o róży Dirait-on na chór i fortepian, nawiązująca do popularnych chansons uwiecznionych przez Edith Piaf. Dobre przyjęcie pieśni skłoniło kompozytora do wybrania jeszcze czterech innych wierszy Rilkego poświęconych tym pięknym kwiatom. Cykl tworzą niezwykle subtelne i utrzymane w jasnych barwach pieśni En une seule fleur, Contre qui, rose; De ton rêve trop plein, La rose complete oraz wspomniana Dirait-on.

Tworzący na przełomie XIX i XX wieku angielski kompozytor Ralph Vaughan Williams, autor słynnego poematu na skrzypce i orkiestrę The Lark Ascending (Skowronek wzlatujący), w swej twórczości inspirował się z jednej strony muzyką epoki Tudorów, z drugiej zaś angielską pieśnią ludową. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że Williams był uczniem Maurice’a Ravela. Trzy pieśni do słów Williama Szekspira z 1951 roku przeznaczone są na chór mieszany a cappella. Full Fathom Five i The Cloud-Capp'd Towers wykorzystują teksty z Burzy, zaś ostatnia pieśń - Over Hill, Over Dale, tekst ze Snu nocy letniej. W skomponowanej dwa lata później, niezwykle eterycznej pieśni Silence and Music Williams sięgnął po wiersz swojej świeżo poślubionej żony Ursuli Wood. Kompozycja powstała dla królowej Elżbiety II, jako jeden z dziecięciu utworów stworzonych przez kompozytorów i poetów w hołdzie nowej władczyni, koronowanej 3 czerwca 1953 roku w opactwie Westminster. Warto przypomnieć, że w 2022 roku brytyjska monarchini rozpoczęła obchody Platynowego Jubileuszu, z okazji 70 lat panowania.

Do francuskich wierszy Rilkego muzykę napisał także przedstawiciel nurtu neoklasycznego – Paul Hindemith. Sześć pieśni jego autorstwa, z 1939 roku, przeznaczonych jest na chór mieszany a cappella.

Program wieńczy cykl Trzech pieśni Maurice’a Ravela, skomponowanych w odpowiedzi na wybuch I wojny światowej. Kompozytor rozpoczął pracę nad cyklem w grudniu 1914 roku, a dwa lata później dzieło wydano drukiem. Pieśni do własnych tekstów Ravela nawiązują do tradycji XVI-wiecznych francuskich chansons.

Program:

Morten Lauridsen Les chansons des roses

Ralph Vaughan Williams Silence and music, Three Shakespeare Songs

Paul Hindemith Six chansons                 

Maurice Ravel Trois chansons

Wykonawcy:

Krzysztof Barczewski - recytacja

Andrzej Zawisza – fortepian

Chór Polskiego Radia

Maria Piotrowska-Bogalecka – dyrygent

Bilety:

W cenie 20/10 zł dostępne w sprzedaży internetowej na stronie www.bilety24.pl i na godzinę przed koncertem

 

 

Koncert Chóru Polskiego Radia został zrealizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.