Obwodnica Krakowa będzie poszerzona do trzech pasów w każdym kierunku. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał tak zwany program inwestycyjny dla rozbudowy. To oznacza, że rząd gwarantuje przekazanie pieniędzy.

Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), najstarszy krakowski fragment autostrady A4 na odcinku węzeł Balice - ulica Kąpielowa o długości 17 km (budowany w latach 1986-1995) jest równocześnie najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem tej trasy w woj. małopolskim. Według przeprowadzonego w 2015 r. Generalnego Pomiaru Ruchu średnioroczny ruch dobowy wynosił tam ponad 64 tys. pojazdów/dobę. Od tego czasu obserwowany jest wzrost natężenia ruchu.

Minister Adamczyk podkreślił, że autostrada A4 pełni ważną funkcję dla Małopolski, a jednocześnie stanowi południową obwodnicę dla Krakowa. Jej rozbudowa – wskazał – będzie realizowana w ramach przedstawionego w sierpniu br. Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030, który zakłada poszerzenie o trzeci pas autostrady A4 do Wrocławia do Tarnowa.

„Na całym tym odcinku autostrady A4 jest bardzo niebezpiecznie z powodu zagęszczenia ruchu samochodowego” - ocenił Adamczyk.

„Już dziś duże natężenie ruchu na tym odcinku powoduje, że trasa wyczerpała zaplanowaną przepustowość. Rozbudowa A4 na odcinku, na którym kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku jest niezbędna, podobnie jak całego ciągu od polsko-niemieckiej granicy do Tarnowa” - dodał szef resortu infrastruktury.

Według dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasza Pałasińskiego planowana inwestycja obejmuje poszerzenie obydwu jezdni autostrady A4 do trzech pasów, a także rozbudowę węzłów autostradowych Kraków Balice i Kraków Skawina. Ze względu na brak rezerwy pod dobudowę trzeciego pasa dla istniejących obiektów inżynierskich, zaplanowano budowę nowych obiektów wraz z rozbiórką już istniejących.

W sumie w ramach inwestycji planowane jest przebudowa 29 obiektów inżynieryjnych, w tym siedmiu mostów i 22 wiaduktów, rozbudowa dwóch węzłów i przebudowa trzech węzłów (m.in. pasy wyłączenia i włączenia, łącznice), wykonanie urządzeń ochrony środowiska, a także budowa dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych kat. II (między węzłami Kraków Południe a Kraków Skawina).

Zgodnie z planami w styczniu przyszłego roku planowane jest wszczęcie postępowania przetargowego na dokumentację projektową, a samą realizację inwestycji przewidziano na lata 2027 -2029.

Pod koniec zeszłego roku GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę dodatkowego, trzeciego pasa na odcinku południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Kraków Południe do ulicy Kąpielowej. Zadanie wykona Przedsiębiorstwo Drogowo–Mostowe za blisko 14,5 mln zł. Zgodnie z umową zakończenie rozbudowy powinno nastąpić w 2022 r.

Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego, trzeciego pasa ruchu na jezdni prawej autostrady A4 (kierunek Katowice – Rzeszów) o długości 900 m od węzła Kraków Południe do wiaduktu nad ul. Kąpielową. Za tym wiaduktem jezdnia w kierunku Rzeszowa ma już trzy pasy ruchu.

Trwają też przygotowania do rozbudowy węzła Kraków Południe, na skrzyżowaniu autostrady A4 i drogi krajowej nr 7 (Zakopianki). GDDKiA podpisała w marcu br. umowę z wykonawcą, który opracuje dokumentację dla tego zadania wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych i sprawowaniem nadzoru autorskiego nad inwestycją.

Zgodnie z planami GDDKiA prace przygotowawcze związane z rozbudową węzła Kraków Południe są zaplanowane na lata 2021–2024, a realizacja robót na lata 2025–2026.