W czerwcu br. władze regionu podpisały umowę na zakup siedem sztuk fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w wersji czteroczłonowej, przeznaczonych do obsługi połączeń aglomeracyjnych wraz ze świadczeniem kompleksowej usługi serwisowo-utrzymaniowo-naprawczej przez pięć lat. Umowa zakładała, że w ramach opcji możliwe będzie dokupienie kolejnych dwóch EZT w takiej samej konfiguracji, z czego teraz skorzystano. Łączna wartości kontraktu to ponad 245 mln zł.

 

Inwestycja będzie współfinansowana ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

 

Zgodnie z umową, pierwsze dwie sztuki pociągów Impuls 2 zostaną dostarczone przez producenta w terminie do 16 miesięcy od daty podpisania umowy. Wszystkie pojazdy powinny trafić do zamawiającego do początku 2022 r.

 

Jak podkreślił w piątek wicemarszałek Małopolski Łukasz Smółka, zakup nowoczesnych i ekologicznych pojazdów elektrycznych przyczyni się do rozszerzenia oferty przewozowej w województwie małopolskim i wpłynie w znacznym stopniu na zwiększenie komfortu podróży małopolskich pasażerów.

 

Nowe składy mają wozić pasażerów przede wszystkim na liniach aglomeracyjnych w ramach m.in. Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), obsługiwanych przez samorządowego przewoźnika Koleje Małopolskie oraz Polregio.

 

Produkowane przez Newag EZT Impuls 2 są sztandarowym produktem nowosądeckiej firmy, wywodzącym się z rodziny pojazdów Impuls pierwszej serii. Pociągi należą do najnowocześniejszych tego typu pojazdów szynowych w Polsce. Wyróżniają się funkcjonalnością oraz zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych.

 

Projektując pociąg, konstruktorzy szczególną uwagę zwrócili na bezpieczeństwo. Specjalnie zaprojektowany pulpit rozbudowany dookoła fotela maszynisty pozwala na dostrzeżenie obiektów znajdujących się w niewielkiej odległości od czoła pojazdu. Prędkość eksploatacyjna Impulsów wynosi 160 km/h.

 

Nowosądecki producent dostarczył do tej pory 19 tego typu pojazdów dla województwa małopolskiego.

 

W sumie samorząd Małopolski posiada 29 nowoczesnych EZT, które są przekazane Kolejom Małopolskim oraz Polregio do obsługi tras kolejowych w regionie.

 

W październiku zeszłego roku władze Małopolski podpisały umowę z bydgoską Pesą na dostawę czterech sztuk fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu Elf 2 w wersji czteroczłonowej. Koszt zakupu taboru został w niej określony na 109,7 mln zł, z czego 85 proc. stanowią środki europejskie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wszystkie pociągi powinny trafić do zamawiającego do końca 2021 roku.

 

(PAP/jp)

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.