Jedna z większych inwestycji drogowych w tym roku
Most Grunwaldzki wymaga gruntownego remontu. Ekspertyza Politechniki Krakowskiej wskazuje, że aby zapewnić jego bezpieczne użytkowanie przynajmniej do roku 2038, niezbędne jest przeprowadzenie generalnych prac modernizacyjnych, nie później niż do sierpnia przyszłego roku.
Jak ocenił rzecznik ZDMK Krzysztof Wojdowski, remont mostu Grunwaldzkiego będzie jedną z większych inwestycji drogowych w Krakowie w tym roku.
Docelowo planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która połączy Stare Miasto i Dębniki. Aby jednak obecna konstrukcja mogła posłużyć mieszkańcom jeszcze przez kilkanaście lat, konieczne jest przeprowadzenie pilnych prac remontowych
- wyjaśnił przedstawiciel ZDMK.
Od ponad pół roku na moście obowiązuje ograniczenie tonażu do 7,5 tony, a skrajny pas jezdni od strony Wawelu został wyłączony z ruchu samochodowego i przeznaczony na ścieżkę rowerową.
Według rzecznika ZDMK w tym czasie trwały prace nad dokumentacją projektową remontu, która ma być gotowa w marcu tego roku. Ogłoszenie przetargu na wykonanie prac remontowych zaplanowano na drugi kwartał br.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa przewiduje, że remont wymusi czasowe wyłączenie mostu z ruchu samochodowego na co najmniej osiem miesięcy. Ponadto, przez około sześć miesięcy będzie wstrzymany również ruch tramwajowy. W tym czasie zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu, której szczegóły są obecnie ustalane.
- Priorytetem jest zapewnienie alternatywnych tras komunikacyjnych oraz minimalizowanie utrudnień dla mieszkańców - podkreślił rzecznik.
Najpierw remont, docelowo nowa konstrukcja
Remont mostu Grunwaldzkiego obejmie kluczowe elementy konstrukcji, w tym: wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego, co poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowania mostu; naprawę żelbetowej płyty mostu, która stanowi podstawę całej konstrukcji; przebudowę ciepłociągu, aby zmodernizować infrastrukturę techniczną biegnącą przez most.
Według ZDMK most Grunwaldzki, mimo planowanego remontu, nie jest konstrukcją docelową. W perspektywie 2038 roku planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która sprosta wymaganiom rozwijającego się miasta. Nowy most ma być dostosowany zarówno do intensywnego ruchu komunikacji miejskiej, jak i potrzeb pieszych oraz rowerzystów.
Historia mostu Grunwaldzkiego
Projektowanie i budowa przeprawy przypadły na lata 1968–1972. Most został zaprojektowany przez inżynierów Stefana Filipiuka, Andrzeja Topolewicza i Józefa Malinowskiego z Gdańskiego Biura Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt". Budowę realizowało Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Konstrukcja mostu opiera się na dwóch filarach, ma długość 153 metrów i szerokość 31,4 metra.
Zmiany w komunikacji miejskiej:
Linie tramwajowe:
- nr 1 – w dalszym ciągu będzie kursowała po trasie zmienionej: „Salwator” – … – przystanek „Filharmonia”, ul. Straszewskiego, ul. Podwale, ul. Dunajewskiego, ul. Basztowa, ul. Westerplatte, przystanek „Poczta Główna” – … – „Jarzębiny”
- nr 2, 6, 16, 19, 44 – w dalszym ciągu będą zawieszone
- nr 4 – zostanie skierowana na kolejną trasę zmienioną: „Bronowice Małe” – … – przystanek „Plac Centralny im. R. Reagana” , al. Solidarności, ul. Ujastek – „Zajezdnia Nowa Huta”
- nr 5 – w dalszym ciągu będzie kursowała po trasie skróconej: „Krowodrza Górka P+R” – „Jarzębiny”
- nr 8 – w dalszym ciągu będzie kursowała po trasie zmienionej: „Borek Fałęcki” – … – przystanki „Św. Gertrudy”/„Poczta Główna”, ul. św. Gertrudy, ul. Westerplatte, ul. Basztowa, ul. Dunajewskiego, przystanek „Teatr Bagatela” – … – „Bronowice Małe”
- nr 9 – w dalszym ciągu będzie kursowała po trasie skróconej: „Nowy Bieżanów P+R” – „Rondo Hipokratesa”
- nr 10 – zostanie skierowana na kolejną trasę zmienioną: „Kurdwanów P+R” – … – przystanek „Korona”, ul. Limanowskiego, ul. Na Zjeździe, ul. Starowiślna,ul. Dietla, ul. Grzegórzecka, al. Powstania Warszawskiego, przystanek „Rondo Mogilskie” – … – „Pleszów”
- nr 13, 17 – zostaną zawieszone
- nr 14 – w dalszym ciągu będzie kursowała po trasie skróconej: „Bronowice” – „Miśnieńska”
- nr 18 – zostanie skierowana na kolejną trasę czasowo-zmienioną: „Czerwone Maki P+R” – … – przystanek „Lipińskiego”, ul. Brożka, ul. Wadowicka, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, przystanek „Stradom” – … – przystanek „Poczta Główna”, ul. Westerplatte, ul. Basztowa, przystanek „Stary Kleparz” – … – „Górka Narodowa P+R”
- nr 21 – zostanie przywrócona i będzie kursowała na stałej trasie: „Pleszów” – ul. Igołomska, ul. Ujastek, kopiec Wandy, ul. Ujastek Mogilski, al. Solidarności, al. Andersa, ul. Broniewskiego, ul. Mikołajczyka, ul. Piasta Kołodzieja – „Os. Piastów”
- nr 22 – zostanie skierowana na kolejną trasę zmienioną: „Borek Fałęcki” – … – przystanek „Łagiewniki”, ul. Wadowicka, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, przystanek „Stradom” – … – przystanek „Plac Centralny im. R. Reagana”, al. Solidarności, ul. Ujastek Mogilski – „Kopiec Wandy”
- nr 52 – zostanie skierowana na trasę czasowo-zmienioną: „Czerwone Maki P+R” – … – przystanek „Lipińskiego”, ul. Brożka, ul. Wadowicka, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, przystanek „Stradom” – … – „Os. Piastów”
Linie tramwajowe zastępcze:
- nr 71 – zostanie zmieniona obecna trasa: „Dajwór” – ul. Starowiślna, ul. Dietla, ul. Grzegórzecka, al. Pokoju, ul. Bieńczycka, ul. Kocmyrzowska, ul. Łowińskiego – „Elektromontaż”
- nr 72 – zostanie uruchomiona linia zastępcza na trasie: „Czerwone Maki P+R” – ul. Bobrzyńskiego, ul. Grota-Roweckiego, ul. Kapelanka, ul. Monte Cassino – „Rondo Grunwaldzkie”
- częstotliwość kursowania we wszystkie dni jak linia nr 52, z uwzględnieniem zwiększenia częstotliwości do 10 minut w święta od ok. godz. 9.30
- z uwagi na montaż infrastruktury torowej (tzw. „przejazdówki”) na rondzie Grunwaldzkim, linia będzie kursowała od 12 maja
- nr 75 – zostanie zmieniona obecna trasa linii zastępczej: „Górka Narodowa P+R” – … – przystanek „Plac Centralny im. R. Reagana”, al. Jana Pawła II, ul. Ptaszyckiego – „Bardosa”
- nr 76 – w dalszym ciągu będzie kursowała po obecnej trasie: „Mały Płaszów P+R” – ul. Lipska, estakada, ul. Wielicka, ul. Limanowskiego, ul. Krakowska, ul. św. Gertrudy, ul. Westerplatte, ul. Lubicz, ul. Rakowicka – „Cmentarz Rakowicki”
- nr 77 – zostanie uruchomiona linia zastępcza na trasie: „Nowy Bieżanów P+R” – ul. Ćwiklińskiej, ul. Teligi, ul. Wielicka, ul. Limanowskiego, ul. Krakowska, ul. Dietla, ul. Grzegórzecka, al. Powstania Warszawskiego, tunel pod Dworcem Głównym – „Dworzec Towarowy”
- częstotliwość kursowania we wszystkie dni jak linia nr 17
- nr 78 – w dalszym ciągu będzie kursowała po obecnej trasie: „Krowodrza Górka P+R” – ul. Doktor Twardego, ul. Prądnicka, ul. Kamienna, al. Słowackiego, ul. Długa, ul. Dunajewskiego, ul. Podwale, ul. Straszewskiego, ul. Zwierzyniecka, ul. Kościuszki – „Salwator”
Linie autobusowe:
- nr 124, 424, LR0 – w związku z zamontowaną „przejazdówką” dla tramwaju na pasie autobusowo-tramwajowym w kierunku przystanków „TAURON Arena Kraków Wieczysta”/„Ugorek”/„Ojców Zamek” będą kursowały ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) z pominięciem obsługi przystanku „Rondo Grunwaldzkie” 02
- nr 139 – w kierunku przystanku „Przybyszewskiego” zostanie przywrócona na stałą trasę
- nr 184 – zostanie zawieszona, w zamian zostanie uruchomiona zastępcza linia nr 784
- nr 194, 494 – zostaną skierowane na trasę zmienioną:
- w kierunku przystanku „Os. Pod Fortem” będą kursowały ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) z pominięciem przystanków „Rondo Grunwaldzkie” 01, „Szwedzka” 01; w zamian będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 05
- w kierunku przystanków „Krowodrza Górka P+R”/„Azory” będą kursowały ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) na odcinku od ul. Bułhaka do ul. Konopnickiej z pominięciem obsługi przystanku „Rondo Grunwaldzkie” 02
Linie autobusowe zastępcze:
- nr 704 – zostanie zlikwidowana
- nr 722 – zostanie uruchomiona linia zastępcza na trasie: „Łagiewniki” – ul. Brożka, ul. Kapelanka, ul. Monte Cassino, ul. Konopnickiej, ul. Zwierzyniecka, ul. Powiśle – „Nowy Świat”
- w kierunku przystanku „Nowy Świat” będzie kursowała ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) na odcinku od ul. Bułhaka do ul. Konopnickiej – na trasie nie będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 02
- w kierunku przystanku „Łagiewniki” będzie kursowała ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) – na trasie nie będą obsługiwane przystanki „Rondo Grunwaldzkie” 01, „Szwedzka” 01; w zamian będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 05
- częstotliwość kursowania jak linia nr 194
- w dniach 10–11 maja w czasie montażu infrastruktury torowej (tzw. „przejazdówki”) w godzinach od ok. 9.00 do ok. 18.00 częstotliwość zostanie zwiększona do 10 minut, a poza tymi godzinami co 15 minut
- nr 784 – zostanie uruchomiona linia zastępcza na trasie: „Prądnik Czerwony” – ul. Strzelców, ul. Powstańców, ul. Łepkowskiego, ul. Dobrego Pasterza, ul. Lublańska, ul. Młyńska, ul. Pilotów, ul. Olszyny, ul. Łukasiewicza, ul. Chrobrego, ul. Beliny-Prażmowskiego, al. Powstania Warszawskiego, ul. Grzegórzecka, ul. Dietla – „Orzeszkowej”
- na odcinku „Prądnik Czerwony” – „Hala Targowa” będą obsługiwane przystanki jak dla linii nr 184
- bez obsługi pozostaną przystanki „Starowiślna” 07/08
- na wydłużonym odcinku będą obsługiwane przystanki: „Starowiślna” 03/04 (na pasie autobusowo-tramwajowym), „Stradom” 05/08, „Orzeszkowej” 71/72
- przystanek końcowy „Orzeszkowej” 72 zostanie zlokalizowany na ul. Dietla (na wysokości boiska), za skrzyżowaniem z ul. Sukienniczą
- przystanek początkowy „Orzeszkowej” 71 zostanie zlokalizowany na ul. Dietla w rejonie posesji nr 9, przed skrzyżowaniem z ul. Orzeszkowej
- przejazd między przystankiem końcowym i początkowym będzie odbywał się bez pasażerów
- częstotliwość kursowania jak linia nr 184
Linie nocne tramwajowe i autobusowe:
- nr 62 i 662 – od nocy z 9 na 10 maja zostaną skierowane na trasy zmienione: „Czerwone Maki P+R” – … – przystanek ul. Lipińskiego, ul. Brożka, ul. Wadowicka, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, ul. Stradomska, ul. św. Gertrudy, przystanek „Poczta Główna” – … – „Plac Centralny im. R. Reagana”
- nr 69 i 669 – w dalszym ciągu będą kursować po trasie zmienionej: „Nowy Bieżanów P+R” – … – przystanek „Poczta Główna”, ul. Westerplatte, przystanek „Teatr Słowackiego” – … – „Górka Narodowa P+R”
- nr 605 – zostanie skierowana na trasę zmienioną w obu kierunkach: „Złocień” – … – przystanek „Rondo Grzegórzeckie” – ul. Grzegórzecka, ul. Wielopole (powrót: ul. Starowiślna), ul. Westerplatte – „Teatr Słowackiego”
- nr 608 – zostanie skierowana na trasę zmienioną w obu kierunkach: „Os. Na Stoku” – … – przystanek „Rondo Grunwaldzkie”, ul. Monte Cassino, ul. Kapelanka, ul. Grota-Roweckiego, ul. Kobierzyńska, przystanek „Rostworowskiego” – … – „Os. Pod Fortem”
- w kierunku przystanku „Os. Na Stoku” będzie kursowała ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) na odcinku od ul. Bułhaka do ul. Konopnickiej – bez obsługi pozostanie przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 02
- w kierunku przystanku „Os. Pod Fortem” będzie kursowała ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) – na trasie nie będą obsługiwane przystanki „Rondo Grunwaldzkie” 01, „Szwedzka” 01; w zamian będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 05
- w kierunku „Os. Na Stoku” będzie obsługiwany przystanek „Rostworowskiego” 02 (na ul. Kobierzyńskiej)
- bez obsługi przez linię pozostaną przystanki na odcinku „Ludwinów” – „Krokusowa”
- nr 610 – zostanie skierowana na trasę zmienioną w obu kierunkach: „Prądnik Czerwony” – … – przystanek „Politechnika”, tunel św. Rafała Kalinowskiego, ul. Lubomirskiego, ul. Rakowicka, ul. Lubicz (powrót: ul. Pawia), ul. Basztowa, ul. Dunajewskiego, ul. Podwale, ul. Piłsudskiego, al. Krasińskiego, ul. Konopnickiej, przystanek „Rondo Grunwaldzkie” – … – „Borek Fałęcki”/„Sidzina”
- w kierunku przystanków „Borek Fałęcki”/„Sidzina” będą obsługiwane przystanki w zmienionych lokalizacjach: „Politechnika” 08 (na ul. Pawiej), „Lubicz” 03 (na ul. Rakowickiej), „Teatr Słowackiego” 01 (na ul. Lubicz)
- w kierunku przystanku „Prądnik Czerwony” będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 04 (po przejeździe tarczy skrzyżowania)
- nieczynny będzie przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 06 (przed tarczą skrzyżowania)
- bez obsługi przez linię pozostaną przystanki na odcinku „Poczta Główna” – „Stradom”
- nr 612 – w rejonie „Ronda Grunwaldzkiego” zostanie skierowana na trasę zmienioną:
- w kierunku przystanku „Tyniec Kamieniołom”:
- bez obsługi pozostaną przystanki „Rondo Grunwaldzkie” 01/02, „Szwedzka” 01
- będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 05
- w kierunku „Os. Podwawelskiego” trasa i przystanki pozostaną bez zmian
- w kierunku „Ronda Grunwaldzkiego (kursy skrócone):
- bez obsługi pozostanie przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 02
- będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 03 (na ul. Konopnickiej w kierunku ronda Matecznego).
- w kierunku przystanku „Tyniec Kamieniołom”:
Objazdy dla samochodów:
Sugerowana trasa objazdowa dla ruchu kołowego będzie prowadzić trzecią obwodnicą miasta, czyli aleją Powstańców Śląskich i ulicą Powstańców Wielkopolskich. Aby to rozwiązanie było funkcjonalne, konieczna będzie modyfikacja sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, na rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Z kolei sygnalizacja na ul. Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej zostanie wyłączona.
Pojazdy wjeżdżające do Krakowa od północy przez al. 29 Listopada będą kierowane na ul. Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego.