- Starowiślna będzie jednokierunkowa i zazieleniona – miejscy radni zdecydowali o przebudowie ulicy bez ponownych konsultacji społecznych. Zmiana organizacji ruchu budzi sprzeciw części mieszkańców i przedsiębiorców.
- Zielone miasta to nieodwracalny trend – prof. Andrzej Szarata podkreśla, że rosnące oczekiwania społeczne dotyczące zieleni w przestrzeni miejskiej są trwałym kierunkiem rozwoju miast, wpływającym pozytywnie na klimat i gospodarkę wodną.
- Jednokierunkowe ulice poprawiają funkcjonowanie ruchu – przykłady z miast zachodnich (np. Gandawa) pokazują, że reorganizacja ruchu zmniejsza korki, poprawia jakość powietrza i zwiększa bezpieczeństwo.
- Obawy mieszkańców są zrozumiałe, ale nie zawsze uzasadnione – ograniczenie ruchu samochodowego często prowadzi do wzrostu liczby klientów w lokalnych biznesach dzięki poprawie warunków dla pieszych.
- Brak skutecznych konsultacji to błąd – zdaniem prof. Szaraty, kluczowe przy takich zmianach jest informowanie i przekonywanie mieszkańców. Przeprowadzenie konsultacji w czasie pandemii mogło osłabić ich wiarygodność.
- A
- A
- A
Starowiślna jednokierunkowa i zazieleniona. „To trend, którego już nie odwrócimy” – mówi prof. Andrzej Szarata
Nie będzie ponownych konsultacji społecznych dotyczących zmian w organizacji ruchu na ulicy Starowiślnej. Taką decyzję podjęli miejscy radni, przesądzając o przyszłości jednej z ważniejszych arterii śródmieścia. Ulica po remoncie będzie zielona i jednokierunkowa. Zmiana ta budzi jednak kontrowersje wśród części mieszkańców i przedsiębiorców, obawiających się spadku liczby klientów. Głos w tej sprawie zabrał prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej i specjalista ds. transportu miejskiego, który w rozmowie z Radiem Kraków podkreśla, że mamy do czynienia z globalnym trendem.Zmiana nieunikniona
Oczekiwania mieszkańców wobec zieleni w mieście są coraz większe. To trend, którego już nie odwrócimy
– mówi prof. Andrzej Szarata. I podkreśla, że zieleń w miastach pełni nie tylko funkcję estetyczną, ale przede wszystkim poprawia retencję wody i obniża temperaturę w zabetonowanych przestrzeniach. Przykłady z Krakowa, jak łąki kwietne czy ograniczenie koszenia traw, pokazują, że nawet drobne zmiany mogą przynieść realne efekty.
Kilka lat temu w belgijskiej Gandawie przeprowadzono całkowitą reorganizację ruchu w centrum - większość ulic przekształcono w jednokierunkowe. Ruch samochodowy zmniejszył się o 12 proc., liczba rowerzystów wzrosła o 25 proc, spadła liczba wypadków. Może polskim miasto też jest potrzebna taka reorganizacja?
Dla mnie to oczywiste. Patrząc na organizację ruchu, którą mamy w Krakowie, powinna być ona traktowana całościowo. Mam nadzieję, chciałbym wierzyć, że również w przypadku Starowiślnej miasto przeprowadziło analizy, co się stanie, kiedy wprowadzimy na niej jeden kierunek. Bardzo często demonizujemy takie zmiany. Mówimy, że na pewno gdzieś indziej pojawią się gigantyczne korki. Nic takiego nie będzie miało miejsca i amy na to dowody nawet w Krakowie, gdzie wprowadzono jeden kierunek ruchu na ulicy Basztowej. Wieszczono, że Aleje Trzech Wieszczów będą totalnie zablokowane i staniemy w jednym wielkim korku; nie stanęliśmy. Układ drogowy bardzo często porównywany jest do układu naczyń połączonych, ale nie cieczą w środku, tylko gazem. Ten ruch często się rozpręża, przesuwa się na inne odcinki drogowe. Część osób pomyśli sobie: może jednak niekoniecznie ten samochód, może inaczej będę się przemieszczał, przemieszczała, więc ten układ drogowy w zasadzie się nie zablokuje
- odpowiada gość Radia Kraków..
Obawy przedsiębiorców nie muszą się sprawdzić
Choć część lokalnych biznesów obawia się ograniczenia dostępności ulicy, doświadczenia z miast europejskich pokazują, że przestrzenie przyjazne pieszym przyciągają klientów, a nie ich odstraszają. Prof. Szarata zaznacza, że lokalny handel może zyskać. Jednocześnie zwraca uwagę, że kluczowe znaczenie mają konsultacje społeczne. W przypadku Starowiślnej część mieszkańców wskazuje, że przeprowadzono je w czasie pandemii, co wpłynęło na ich ograniczoną reprezentatywność.
Przekonywanie mieszkańców, pokazywanie przykładów, uspokajanie, dawanie pewnych rozwiązań, które mogą ich wesprzeć w trudnym okresie przejściowym - jeżeli tego zabrakło i mieszkańcy wciąż protestują, to jest ewidentnie słabość w podejściu do takich zmian
- uważa rektor Szarata.
Czy miasta przyszłości będą zielonymi oazami z samochodami tylko na obwodnicach? Rektor odpowiada ostrożnie:
To raczej fantazja niż realna wizja. Ale każdy krok w stronę bardziej przyjaznej przestrzeni publicznej jest krokiem we właściwym kierunku. A im więcej tej zieleni będzie w naszym otoczeniu, tym ta przyjazność będzie na pewno lepsza.
Komentarze (7)
Najnowsze
-
16:35
Wypadek w Zembrzycach, korki na Zakopiance - uważajcie w drodze
-
16:23
Krakowianin Robert Kubica wygrywa wyścig Le Mans! Jest pierwszym Polakiem, który tego dokonał
-
15:09
Z Pisar do Krakowa pociągiem w 20 minut. Miejscowość wreszcie ma przystanek
-
13:56
Tarnów: Wspólnie odkrywali tradycje i zwyczaje Żydów
-
12:01
Co tam nie płynęło! Za nami 14. Wodna Masa Krytyczna na Wiśle
-
11:34
Zrodzone z pasji: ponad 500 maszyn liczących na wystawie w Muzeum UJ
-
10:45
Puste gesty? Nie sądzę! O zachowaniach magicznych i religijnych pod Babią Górą
-
10:05
10 lat Zielonego Domku – miejsce, które zmieniło dzieciństwo setek maluchów i wsparło tysiące rodziców
-
10:02
Wieczysta już w I lidze! Historyczny awans piłkarzy z Krakowa
-
09:45
Na wakacje z PKP Intercity – więcej połączeń także do Małopolski. Są też mniej optymistyczne wieści
-
07:56
Małopolska w niedzielę: ciepło i dużo słońca
-
07:26
Zaczarowane głosy na krakowskim Rynku. Poznaliśmy laureatów 17. Festiwalu Zaczarowanej Piosenki