Pierwsze prace, którymi zajmie się wykonawca to wyburzanie budynków kolidujących z planowanym przebiegiem trasy. W sumie w najbliższych tygodniach i miesiącach dojdzie do wyburzenia 25 domów oraz 50 różnego rodzaju obiektów gospodarczych, głównie w rejonie ul. Zbrojarzy. Oczywiście te zostały już wykupione przez władze Krakowa na mocy specjalnej ustawy. 

Pan Edward mieszkający przy ul. Zbrojarzy miał co prawda szczęście, bo jego dom pozostanie nienaruszony, ale Trasa Łagiewnicka, w tunelu podziemnym będzie przebiegać bardzo blisko jego domu. "O krok od mojego domu, jakieś 5, 6 metrów. Pytanie, czy fundamenty wytrzymają. Będzie osuszanie terenu. Nie tylko my się obawiamy, ale i projektanci. Jak będą jakiekolwiek pęknięcia, będziemy się skarżyć" - kwituje mieszkaniec. 

Pierwsze utrudnienia, związane z samą budową Trasy Łagiewnickiej, które odczują kierowcy, są planowane na wakacje. Kłopoty będą mieć nie tylko kierowcy, bo jak dowiedział się reporter Radia Kraków od władz spółki Trasa Łagiewnicka, nie jest wykluczone, że także na czas wakacji wyłączona z ruchu zostanie pętla tramwajowa w Kurdwanowie. To oznacza spore utrudnienia dla pasażerów. "Czy pętla zostanie wyłączonna z ruchu, czy nie? To się okaże po naszych rozmowach z generalnym wykonawcą. Nawet jakby tak się stało, to wprowadzimy komunikację zastępczą, kursującą często. Rozważamy również wprowadzenie tramwaju dwukierunkowego. Nie wiązałoby się to wtedy z komunikacją zastępczą" - mówi Ryszard Śmiałek - dyrektor ds. organizacyjnych spółki Trasa Łagiewnicka.

Wszystkie te utrudnienia planowane są na czas wakacji, aby w jak najmniejszym stopniu odczuli je mieszkańcy. Z kolei kierowcy największych utrudnień mogą spodziewać się w miejscu styku nowej trasy z ulicą Zakopiańską, Kobierzyńską i Turowicza. 

Trasa Łagiewnicka to jeden z brakujących elementów tak zwanej III obwodnicy Krakowa. W planach są jej kolejne elementy, czyli Trasa Pychowicka i Zwierzyniecka. Inwestycje te wzbudzają jednak spore protesty. Według części mieszkańców to nic innego niż "autostrada biegnąca przez środek miasta" i ich zdaniem powinna mieć mniej pasów, węzłów drogowych i ekranów dźwiękochłonnych. Tak swoją przyszłość widzi teraz pan Grzegorz, mieszkaniec ul. Kobierzyńskiej: "Powstaną ogromne, ponad 7-metrowe ekrany, które prawdopodobnie podzielą osiedle, a przynajmniej część, na której mieszkam, na dwie części. Zmieni się perspektywa. Zamiast pięknego widoku na kopiec Kościuszki, będziemy mieć ekrany" - skarży się mieszkaniec.

 

 

A więc ten rok, podobnie jak poprzedni, upłynie pod znakiem drogowych utrudnień. Władze Krakowa zapowiadają, że budowa kolejnych etapów trzeciej obwodnicy ruszy tuż po zakończeniu budowy Trasy Łagiewnickiej. Najbardziej spektakularnym elementem mają być tunele - pod korytem Wisły oraz pod wzgórzem św. Bronisławy.

 

 

(Grzegorz Krzywak/ko)