Jak poinformowała w czwartek rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Iwona Mikrut, zgodnie z podpisaną umową z wykonawcą firmą Budownictwo Mosty Drogi BMD projektowanie wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację ma potrwać 15 miesięcy, czyli prawie do końca października 2023 r.

Zakończenie budowy kładki planowane jest w trzecim kwartale 2024 r. Koszt inwestycji wyniesie ponad 5,4 mln zł.

„Będzie to już trzecia kładka w tej miejscowości, która zastąpi przejście dla pieszych i tym samym poprawi bezpieczeństwo użytkowników ruchu” - oceniła przedstawicielka GDDKiA. Dwie kładki funkcjonują od 2017 r. i oddalone są od projektowanej o 1,5 km i 2,5 km.

Nowe przejście ma być obiektem dwuprzęsłowym z podporą w pasie dzielącym dwie jezdnie Zakopianki. Powstanie kilkadziesiąt metrów dalej od istniejącego obecnie przejścia dla pieszych. Przystanek autobusowy w kierunku Myślenic funkcjonujący obok też zostanie przesunięty na południe.

Kładka będzie dostępna także dla osób niepełnosprawnych, ponieważ oprócz schodów będą też windy. Powstanie oświetlenia obiektu i dojść do niego oraz odwodnienie i kanalizacja deszczowa. Zamontowane zostaną kamery umożliwiające całodobowy monitoring. Po udostępnieniu pieszym kładki dotychczasowe przejście przez DK7 zostanie zlikwidowane.

DK7 popularnie nazywana Zakopianką – wskazała Mikrut - na odcinku od Krakowa do Głogoczowa jest bardzo ruchliwa. Z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruch, wykonanego w latach 2020/2021 wynika, że na odcinku Kraków – Mogilany pokonuje ją średnio prawie 57,5 tys. pojazdów na dobę, a od Mogilan do Głogoczowa ponad 52 tys.

Kładki dla pieszych nad dwupasmowym odcinkiem Zakopianki między Krakowem i Myślenicami budowane są od ponad dekady. Do tej pory takie obiekty powstały w: Mogilanach (2009 r.), Jaworniku – dwie (2015 i 2017 r.), Gaju (2015 r.) oraz Głogoczowie – dwie (2017 r.).