Eufonium będące instrumentem dętym blaszanym o niskim dźwięku, najczęściej wykorzystywane jest w orkiestrach dętych, choć dzięki kompozytorom romantycznym niejednokrotnie angażowane było do wykonawstwa partii w dziełach symfonicznych ich pióra. Nieczęsto jednak występuje w charakterze instrumentu koncertującego, tym większą może zatem stanowić atrakcję dla słuchaczy bywających w Filharmonii Krakowskiej. Przypomnieć owszem można występ z orkiestrą norweskiego wirtuoza tuby – Øysteina Baadsvika, równie niepowszedniego w kalendarzu koncertowym, ale od tego czasu upłynęło już ponad pięć lat, czas zatem na kolejny „blaszany rarytas”.

Nick Ost to nie tylko wielokrotnie nagradzany na konkursach na całym świecie wirtuoz eufonium, ale także dyrygent – on zatem poprowadzi również krakowski koncert.  Jako znakomity instrumentalista poszczycić się może nagrodą Best Euphonium Player Award na Indywidualnych Mistrzostwach Europy 2004 roku w Glasgow oraz na Brytyjskich Solowych Mistrzostwach w 2005 roku, Złotym Medalem na Concours International pour Trombone, Euphonium et Chant w Luksemburgu oraz III nagrodą Międzynarodowego Konkursu Tuba/Euphonium w Manchesterze w 2000 roku. Artysta od lat współpracuje ze światowej sławy belgijskim kompozytorem i wirtuozem fortepianu Françoisem Glorieux, który specjalnie dla niego komponuje utwory na ten rzadki instrument  – wszystkie te dzieła Ost nagrał na swoich solowych płytach. Artysta wystąpił także jako solista podczas światowej premiery Koncertu na eufonium Françoisa Glorieux, który wykonał z Filharmonią Brukselską pod batutą kompozytora. Podczas koncertu w Filharmonii Krakowskiej Nick Ost również zaprezentuje jeden z dedykowanych mu utworów  tego kompozytora –  Fantazję na eufonium i instrumenty dęte blaszane.

Koncert otworzy utwór zatytułowany Fanfares Liturgiques Henriego Tomasiego, na którego składają się fragmenty opery Don Juan de Mañara z 1947 roku. Następnie usłyszymy October Erica Whitacre’a w aranżacji Davida Millera oraz Etiudę Brucknera Enrique’a Crespo – „oryginalną kompozycję zainspirowana rolą nadaną przez Brucknera instrumentom dętym blaszanym o niskim brzmieniu w utworach symfonicznych, poruszający utwór oddający w pełni piękno, liryczność, a zarazem moc instrumentów dętych”, jak czytamy w komentarzu samego Nicka Osta. Koncert zamknie zaś Concerto grosso op. 61 Dereka Bourgeoisa.