Niestety w dalszym ciągu przestępcy są bezwzględni i nie oszczędzają nikogo,  a seniorzy nadal tracą ogromne sumy pieniędzy, nierzadko są to oszczędności ich życia  (od kilkudziesięciu tysięcy do nawet ponad stu tysięcy zł). Dochodzi czasem do sytuacji,  że na „polecenie” oszustów osoby starsze zaciągają nawet kredyty, wypłacają całą zgromadzoną gotówkę i przekazują nieznajomym osobom. Należy, zatem w dalszym ciągu zwracać uwagę na ten problem i podejmować w tym zakresie wzmożone działania prewencyjne.

Niepokojący staje się fakt, że coraz młodsze osoby wpadają „w sidła” oszustów dając się nabrać na coraz bardziej wyrachowane metody. Przykładem takiej sytuacji jest oszustwo dokonane w styczniu 2023 roku na 36-letniej kobiecie. Osoba dzwoniąca podała się za pracownika banku. Mieszkanka powiatu myślenickiego straciła wtedy 50 000 złotych. Na poczet przekazanych pieniędzy zaciągnęła kredyt, a pożyczone pieniądze przekazała oszustom. Mężczyzna, który instruował kobietę dzwoniąc przedstawił się, jako pracownik popularnego banku. Oszust przekonał pokrzywdzoną, że ta jest ważnym ogniwem w akcji zatrzymania sprawców włamań na konta bankowe i że doszło do włamania na jej konto. Aby zapobiec procederowi, nakłonił ją, aby zaciągnęła pożyczkę w swoim banku na kwotę 50 000 złotych, podając nieprawdziwe dane dot. zarobków i rodziny. Numer telefonu, z którego dzwonił fałszywy pracownik placówki bankowej, wyglądał na oficjalny numer banku, który można potwierdzić na stronie internetowej.  Następnie 36-latka, miała bardzo szybko wypłacić pieniądze ze swojego konta. Tutaj oszust „ostrzegł” swoją ofiarę, że pracownik banku może być w zmowie z przestępcami i nakłonił ją do niepodawania prawdziwego powodu wypłaty pieniędzy. Wybrane z konta pieniądze ofiara wpłaciła na podane przez oszusta konto, we wpłatomacie innego banku, który miał posiadać „odpowiednią licencję”. Z tego tytułu po wpłacie pokrzywdzona namówiona została do podania kodu BLIK. Rozmówca zapewnił, że kod ten będzie potwierdzeniem wpłaty i jednocześnie podstawą odebrania „zabezpieczonej” gotówki po zakończonej "akcji". Ostatecznie mieszkanka powiatu myślenickiego straciła 50 000 złotych. Pieniądze te, w transzach, przelała oszustom za pośrednictwem wpłatomatu.

Tak jak w roku 2022 kampania zakłada podjęcie wspólnych działań profilaktycznych skierowanych do seniorów z województwa małopolskiego, aby wspólnie zadbać o ich bezpieczeństwo. Działanie polegać będzie na przygotowaniu materiału edukacyjnego, która dzięki współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych dotrze do mieszkańców Małopolski wraz z rocznym rozliczeniem PIT. Zostanie przekazany do emerytów i rencistów między 23 lutego a 2 marca 2023 roku – to termin dostarczenia PIT-ów. Przekazanie takiej ulotki pomoże w ostrzeżeniu seniorów i osób samotnych przed działaniem przestępców – oszustów i pochopnym przekazywaniem pieniędzy obcym. Ulotka dodana do korespondencji, którą Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozsyła do odbiorców świadczeń emerytalno-rentowych pozwoli dotrzeć do wszystkich emerytów i rencistów Małopolski, którzy będą świadomi zagrożeń, a także poznają metody działania sprawców przestępstw.

Do kampanii dołączyły: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie oraz Oddział w Krakowie, Radio Kraków S. A., Telewizja TVP3 Kraków.