"1/5 badanych przyznaje, że w wyniku kampanii zwiększyła się ich wiedza na temat społeczności romskiej. 29% przyznało, że zniwelowały się stereotypy. Poprawiło się też postrzeganie Romów" - przekonuje Karolina Bobińska z Fundacji Prom - pomysłodawca kampanii. 

Na stronie internetowej kampanii "Jedni z wielu" istnieje też encyklopedia pod adresem romopedia.pl. Można tam znależć 150 haseł dotyczących historii oraz życia współczesnego Romów.

- Poprzez to, co my robimy, poprzez twórczość artystyczną, czy tworzenie myśli romskiej, w tej sferze akademickiej, intelektualnej czujemy się gotowi, żeby mówić w sposób krytyczny na temat całej naszej tożsamości, tego jak ona jest przedstawiana i jakim echem odbija się w społeczeństwie. Mamy takie same wykształcenie jak nasi nieromscy koledzy, jeśli chodzi o środowiska artystyczne i akademickie. Natomiast ciężko jest nam przebić się do mainstreamu. Istnieje takie zaszufladkowanie, że jeżeli jesteśmy romskimi artystami czy romskimi akademikami, to albo jesteśmy naiwni, albo folklorystyczni, albo nie mamy dystansu - mówili w programie Koło Kultury "Znak na głos" goście Dominiki Kozłowskiej, a jednocześnie bohaterowie kampanii społecznej "Jedni z wielu".

Radio Kraków również włączyło się w tę kampanię społeczną. Posłuchaj reportażu Anny Łoś "Doktor Rom". Poczytaj o słuchowisku Radia Kraków "Hejt Radio". 

 

 

(Anna Łoś/ew)