9. Krakowska Wiosna Wiolonczelowa

9-13 marca

Aula Florianka

ul. Sereno Fenna’a 15

Sala Koncertowa AMKP

ul. św. Tomasza 43

 

Celem wydarzenia artystyczno-naukowego, współorganizowanego przez Koło Naukowe Wiolonczelistów Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, jest m.in. promocja młodych talentów, propagowanie muzyki autorstwa polskich kompozytorów oraz rozwój tradycji wykonawczych w zakresie muzyki wiolonczelowej. Program tegorocznej edycji Festiwalu przewiduje cykl pięciu koncertów oraz liczne wykłady i kursy, które będą prowadzone przez światowej sławy wiolonczelistów. Program projektu skonstruowany jest w sposób syntetyczny, ale zróżnicowany, tak, aby ukazać wiolonczelę jako instrument o wszechstronnych możliwościach a co za tym idzie zainteresować szerokie grono miłośników muzyki.

 

  • Koncertem otwierającym 9. Krakowską Wiosnę Wiolonczelową będzie występ austriackiego duetu Bartolomey Bittmann. Głównym założeniem artystów wiolonczelisty Matthiasa Bartolomey’a oraz skrzypka Klemensa Bittmanna jest wyprowadzenie swoich instrumentów z głęboko zakorzenionej klasycznej tradycji wykonawczej oraz otwarcie się na nowe muzyczne ścieżki. Ich muzyka stanowi bezprecedensową kombinację spontanicznie rozbrzmiewającej improwizacji jak i łączy elementy ciężkiego groove’u i rocka, jak również fragmenty intymnych ballady czy szybkich kompozycje uptempo.
  • Drugi z kolei koncert to Recital laureata konkursu wiolonczelowego im. Dominika Połońskiego – Dominika Drewniaka. W towarzystwie Patrycji Wachowicz zaprezentuje on słynne dzieła na wiolonczelę i fortepian autorstwa m.in. F. Schuberta, R. Schumanna czy S. Prokofiewa.
  • W piątek już po raz dziesiąty scena Auli Florianka w Krakowie zostanie zdominowana przez wiolonczelę. W tegorocznej, jubileuszowej edycji projektu Only Cello! wezmą udział wyjątkowi goście: prof. Vida Vujic wraz ze studentami Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu oraz Magdalena Sas – doktorantka University of Wisconsin Madison w USA i absolwentka AMKP.
  • Czwartym koncertem tegorocznej edycji Festiwalu będzie Recital mistrzowski w wykonaniu duetu Olsi Leka i Petera Caelen’a. W ich wykonaniu usłyszymy wszechstronne możliwości wiolonczeli w repertuarze obrazującym literaturę wiolonczelową na przestrzeni epok.
  • Koncert finałowy w niedzielę 13 marca z udziałem Orkiestry Kameralnej AMKP pod dyrekcją Adama Klocka ukaże dwa koncerty podwójne na wiolonczelę i fortepian w interpretacji Cracow Duo: Kalinowki & Szlezer.

Na koncerty wstep wolny z wyłączeniem koncertu finałowego w niedzielę 13 marca w Auli Florianka (bilet normalny w cenie 30 zł, ulgowy 20 zł).

 

Konferencja Elementi9. „ZAANGAŻOWANIE”

11-12 marca

AMKP ul. św. Tomasza 43

Galeria 360° w klubokawiarni Hevre

ul. Meiselsa 18

 

Ideą Elementi jest stworzenie miejsca do pogłębionej refleksji muzyczno-teoretycznej oraz poznawania i promocji utworów muzyki nowej. Stąd jego formuła obejmuje konferencję naukową oraz koncerty.
Tematem tegorocznej edycji jest „ZAANGAŻOWANIE”. Pochylamy się zarówno nad podmiotem zaangażowanym w proces twórczy – kompozytorem, dyrygentem, wykonawcą i odbiorcą, jak i przedmiotami zaangażowania – szeroko rozumianą kulturą i sztuką, społeczeństwem, polityką oraz muzyką samą w sobie. W swoich rozważaniach zadajemy pytania o muzykę zaangażowaną – jakimi środkami dysponuje, jakie niesie zagrożenia (nadmierny subiektywizm, niechciany kicz, manipulacja) oraz czy w ogóle może angażować.


Wydarzenie swoją obecnością uświetnią zaproszeni goście specjalni: prof. Ryszard W. Kluszczyński – medioznawca, kulturoznawca, specjalista od sztuki nowych mediów, oraz Rafał Ryterski – kompozytor, sound designer i artysta multimedialny, nominowany do Paszportów Polityki 2021.

PIĄTEK / 11.03
KONFERENCJA
Sala Senatu im. prof. Mieczysława Tomaszewskiego, AMKP, ul. św. Tomasza 43

9:30-9:45 – otwarcie Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej Elementi 9. ZAANGAŻOWANIE
9:45-11:15 – Małgorzata Janicka-Słysz
Wykład inauguracyjny: Wokół idei zaangażowania w muzyce i w refleksji muzyczno-humanistycznej

11:15-11:30 – przerwa kawowa

PANEL I
11:30-12:00 – Wojciech Krzyżanowski
Bez muzykojęzyka dalej mieszkalibyśmy w jaskiniach?
12:00-12:30 – Zuzanna Bolon
O zaangażowaniu w relacjach kompozytor-wykonawca, wykonawca-wykonawca i wykonawca-odbiorca na przykładzie współczesnych koncertów skrzypcowych. Rekonesans

12:30-14:00 – przerwa obiadowa

PANEL II
14:00-14:30 – Zuzanna Hwang-Cempla
Płaszczyzny zaangażowania w operze współczesnej i co z nich wynika – studium przypadków
14:30-15:00 – Viacheslav Kyrylov
W poszukiwaniu momentu przejścia. O przemianie idei muzyki Luigiego Nona

15:00:15:15 – przerwa kawowa

15:15-16:30 – Ryszard W. Kluszczyński
Wykład specjalny: Wymiary zaangażowania w sztuce nowych mediów

KONCERT
PIĄTEK, 11.03, godz. 18:00
Sala Koncertowa im. prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar, AMKP, ul. św. Tomasza 43
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensamble

Karol Augustyniak (1999) – The Answered Question na trąbkę, fagot i fortepian (2022*), 5’30”
Jakub Borodziuk (1999) – Elegia na skrzypce, wiolonczelę, klarnet basowy, fortepian i perkusję (2022*), 4’40”
Ricardo Eizirik (1985) – junkyard piece III na dowolnych wykonawców (2019), 9’00”
Zofia Marzec-Madziar (1998) – Five and a half small pieces on waiting na flet, fagot, trąbkę, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2022*), 6’00”
Damian Raźny (1997) – Transgresja na klarnet, klarnet basowy, trąbkę, perkusję, fortepian i wiolonczelę (2022*), 5’30”
Rafał Ryterski (1992) – Taking Control na klarnet saksofon, perkusję, fortepian, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę (2018), 11’00”
Michał Smajdor (2001) – reperception na flet, klarnet basowy, trąbkę, fortepian, dwoje skrzypiec, wiolonczelę i perkusję (2022*), 6’20”

SOBOTA / 12.03
KONFERENCJA
Sala Senatu im. prof. Mieczysława Tomaszewskiego, AMKP, ul. św. Tomasza 43

PANEL III
10:30-11:00 – Kamil Czerwiński
Eugeniusz Knapik – zaangażowaNIE?
11:00-11:30 – Jan Bielak
Angażująca siła idei kręgu w “Circles” Michała Szarowicza
11:30-12:00 – Dawid Kopp
Gintrowski zaangażowany. Rekonesans
12:00-12:30 – Jan Niezgoda
Hip-hop w Polsce. Od głosu podziemia do mainstreamu

15:00-15:15 – przerwa kawowa

15:15-16:30 – Rafał Ryterski
Wykład specjalny: Genrebending w muzyce współczesnej. Praktyka i teoria na podstawie działań własnych
16:30-17:00 – dyskusja końcowa i podsumowanie Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej Elementi 9. ZAANGAŻOWANIE

KONCERT
SOBOTA / 12.03 / 19:00
Galeria 360°, Hevre, ul. Beera Meiselsa 18
Aleksandra Płaczek, Łukasz Laxy, Olga Demeter,
Ghenadie Rotari, Paweł Siek, Rafał Ryterski

Artur Kryvych (1995) – Untitled na amplifikowaną wiolonczelę i sampler (2021*), X’Y”
Olga Demeter (1993) – I’m… na performera, pada i elektronikę (2022*), 10’20”
Paweł Siek (1993) – #fuoribalconi na akordeon i elektronikę (2020), 20’00”
RYTERSKI (1992) – Tears are the Diamonds of the Soul, LIVE (2021), 58’00”

*prawykonanie światowe