Badania przeprowadzili naukowcy z University of Waterloo (Kanada). 260 uczestnikom zaprezentowano 20 nieopisanych zdjęć: 10 - uzyskanych z wyszukiwań w Google - przedstawiało prawdziwych ludzi, a 10 wygenerowały Stable Diffusion lub DALL-E – dwa szeroko stosowane programy AI, które generują obrazy.
Badanych poproszono o oznaczenie każdego obrazu jako prawdziwego lub wygenerowanego przez sztuczną inteligencję i wyjaśnienie, dlaczego tak zadecydowali. Tylko 61 proc. uczestników potrafiło odróżnić ludzi wygenerowanych przez sztuczną inteligencję od prawdziwych. Tymczasem naukowcy spodziewali się wyniku w okolicach 85 proc.
„Ludzie nie są tak biegli w ocenieniu, jak im się wydaje” – podkreśliła Andreea Pocol, doktorantka informatyki na University of Waterloo i główna autorka badań.
Szukając szczegółów charakterystycznych dla tworów generowanych przez sztuczną inteligencję, uczestnicy badania zwracali uwagę na palce, zęby i oczy, ale ich ocena nie zawsze była prawidłowa. W dodatku podczas badania mogli się skoncentrować na ocenie, podczas gdy zwykle zdjęcia w internecie ocenia się przelotnie.
„Ludzie, którzy po prostu bezmyślnie scrollują lub nie mają czasu, nie wyłapią tego” – powiedziała Pocol, mając na myśli tzw. doomscrolling, czyli sprzyjające depresji przeglądanie samych złych wiadomości.
Jak dodała autorka, szybkie tempo rozwoju technologii sztucznej inteligencji czyni szczególnie trudnym zrozumienie potencjału złośliwych i nikczemnych działań, jakie są możliwe przy wykorzystaniu tego narzędzia.
Badania akademickie i prawodawstwo często nie jest w stanie nadążyć za postępem: od czasu rozpoczęcia badań pod koniec 2022 obrazy wykreowane przez sztuczną inteligencję stały się jeszcze bardziej zaawansowane. Co szczególnie niepokojące, mogą być wykorzystywane jako narzędzie polityczne i kulturowe, dostarczając użytkownikom obrazy osób publicznych w zawstydzających lub kompromitujących sytuacjach.
„Dezinformacja nie jest niczym nowym, ale narzędzia dezinformacji stale się zmieniają i ewoluują – powiedziała Pocol. - Może to doprowadzić do sytuacji, w której ludzie – niezależnie od tego, jak bardzo są wytrenowani, cały czas będą mieć trudności z odróżnieniem prawdziwych obrazów od podróbek. Dlatego musimy opracować narzędzia, które umożliwią identyfikację fałszywek. To jak nowy wyścig zbrojeń oparty na sztucznej inteligencji”.
Więcej informacji w artykule źródłowym - https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-50072-5_34
- A
- A
- A
Naukowcy: coraz trudniej wierzyć zdjęciom
Prawie 40 proc. badanych nie potrafi odróżnić na zdjęciu prawdziwych ludzi od wytworów sztucznej inteligencji - informuje pismo „Advances in Computer Graphics”.Komentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
09:12
Dobre auto, biała koszula, pierścień i on - dubajczyk. To oszustwo i to w realu!
-
08:56
Groźne zderzenie na wjeździe do centrum Tarnowa. Pasażerowie wychodzili z busa przez okno
-
08:15
Rafał Komarewicz (Polska 2050): Jestem za dyscypliną w klubie ws. wyboru marszałka Czarzastego
-
07:59
Niezwykłe odkrycie w tarnowskiej Katedrze. Jest tam jeszcze jedna krypta!
-
07:35
Jak reaguje ludzki organizm? W Krakowie powstaną "cyfrowe bliźniaki"
-
07:13
"Absolutnie nie". Szpital w Myślenicach nie zostanie zlikwidowany
-
06:51
Most w Nowym Sączu połączy odmienne środowiska, czy tylko sprowokuje?
-
06:27
Środa w Małopolsce będzie ciepła, choć pochmurna i wilgotna
-
06:00
31 października tramwaje wrócą na remontowany most Grunwaldzki. Samochody jeszcze poczekają
-
23:04
Dlaczego mieszkańcy Małopolski są długowieczni?
-
22:55
Budynek badawczy "A" na Kampusie Medycznym UJ otwarty
-
22:38
To tutaj będą szukać najlepszych terapii. Budynek badawczy "A" na Kampusie Medycznym UJ gotowy
-
22:14
Kocia strefa w Krynicy - tu zwierzaki są bezpieczne i dokarmiane
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze