- A
- A
- A
Architekt chce uchronić budynek oświęcimskiego dworca przed zburzeniem
Choć przecieka dach, w środku hula wiatr, a ze ścian odpada tynk - tego miejsca trzeba bronić. Krzysztof Stetkiewicz - architekt z Oświęcimia napisał do PKP list w obronie dworca kolejowego. Wszystko przez zapowiedzi, że istniejący ogromny gmach dworca zostanie zburzony, a w jego miejsce kolejarze postawią mniejszy budynek, nowoczesny i bardziej funkcjonalny."Nasz dworzec w latach 60. był perłą i musimy go chronić" - mówi w rozmowie z Radiem Kraków architekt Krzysztof Stetkiewicz.
Według mieszkańców Oświęcimia budynek dworca jest brudny, zaniedbany i zniszczony. "Jest to obiektywna opinia i trudno, żeby były pozytywna. Jednak, gdy popatrzymy na dworzec jako dzieło architektoniczne, to jest to obiekt interesujący i mający potencjał" - podkreśla Stetkiewicz.
Obecny dworzec w Oświęcimiu powstał w latach 60. XX wieku z przebudowy starszych obiektów pochodzących z XIX wieku. Zdaniem architekta ta przebudowa zaowocowała jednym z ładniejszych dworców kolejowych w okolicy. "Został zaprojektowany wzorowo. Jego architektura na ówczesne czasy była ikoniczna. Nie ma drugiego takiego obiektu tej klasy w Oświęcimiu i prawdopodobnie w promieniu 50 kilometrów" - mówi Stetkiewicz.
Autorem projektu jest Karol Fojcik, architekt m.in. dawnego dworca w Katowicach czy dworca kolejowego w Zabrzu. W miejscu tamtych budynków postawiono nowoczesne budynki. "Zgadza się, ale pozostawiono tam choćby fragmenty dawnej elewacji. Nawiązano więc do dworca oryginalnego, on nie zginął całkowicie" - tłumaczy Stetkiewicz.
Dworzec w Oświęcimiu jest bardzo duży. Większość przestrzeni jest niezagospodarowana. Kolejarze twierdzą, że lepiej wyburzyć stary budynek i postawić nowy, ale mniejszy.
"Przykład Katowic jest tu bardzo dobry. Może Oświęcim nie jest Katowicami i tu przestrzeń komercyjna nie jest tak pożądana, niemniej jednak, PKP proponuje całkowitą likwidację tej wolnej przestrzeni" - wyjaśnia architekt.
Jak w takim razie można by zagospodarować tę przestrzeń? Powinna tu powstać galeria handlowa, tak jak w Katowicach i prawie tak jak w Krakowie? "W perspektywie jest to realne" - mówi Stetkiewicz.
Architekt nie otrzymał na razie odpowiedzi PKP na swój list.
(Marek Mędela/ew)
Komentarze (0)
Najnowsze
-
21:17
Kraków Airport: od wtorku bezpośrednie połączenie z Genuą
-
20:42
Czas na zmianę – przewodnik po letnich oponach
-
19:54
W Muzeum AK w Krakowie od wtorku wystawa o dramatycznych losach polskich żołnierzy
-
19:25
Zmarł były wiceminister finansów i członek RPP, ekonomista prof. Jan Czekaj
-
18:53
Ukraińska flaga: od solidarności do konfliktu?
-
18:34
12 mieszkań zamiast czterech. Architekt, inwestor i notariusz wśród oskarżonych w sprawie tzw. patodeweloperki
-
17:32
Radni KO z Wieliczki przeciwni strefie czystego transportu w Krakowie
-
16:37
Koniec akcji ratowniczej na Ciemniaku w Tatrach
-
16:12
Basen przy Eisenberga miał być w 2026 roku. Prace wciąż nie ruszyły
-
16:03
Długi weekend pod Giewontem: może być tłoczno, ale pogoda powinna dopisać
-
14:53
Dwa miesiące bez tramwajów na Jana Pawła II. Rusza kluczowy etap budowy linii do Mistrzejowic
-
12:10
Prof. Janusz Majcherek: W ujawnionych taśmach nie ma nic kompromitującego. Skandalem jest to, jak je pozyskano
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze