Jak poinformował przedstawiciel instytucji Wojciech Wąsowicz, zgodnie z festiwalową tradycją okres letni wypełniło 40 wydarzeń: koncertów kameralnych, symfonicznych, chóralnych, a także jazzowych organizowanych w lusławickim Centrum oraz w kilkunastu najciekawszych i najpiękniejszych zakątkach Małopolski. "W myśl idei +emanowania+ i promieniowania z lusławickiego Centrum, tegoroczny festiwal po raz pierwszy przekroczył też granice Małopolski - goszcząc na Podkarpaciu, na Rynku w Krośnie" – zaznaczył.

Po raz pierwszy wydarzenie odwiedziło również miasteczko Biecz we wschodniej Małopolsce. W ciągu wakacji muzycy zagrali też w Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej oraz Szczawnicy i Tuchowie. Stałymi punktami na koncertowej mapie są Zamek Królewski w Niepołomicach, Zamek w Wiśniczu, Kasztel w Szymbarku, Zamek Suski, drewniany Kościółek w Lipnicy Murowanej.

Muzyka rozbrzmiewała w różnych miejscach: od sal koncertowych, poprzez zamki, dwory i pałace, po unikalne, drewniane wnętrza niewielkich kościołów. Sercem przedsięwzięcia i centrum festiwalowym było Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Na koncertach festiwalowych wystąpiło ponad 400 artystów z całego świata, wśród których znaleźli się m.in. zespół Filharmoników Berlińskich Scharoun Ensemble, Gautier Capucon i YOA Orchestra of the Americas, koreańscy wirtuozi z OPUS Ensemble ze znakomitą skrzypaczką – SO-Ock Kim na czele i liczne zespoły orkiestrowe, kameralne oraz soliści.

„Gościliśmy zarówno wschodzące talenty, jak i doświadczonych, utytułowanych artystów, którzy poza występami na festiwalowych scenach dzielili się swoją wiedzą z młodym pokoleniem podczas organizowanych jednocześnie kursów mistrzowskich” - zaznaczyli organizatorzy.

Według ich szacunków w koncertach Emanacji 2016 wzięło udział ponad 10 tysięcy osób.

Nazwa Festiwalu - Emanacje - nawiązuje do początków drogi twórczej patrona Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach i światowej sławy kompozytora związanego z Krakowem i Małopolską - Krzysztofa Pendereckiego. Kariera mistrza rozpoczęła się m.in. od potrójnego zwycięstwa w II Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich w 1959 roku. Wśród trzech zwycięskich utworów znalazły się "Emanacje" - kompozycja na dwie orkiestry smyczkowe 25-letniego wówczas Krzysztofa Pendereckiego.

PAP/rgr/ agz/