Do tych drugich należy amerykański kompozytor Morten Lauridsen (rocznik 1943), który w wyniku fascynacji poezją Rainera Marii Rilkego skomponował cykl Les Chansons des Roses, oparty na francuskojęzycznych wierszach austriackiego poety. Jako pierwsza powstała nastrojowa pieśń o róży Dirait-on na chór i fortepian, nawiązująca do popularnych chansons uwiecznionych przez Edith Piaf. Dobre przyjęcie pieśni skłoniło kompozytora do wybrania jeszcze czterech innych wierszy Rilkego poświęconych tym pięknym kwiatom. Cykl tworzą niezwykle subtelne i utrzymane w jasnych barwach pieśni En une seule fleur, Contre qui, rose; De ton rêve trop plein, La rose complete oraz wspomniana Dirait-on.

Tworzący na przełomie XIX i XX wieku angielski kompozytor Ralph Vaughan Williams, autor słynnego poematu na skrzypce i orkiestrę The Lark Ascending (Skowronek wzlatujący), w swej twórczości inspirował się z jednej strony muzyką epoki Tudorów, z drugiej zaś angielską pieśnią ludową. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że Williams był uczniem Maurice’a Ravela. Trzy pieśni do słów Williama Szekspira z 1951 roku przeznaczone są na chór mieszany a cappella. Full Fathom Five i The Cloud-Capp'd Towers wykorzystują teksty z Burzy, zaś ostatnia pieśń - Over Hill, Over Dale, tekst ze Snu nocy letniej. W skomponowanej dwa lata później, niezwykle eterycznej pieśni Silence and Music Williams sięgnął po wiersz swojej świeżo poślubionej żony Ursuli Wood. Kompozycja powstała dla królowej Elżbiety II, jako jeden z dziecięciu utworów stworzonych przez kompozytorów i poetów w hołdzie nowej władczyni, koronowanej 3 czerwca 1953 roku w opactwie Westminster. Warto przypomnieć, że w 2022 roku brytyjska monarchini rozpoczęła obchody Platynowego Jubileuszu, z okazji 70 lat panowania.

Do francuskich wierszy Rilkego muzykę napisał także przedstawiciel nurtu neoklasycznego – Paul Hindemith. Sześć pieśni jego autorstwa, z 1939 roku, przeznaczonych jest na chór mieszany a cappella.

Program wieńczy cykl Trzech pieśni Maurice’a Ravela, skomponowanych w odpowiedzi na wybuch I wojny światowej. Kompozytor rozpoczął pracę nad cyklem w grudniu 1914 roku, a dwa lata później dzieło wydano drukiem. Pieśni do własnych tekstów Ravela nawiązują do tradycji XVI-wiecznych francuskich chansons.

repertuar:

- Morten Lauridsen - Les Chansons des Roses
- Ralph Vaughan Williams - Trzy pieśni (słowa - W. Shakespeare )
- Ralph Vaughan Williams - Silence and Music
- Paul Hindemith - Sześć pieśni
- Maurice Ravel - Trzy pieśni

wykonawcy:

recytacja:Tomasz Schimscheiner
fortepian: Andrzej Zawisza
dyrygent: Maria Piotrowska - Bogalecka
Chór Polskiego Radia

Organizatorzy: - Chór Polskiego Radia - Polskie Radio
                          - Fundacja Chór Polskiego Radia

Współorganizatorzy:  - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
                                    - Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.   
  "Projekt realizowany we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego."


Patronat Medialny : - Dwójka - Polskie Radio
                                 - Radio Kraków
                                 - Konik - Chór Polskiego Radia wspiera producent garniturów Konik: konik-sklep.pl