Jak się okazuje, nie wszystkim mieszkańcom przeszkadzają reklamy na fasadzie hotelu Cracovia. "Szkoda, że hotel jest nieczynny i stoi pusty tyle czasu. Jakby miał być pusty to już lepsze są reklamy. Lepszy rydz niż nic. Każda reklama jest lepsza niż ten odrapany budynek. Na takim starym budynku, który wymaga renowacji, takie reklamy nie przeszkadzają" - mówi część krakowian.

- To jest po prostu rudera, nie uchybiając randze tej architektury. Osobiście nie wiem czy chciałabym oglądać ten budynek w takim opuszczonym stanie. Prosimy o trochę cierpliwości. Mamy nadzieję, że po remontach przywrócimy budynkowi pierwotny kształt i wszyscy będziemy dumni z tego - mówi Katarzyna Bik z Muzeum Narodowego w Krakowie.

Innego zdania jest Kacper Kępiński z Instytutu Architektury. "Moim zdaniem każda architektura jest lepsza niż reklama, która zasłania wartościowy budynek i ingeruje mocno w przestrzeń miasta. Ona niesie ze sobą krzykliwy komunikat" - podkreśla.

Jak tłumaczy Jan Machowski z Urzędu Miasta Krakowa, hotel Cracovia znajduje się w otulinie parku kulturowego Stare Miasto, ale nie jest na jego terenie. Miasto nie może zatem zakazać wieszania tam reklam wielkopowierzchniowych. "Jako instytucja finansowana z budżetu pańśtwa, do momentu kiedy utworzymy tam Muzeum Architektury i Designu, nie mamy środków na utrzymanie i zapewnienie bezpieczeństwa temu budynkowi. W budżecie na rok 2017 nie było to przewidziane" - tłumaczy Katarzyna Bik.

- Prywatyzowany jest widok na Kopiec Kościuszki, prywatyzowana jest jedna z najważniejszych przestrzeni w centrum maista. Ona należy do instytucji państwowych, ale nadal służy prywatnym interesom - mówi Kępiński. "Dzięki dochodom z tych reklam jesteśmy w stanie utrzymać ten budynek, który jest w katastrofalnym stanie. Zabezpieczyliśmy mozaiki i dekoracje ścienne. Chcemy to wyeksponować. Przygotowaliśmy wystawę, teraz pracujemy nad sporym pokazem w hotelu Cracovia. Naszym marzeniem jest większa ilość wystaw tam. Żeby je robić, musimy zdobywać środki. Te środki właśnie pochodzą z reklam - odpowiada przedstawicielka Muzeum Narodowego.

Nie wiadomo jeszcze kiedy dokładnie w Hotelu Cracovia powstanie Muzeum Architektury i Designu, a tym samym reklamy znikną z elewacji. Ani Muzeum Narodowe w Krakowie, ani Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego jak na razie nie mają przewidzianych środków na remont budynku.

 

 

 

 

(Katarzyna Maciejczyk/ko)