Będzie to trzecia edycja FKŻ poświęcona żywiołom: dwie poprzednie dedykowane były ziemi (2019) oraz ogniowi (2021), o którym mówił też Prolog 30. FKŻ w roku 2020.

Festiwalowym centrum będzie Namiot FKŻ na skrzyżowaniu ulic Józefa i Wąskiej. W nim odbędzie się zdecydowana większość wydarzeń festiwalowych: od rana do wieczora bezpłatnie będzie można tam uczestniczyć w wykładach, dyskusjach, audycjach radiowych na żywo, posłuchać setów DJ-skich, czy też koncertów. Namiot będzie również gościł Pracownię Seniora, czyli serię wydarzeń przygotowywanych przez naszych wolontariuszy oraz realizowany wspólnie z Krakowskim Biurem Festiwalowym Program Literacki. W Namiocie spotkacie się m.in. z Małgorzatą Lebdą, rabinem Boazem Pashem, Anną Bikont, Konstantym Gebertem, czy Yosim Klein Halevim, jak też z legendarnym Stanisławem Janickim, który opowie o polskich filmach w jidysz.

Po sukcesie ubiegłorocznego projektu Kumzits, w tym roku zapraszamy na jego kontynuację: siedem interwencji artystycznych w przestrzeni Kazimierza pod tytułem Maiseh, oprócz zagranicznych artystów przygotują również polscy artyści – Cecylia Malik i Wojciech Blecharz. Tytuł tegorocznego projektu w jidysz oznacza opowieść i właśnie opowieści i legendy o Kazimierzu (choć nie tylko) stały się inspiracją dla zaproszonych do projektu artystów pracujących bardzo różnymi metodami.

Muzyka to znany na świecie znak jakości naszego festiwalu – w tym roku na FKŻ zaprosiliśmy Franka Londona z jego projektem Ghetto Songs, w którym wystąpi m.in. znana z ubiegłorocznego Koncertu Kantorek  Sveta Kundish; znanego już ze scen FKŻ Jeremiah Lockwooda, który przygotował tegoroczny Koncert Kantorów, z udziałem kantorów: Yaakova Lemmera, Shimiego Millera, Yoela Kohna oraz polskiego Kwartetu Smyczkowego Airis.  W synagodze Tempel wystąpi również Bester Quartet z Grażyną Auguścik, Dorotą Miśkiewicz i Jorgosem Skoliasem  – w projekcie Get To Tango z muzyką Bajgelmana. Ostatni z serii koncertów w synagodze to niezwykły pod wieloma względami koncert zatytułowany Roya, który wykona ceniona izraelska artystka o perskich korzeniach – Liraz. Izraelski Malox, czyli zespół Assafa i Eyala Talmudich wraz z Maniuchą Bikont zagrają serię koncertów, podczas których nagrana zostanie ich pierwsza wspólna płyta. Wracają też słynne night sessions w Alchemii, których uczestnikami będą festiwalowi muzycy i ich goście. Na Szalom na Szerokiej już dzisiaj zapraszamy na przyszły rok!

Na czas festiwalu planujemy również premierę naszej pierwszej płyty winylowej zatytułowanej Golden Ages: Brooklyn cantorial revival today, na której znajduje się materiał tegorocznego Koncertu Kantorów (więcej informacji poniżej). Płyta będzie dostępna elektronicznie na Bandcamp oraz w postaci płyty winylowej w Chederze i kasie FKŻ.

Natomiast tegoroczny koncert z serii Klasyka w Południe zagra kwartet smyczkowy Volare stworzony na nasze zaproszenie przez muzyków z Ukrainy. Nie będzie to jedyne ukraińskie wydarzenie na 31. FKŻ – przygotowaliśmy również zwiedzanie Kazimierza w języku ukraińskim, warsztaty żydowskich pieśni z Ukrainy oraz warsztaty malowania popularną w Ukrainie techniką mezen. Szczegóły na naszej stronie.

Szczegółowe informacje o ponad 80 wydarzeniach 31. Festiwalu Kultury Żydowskiej znajdziecie na stronie 31.jewishfestival.pl – tam też będziecie mogli na żywo obejrzeć wiele festiwalowych wydarzeń na żywo, jak też kupicie bilety na i pobierzecie bezpłatne wejściówki. Bieżące informacji znajdziecie też na profilu FKŻ na Facebooku oraz Instagramie.

- - -

Golden Ages: Muzyczne odrodzenie muzyki kantoralnej na Brooklynie

Press Release

Współczesny Brooklyn jest świadkiem niezwykłego procesu muzycznego odrodzenia – ten proces tętni życiem, lecz odbywa się z dala od oczu i uszu szerszej muzycznej publiczności. Usłyszymy go wśród społeczności Williamsburga oraz Borough Park, gdzie głównymi artystami są młodzi kantorzy chasydzcy. W tych ultra-ortodoksyjnych społecznościach, starsze formy muzyki żydowskiej zostały wyparte przez takie dźwięki, jakie można obecnie usłyszeć w mainstreamowych stacjach radiowych, ale wciąż z tekstami w jidysz lub modlitewnymi tekstami hebrajskimi, odnoszącymi się do poważnych tematów religijnych. Mała, ale bardzo aktywna grupa śpiewaków, podchwyciła styl przedwojennej muzyki kantoralnej, tworząc z niej własną sztukę i włączając utwory nagrane niemal sto lat temu do podstawowego repertuaru. Niektórzy z tych artystów dorastali w domach, gdzie mogli czerpać wiedzę od starszych kantorów; inni zaś poznawali ją bezpośrednio ze starych płyt. Dla kogoś, kto patrzy z zewnątrz, może się wydawać, że takie środowisko zniechęca do swobodnego wyrażania własnej tożsamości, jednak ci artyści zagłębiają się w przeszłość właśnie po to, aby znaleźć w mniej sposób na stworzenie własnego stylu.

Tak właśnie powstała płyta Golden Ages, wyprodukowana przez naukowca i muzyka, Jeremiaha Lockwooda i nagrana przez inżyniera Gabe Rotha, w Brooklyńskim domu muzyki soul, Daptone Studios. Stała się celebracją nowych dźwięków wykutych z ukrytego świata muzyki kantoralnej „złotego wieku.” Na płycie usłyszymy dzieła takich luminarzy muzyki jak Yanky Lemmer, Yoel Kohn czy Shimmy Miller, którzy tworzą nowe brzmienia, pełne witalności i wirtuozerii, ale jednocześnie zakorzenione mocno w świece starych świętych utworów muzyki żydowskiej. U progu XX wieku, żydowska publiczność zapoznała się z nowym stylem płytowej muzyki kantoralnej, inspirowanym śpiewem z synagog, ale dopasowanym jednocześnie do wymogów stawianych przez narracyjny format nowej technologii płytowej. Gwiazdy muzyki kantoralnej, takie jak: Zawel Kwartin, Gershon Sirota czy Yossele Rosenblatt przedstawiły żydowskim słuchaczom obraz swojego duchowego życia zaklęty w partyturze.  Ta głęboko emocjonalna oraz bardzo dramatyczna interpretacja muzyki kantoralnej stała się swoistym zjawiskiem w kręgu muzyki pop. Przyciągnęła wielu fanów, którzy kupowali płyty czy też uczestniczyli w koncertach muzyki kantoralnej, zanurzając się w dźwięki muzyki, słyszanej dawno temu w synagogach podczas modlitwy, jeszcze w czasach słuchania uświęconych dźwięków, które obecnie zupełnie już zniknęły z żydowskiego życia.  Na płycie Golden Ages, kantorzy przywracają do życia praktyki uważnego i głębokiego słuchania, które niegdyś przenikały życie religijnych Żydów, zapraszając tym samym słuchaczy w podróż przez skarbnicę uświęconych dźwięków.

Nagrania przedstawiają śpiew kantorów lat dwudziestych, którzy przedstawiali siebie jako obrońcy żydowskiej folklorystycznej przeszłości, zagrożonej przez napływ nowoczesności. Jednocześnie ta muzyka kantoralna jest niezwykle współczesna, gdyż przekuwa dawne dźwięki w ekspresyjną sztukę pełną osobistego brzmienia. Twórcy odrodzenia muzyki kantoralnej z lat dwudziestych naszego stulecia, kroczą ścieżką wyznaczoną przez dawnych mistrzów tej muzyki, przekształcając historyczne dźwięki w nowe tony, dzięki czemu umieją zaspokoić aktualne potrzeby ekspresji i wyrazu. Ich muzyka jest rewolucyjnym ruchem w muzyce żydowskiej, łączącym styl i dźwięki dawnej żydowskiej muzyki sakralnej z energią współczesnego Brooklynu.

- - -

Partnerem tegorocznej edycji Festiwalu Kultury Żydowskiej jest Województwo Małopolskie.

- - -

Strona www FKŻ: www.jewishfestival.pl

Strona www 31. Edycji + transmisje: www.31.jewishfestival.pl

Facebook FKŻ: https://www.facebook.com/FestiwalKulturyZydowskiejwKrakowie

Instagram FKŻ: https://www.instagram.com/jewishfestival/

Bilety i wejściówki: https://31.jewishfestival.pl/bilety/ informacja: [email protected]

Kontakt do biura FKŻ: tel. 12 431 15 17, [email protected]