fot. Wojciech Staszkiewicz
Autorem wystawy jest Janek Simon , jeden z najciekawszych współczesnych polskich artystów, twórca instalacji interaktywnych, filmów video, programów komputerowych, obiektów i akcji artystycznych. Simon próbuje przyjrzeć się historii kinematografii z kilku perspektyw. Interesuje go historia obiektów, kamer i projektorów. Analizuje też w jaki sposób zmieniło się społeczeństwo po powstaniu kina. Zastanawia się jak kinematografia i jej aparaty zmieniły sposoby komunikowania się i wpłynęły na rolę obrazu w polityce.





to wystawa poświęcona fenomenowi kina i jednocześnie pierwsza duża prezentacja kolekcji sprzętu kinematograficznego znajdującego się w zbiorach MHF. Jak prawdopodobnie każda kolekcja, także i ta nieustannie się wzbogaca pozostając ciągle niekompletną. Ponieważ pokaz jest tworzony przez artystę wizualnego, a nie kuratora czy historyka dizajnu, pozwolił on sobie na użycie pewnej licentia poetica - niektóre obiekty na wystawie zostały odtworzone stając się rekonstrukcją konkretnych urządzeń lub rekonstrukcją fantazji na temat przełomowych dla historii kina artefaktów.




Janek Simon (ur. 1977) –multimedialny, twórca instalacji interaktywnych, filmów video, programów komputerowych, obiektów i akcji artystycznych. Studiował psychologię i socjologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Karierę artystyczną zaczynał jako VJ Jansi tworząc wizualizacje do muzyki klubowej. W 2002 roku zadebiutował na Festiwalu Młodej Sztuki NOVART.PL w Krakowie, gdzie pokazał swoją pracę Carpet Invaders . Jego postawę krytycy określają mianem anarchistyczno-indywidualistycznej. Artysta chętnie sięga do swoich wspomnień i doświadczeń z dzieciństwa oraz przyznaje się do inspiracji Fluxusem oraz sztuką konceptualną. Nominowany do Paszportów Polityki (2006), Laureat konkursu Spojrzenia (2007) organizowanego przez Fundację Deutsche Bank i Zachętę Narodową Galerię Sztuki. Związany z warszawską galerią Raster. Współzałożyciel spółdzielni Goldex Poldex.

(W.M./mat. prasowe)