Zapis rozmowy Bartłomieja Bujasa z doktorem Łukaszem Stachem z Uniwersytetu Jagiellońskiego:

Panie doktorze, wiele osób, które zrobiło barometr wyborczy, mówi, że jest zaskoczona tym wynikiem, że to nie jest partia, z którą się utożsamia. Z czego to wynika?

Każdy barometr działa wedle pewnego algorytmu składającego się ze wskazania pewnych postulatów wyborczych, reprezentowanych przez poszczególne partie, czy z odniesienia do punktu - lewica - prawica i na podstawie danych wskazuje pewien wynik, który wedle tego algorytmu wydaje się najlepiej reprezentować poglądy osoby wypełniającej. Natomiast społeczeństwo jest zróżnicowane i osoby mogą mieć różne poglądy, możemy znaleźć osoby, które są konserwatywne obyczajowo, ale liberalnie ekonomiczne, czy też osoby liberalne obyczajowo, a bardziej opowiadające się za dużą rolą państwa w gospodarce, czyli nastawione dużo bardziej socjalnie.

To gdzie najlepiej szukać tych postulatów?

Najlepiej zadać sobie pewien wysiłek i przeczytać programy partii politycznych, które są opublikowane w internecie. Można poszukać opinii ekspertów, ekonomistów, politologów, socjologów o tych programach. Zastanowić się, jakie one przyniosą konsekwencje ekonomiczne, polityczne, społeczne i wtedy mamy pewną wiedzę. Problem w tym, że jest to dosyć czasochłonny proces, wymaga także podjęcia pewnego wysiłku intelektualnego. Badania wskazują, że Polacy najchętniej korzystają z ulotek, billboardów, plakatów, tradycyjnych mediów, telewizji, internetu, spotów, reklam emitowanych w telewizji, radiu, natomiast część z tego to jest pewna propaganda polityczna czy też marketing wyborczy, który kieruje się swoimi prawami i nie może być traktowany jako rzetelne źródło wiedzy o programie politycznym danej partii.

ani doktorze wiele osób które zrobiło barometr wyborczy mówi że jest zaskoczona tym wynikiem że to nie jest partia no z którą się utożsamia z czego to wynika każdy barometr działa wedle pewnego algorytmu składającego się z czy to wskazania pewnych postulatów wyborczych reprezentowanych przez poszczególne partie Czy odniesienia do punktu lewica prawica i Na podstawie danych on wskazuje pewien wynik który wedle tego algorytmu wydaje się najlepiej reprezentować poglądy osoby wypełniającej natomiast społeczeństwo jest zróżnicowane i osoby mogą mieć różne poglądy możemy znaleźć osoby które są konserwatywne obyczajowo ale liberalnie ekonomiczne czy też osoby liberalne obyczajowo a bardziej opowiadające się za dużą rolą państwa w gospodarce czyli nastawione dużo bardziej socjalne to gdzie tych postulatów szukać panie doktorze najlepiej No najlepiej zadać sobie pewien wysiłek i przeczytać programy partii politycznych które są opublikowane w internecie można poszukać opinii ekspertów ekono

tułów politologów socjologów o tychże programach zastanowić się jakie one przyniosą konsekwencje ekonomiczne polityczne społeczne i wtedy mamy pewną wiedzę Problem w tym że jest to dosyć czasochłonny proces wymaga także podjęcie pewnego wysiłku intelektualnego badania wskazują że Polacy najchętniej korzystają z ulotek billboardów plakatów tradycyjnych mediów telewizji internetu spotu w reklam emitowanych w telewizji radiu natomiast część z tego to jest pewna propaganda polityczna czy też marketing wyborczy który kieruje się swoimi prawami i nie może być traktowany jako rzetelne źródło wiedzy o programie politycznym danej