Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

Zielone mydlenie oczu. Czym jest greenwashing?

Greenwashing to praktyka stosowana przez firmy, organizacje lub instytucje polegająca na przedstawianiu swoich produktów, usług lub działań jako bardziej przyjaznych dla środowiska, niż są w rzeczywistości. Jest to forma marketingu dezinformacyjnego, której celem jest wprowadzenie konsumentów w błąd, aby uwierzyli, że dana firma dba o ekologię i zrównoważony rozwój, podczas gdy faktyczne działania tej firmy nie spełniają tych deklaracji. O zjawisku greenwashingu Sylwia Paszkowska porozmawiała z Joanną Kądziołką, prezeską Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste.

Czym jest greenwashing?

Greenwashing to strategia marketingowa, w której firmy promują swoje produkty lub usługi jako przyjazne dla środowiska, choć w rzeczywistości tak nie jest. W praktyce jest to wprowadzanie konsumentów w błąd w celu zwiększenia sprzedaży. Firmy twierdzą, że ich produkty są naturalne, ale trudno jest konsumentom określić, co to naprawdę oznacza. Nie istnieją produkty całkowicie neutralne dla środowiska ani przyjazne dla klimatu. Każdy produkt ma swój ślad ekologiczny, a jego produkcja wiąże się z większym lub mniejszym wpływem na środowisko. Minimalizowanie tego wpływu wymaga przemyślanych i autentycznych działań.

Kiedy zdajemy sobie sprawę, że przestrzeganie zasady zero waste jest wyzwaniem, łatwo można się zniechęcić i zrezygnować.

Faktycznie, życie zgodnie z zasadą zero waste jest wyzwaniem. Na każdym kroku napotykamy greenwashing. Ja postanowiłam przyjąć minimalistyczne podejście do życia, co oznacza ograniczenie ilości zakupów, również jeśli chodzi o produkty. Przez te wszystkie lata stworzyłam bazę produktów, których używam i są to kosmetyki czy chemia domowa. Od lat używam tych samych produktów i wiem, że one są dobre.

(cała rozmowa do posłuchania)

Autor:
Sylwia Paszkowska

Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię