– Już od kilku lat wprowadzamy do PKP Intercity nową jakość, która przyciąga do podróży koleją kolejne miliony pasażerów. Zakończony projekt modernizacji ED74 jest jednym z wielu dowodów na rozwój polskiej kolei, która staje się bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Zakończenie tego kontraktu bardzo nas cieszy, ponieważ pojazdy zostały odstawione przez poprzednie zarządy PKP Intercity i niszczały m.in. na krakowskim Bieżanowie. Dziś są to nowoczesne jednostki, które cieszą się uznaniem wśród pasażerów narodowego przewoźnika¬ – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W zmodernizowanych pociągach pasażerowie mogą skorzystać m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w składach zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego, a pojazdy są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdej jednostce jest miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostały lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpływa na komfort podróży. Odebrane wcześniej ED74 kursują na trasach Wrocław – Katowice/Częstochowa – Kielce – Radom – Lublin, Lublin – Kielce – Katowice oraz Lublin – Kielce – Kraków.

– Kolejne zrealizowane zamówienie pozwoli na wzmocnienie możliwości operacyjnych naszego narodowego przewoźnika, a tym samym zwiększy komfort podróży pociągami po kraju. Proces unowocześniania kolei w Polsce jest widoczny w każdym aspekcie: powstają nowoczesne dworce, a te istniejące są modernizowane, przewoźnicy mogą korzystać z coraz lepszej infrastruktury, po której kursują komfortowe pojazdy. Efekt synergii działań kolejarzy jest widoczny, czego dowodzą co roku bite rekordy liczby pasażerów – podkreślił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

PKP Intercity podpisały umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74, czyli popularnych „Edyt” z PESA Mińsk Mazowiecki w czerwcu 2019 r. Pierwsze z pojazdów zaczęły wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 r. Podczas modernizacji pojazdy przeszły istotne zmiany, które podniosły standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów.

Pojazdy ED74 zostały wyprodukowane przez PESA Bydgoszcz SA w latach 2007-2008. Początkowo były eksploatowane przez ówczesne PKP Przewozy Regionalne (aktualnie Polregio). W 2009 r. wszystkie pojazdy trafiły do PKP Intercity, a następnie zostały wycofane z eksploatacji.