- Jeszcze w czerwcu uruchomimy postępowanie przetargowe, które wyłoni operatora Autobusowych Linii Dowozowych na terenie zarówno miasta Tarnowa, Gminy Tarnów, jak i Gminy Pleśna. To konsekwencja moich licznych rozmów z wójtem gminy Tarnów Grzegorzem Koziołem, który zwrócił się do mnie z pismem o uwzględnienie gminy Tarnów w Autobusowych Liniach Dowozowych, które realizuje nasza spółka Koleje Małopolskie. Nowa linia będzie finansowana zarówno ze środków rządowych, budżetu województwa, jak i z budżetu gminy. Planowany budżet to blisko 4 miliony złotych - wyjaśnia marszałek małopolski Witold Kozłowski.

Wójt Grzegorz Kozioł w rozmowie z Radiem Kraków liczy na to, że taka zmieniona komunikacja mogłaby ruszyć już w lipcu. "Założenie jest takie, że dla pasażerów ma to być przynajmniej nie droższe niż teraz, ale przede wszystkim komfort ma być większy. Koszty cały czas wzrastają. Współpraca z Urzędem Marszałkowskim ma powstrzymać proces zwiększenia kosztów. Stawka będzie określona po przetargu. Będziemy mogli pozyskać pieniądze rządowe - 3 złote dopłaty do wozokilometra, z czego do tej pory nie mogliśmy skorzystać. Wszystko powyżej trzech złotych będzie pokrywała gmina Tarnów. Sieć połączeń oraz kursów ma być taka sama" - podkreśla.

Ostatnio gmina Tarnów płaciła prywatnemu przewoźnikowi około 4,5 - 5 milionów złotych rocznie. Żeby te koszty nie były jeszcze wyższe, samorząd od kwietnia podniósł ceny biletów z 3 zł i 60 gr aż o złotówkę.

Szykuje się kolejna komunikacyjna rewolucja w gminie Tarnów

Poniedziałek, 2023.03.20


Dążenie do przejęcia obsługi komunikacyjnej podtarnowskich gmin przez województwo, powoduje jednak także konsekwencje dla pasażerów, którzy od dłuższego czasu nie mogą kupować tańszych biletów okresowych powyżej jednego miesiąca u dotychczasowego operatora, bo nie wiadomo, jak długo będzie jeszcze świadczył tę usługę.

Autobusowe Linia Dowozowe zostały początkowo utworzone, żeby dowozić mieszkańców do przystanków kolejowych obsługiwanych przez samorządową spółkę kolejową. Z czasem sieć połączeń objęła także kursy niezwiązane bezpośrednio z koleją, a od początku tego roku decyzją władz województwa Koleje Małopolskie przejęły obsługę wszystkich wojewódzkich linii użyteczności publicznej współfinansowanych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. W regionie tarnowskim są to istniejące od jakiegoś czasu połączenia z Tarnowa przez Zakliczyn, Gródek nad Dunajcem do Nowego Sącza czy uruchomione w styczniu z Tarnowa przez Rzepiennik Strzyżewski do Wysowej Zdroju.

Marszałek Kozłowski dodaje, że jeszcze w tym roku tabor Autobusowych Linii Dowozowych Kolei Małopolskich wzmocni 7 autobusów zakupionych przez województwo z funduszy europejskich.

Tymczasem prezydent Tarnowa Roman Ciepiela, już w marcu, mówił w rozmowie z Radiem Kraków, że skoro gmina Tarnów będzie mogła skorzystać z takiej pomocy państwa oraz województwa to powinna być ona dostępna także dla miasta Tarnowa, które także boryka się z problemem sfinansowania komunikacji, przy rosnących kosztach i braku zgody radnych na podwyżki cen biletów.

- Jeśli Urząd Marszałkowski uważa, że powinien dopłacać do kosztów komunikacji miejskiej, zapraszam do rozmów. Też chętnie przyjmiemy 3 złote za kilometr. Wtedy nie będą potrzebne podwyżki. Wtedy będzie więcej autobusów w Tarnowie. Jeśli bogata gmina Tarnów może dostać dofinansowanie, dlaczego nie miasto Tarnów? Reguły powinny być takie same dla wszystkich - mówi Ciepiela.

Roman Ciepiela: Powody podwyżek w Tarnowie są oczywiste

Wtorek, 2023.03.28