PODSUMOWANIE TESTU
Bus:
Czas dojazdu - 3/5 - Trasa busem ze skawińskiego rynku do Radia Kraków - 45 minut. Podobno to loteria - jeśli nie ma korków ta sama trasa może zająć około 30 minut. A zdarza się, że pasażerowie tkwią w busiku nawet 1,5 godziny. Co - jak wiadomo - przy krakowskich korkach jest bardzo możliwe.
Częstotliwość kursowania - 3/5 - Busy kursują średnio co 20 minut. Mogłoby być lepiej, ale nie ma tragedii.
Cena - 5/5 - 3,50 zł za bilet. Złotówkę taniej niż pociąg, ok. 2,50 zł taniej niż paliwo w samochodzie.
Komfort - 4/5 - Ciasno, ale przytulnie ;) Choć według pasażerów zwykle komfort jest raczej 1,5/5. Trochę trzęsie, ale to raczej wina dróg, nie busa.
Dzisiaj wyjątkowo pojazd nie był przepełniony. Nikt nie musiał stać, niektórzy czytali książkę, inni nawet pochrapywali. W tle muzyka - tu jesteśmy zdani na gust kierowcy. Oprócz tego z okna można podziwiać piękne widoki – im bliżej celu, tym piękniejsze. W korku pod Wawelem można napisać Odę do Królowej Rzek o Poranku.
Dostęp do najważniejszych miejsc w Krakowie - 4/5 - Bus zdecydowanie wygrywa z pociągiem. Wielu pasażerów właśnie z powodu dojazdu wybiera busy – pociąg jedzie tylko do Dworca Głównego, a stamtąd trzeba przesiąść się na komunikację miejską. Busik dowozi pasażerów na przystanki przy Zakopiańskiej, rondzie Matecznego, przy Centrum Kongresowym czy do wszystkich przystanków przy Alejach Trzech Wieszczów – i tak aż do Dworca Głównego. Oczywiście nie ma porównania z samochodem, ale i tak jest całkiem nieźle.
W sumie: 19/25
Pociąg:
Pociąg odjechał punktualnie. Cena biletu to 4,50 zł za jeden przejazd, są też bilety miesięczne - w cenie 95 zł. Podróż zajęła ok. 21 minut i w jej czasie kolejka zatrzymuje się w Swoszowicach, Łagiewnikach, Podgórzu i Zabłociu. Komofort jazdy był bardzo duży, bo zajętych było ok. 30-40% miejsc, więc bez problemu można było czytać książkę lub korzystać ze smartfona na miejscu przy oknie. A warto było przy nim usiąść, bo widok na Kraków z nowej łącznicy jest naprawde wart uwagi. Na Dworzec Główny dotarłem szybko i sprawnie i do samej podróży na trasie Skawina - Kraków nie można mieć zarzutów i tutaj nalezy się ocena bardzo dobra. Problem pojawił się już w samym Krakowie, bo autobus linii nr 179 spóżnił się o ok. 8 minut, przez co czas zyskany w pociągu, został stracony na przystanku przed Dworcem Głównym.
Czas dojazdu - 4 - Podróż samym pociągiem można śmiało ocenić na 5. Przez spóźniony autobus MPK, musimy nieco obniżyć ocenę
Częstotliwość - 3 - W godzinach szczytu pociągi na tej linii kursują co pół godziny.
Cena - 4 - 4,50 zł to niezła cena, choć nieco wyższa niż przejazd busem. Do tego trzeba doliczyć ewentualny koszt dojazdu z Dworca Głównego, np. bilet MPK za 2,80. Miesięczny bilet na tej trasie kosztuje 95 zł.
Komfort - 5 - Wygodnie, dużo miejsca i bardzo miła obsługa. Co ciekawe - pociąg z którego skorzystaliśmy nie był najnowszym pojazdem, który kursuje na tej linii. Tak więc komfort jazdy samym pociągu oceniam bardzo wysoko.
Dostęp do najważniejszych miejsc w Krakowie - 3 - Problem zaczął się po wyjściu z pociągu. Trzeba było dojść z dworca na przystanek MPK i czekać. Kiedy zaczął się spóźniać autobus linii nr 179 wybór był taki: czekać cierpliwie albo szukać innych alternatyw - np podróż tramwajem na Nowy Kleparza albo przejście do Dworca Głównego Wschód. Takie "kombinowanie" obniża komfort całej podróży. Jednak nie mozna zapomnieć, że na Dworcu Głównym mamy bardzo dużo linii tramwajowych i autobusowych oraz stację rowerową Wavelo, więc prędzej czy później znajdziemy tam środek transportu do każdego punktu w mieście.
W sumie: 19/25
Samochód:
Niewątpliwą zaletą samochodu jest dostępność (zatem za częstotliwośc kursowania tutaj ocena 5). Autem można dojechać praktycznie w każde miejsce. Ważny jest komfort podróżowania, który bije na głowę bus i pociąg. W tej kategorii mocna 5.
Nieco gorzej jest z czasem podróży. Niemal godzina na pokonanie 19 kilometrów to stanowczo za dużo. Według reportera Radia Kraków zasługuje to na ocenę 3+.
Koszty. Zakładając, że w ruchu mieszanym radiowa corsa spala średnio 7 litrów benzyny 95 na 100 kilometrów, to podróż ze Skawiny do Krakowa kosztowała mnie około 6 złotych. Kiepsko w porównaniu z ceną biletu na pociąg i bus. Tu, tak, jak poprzednio 3+, ale koszty eksploatacji można dodatkowo obniżyć, zabierając ze sobą znajomych jadących w tę samą stronę.
Auto może konkurować z busem, należy jednak uwzględnić nieprzewidywalność małopolskich dróg i mieć w zanadrzu sprawdzone, alternatywne trasy.
W sumie: 17/25
Relacja na żywo:
6.50 - Dzień dobry! Dziś wielki dzień dla Skawiny i okolic. To pierwszy dzień roboczy z uruchomioną linią kolejową Skawina-Kraków. Dziś sprawdzamy jak podróż pociągiem na tej trasie wypadnie na tle najpopularniejszych do tej pory środków lokomocji: samochodu i busa.
6.53 - Grzegorz Krzywak pojedzie pociągiem. Inni reporterzy Radia Kraków nie mieli tyle szczęścia i wylosowali środki transportu, które mogą oznaczać stanie w korkach...
Tutaj rozpocznę swoją podróż że Skawiny do Krakowa koleją. Co prawda trwa remont, ale w tej chwili to świetne miejsce do kręcenia horroru. @RadioKrakow pic.twitter.com/Nk12D25rHN
— Grzegorz Krzywak (@GKrzywak) 11 grudnia 2017
6.55 - Wszyscy są już na miejscach. Jeszcze tylko krótki meldunek na antenie o 7.00 i ruszą niczym Usain Bolt podczas swojego rekordowego biegu na 100 metrów.
Kto pierwszy, ten lepszy! Zaczynamy wyścig ze Skawiny do Krakowa. Kto wygra? Pociąg, bus czy samochód? Słuchajcie w @RadioKrakow pic.twitter.com/iPWNwrBZc6
— Grzegorz Krzywak (@GKrzywak) 11 grudnia 2017
7.03 - Test oficjalnie się rozpoczął! Oczywiście każdy zawodnik uważa, że dojedzie do Radia Kraków jako pierwszy. Pamiętajmy jednak, że nie oceniamy tylko czasu przejazdu, ale także koszt i komfort podróży!
7.10 - Hmmm, tłumów to nie ma...
Zaczynamy! Pociąg właśnie ruszył se Skawiny w kierunku Krakowa. Cena biletu 4,50. Za ok 20 minut powinienem być na Dworcu Głównym. pic.twitter.com/kgYoJbhhAz
— Grzegorz Krzywak (@GKrzywak) 11 grudnia 2017
7.12 - No cóż... Zaskoczenia specjalnego nie ma.
Korek już na wyjeździe ze Skawiny #TestRK @RadioKrakow pic.twitter.com/xvm7hC3osA
— Jakub Kusy (@kusy_jakub) 11 grudnia 2017
7.13 - A jak tam w busie? Sprawdzamy:
Bus ruszył punktualnie o 7:08. Jest trochę ciasno, zmieniłabym muzykę, trochę telepie, ale pasażerowie mili. I co najważniejsze, jeszcze bez korków. Trzymajcie kciuki, koledzy skazują mnie na porażkę! @kusy_jakub @GKrzywak @RadioKrakow #TestRK
— Martyna Masztalerz (@m_masztalerz) 11 grudnia 2017
7.16 - "Dziwię się, że nikt na to nie wpadł wcześniej" - tak o podróży pociągiem ze Skawiny do Krakowa powiedział reporterowi Radia Kraków jeden ze współpasażerów. Jak donosi Grzegorz Krzywak, jest ciepło, wygodnie i bez tłoku (zajętych 30-40% miejsc). Pociąg właśnie dojechał do Swoszowic.
7.17 - Martyna Masztalerz jest raczej w dobrym humorze ;)
Jak to mówią, nie chwal dnia przed... wschodem słońca? :) już korek na wyjeździe ze Skawiny. Ale uwaga: mogę nawet poczytać! W busie nie jest aż tak ciasno jak głosi legenda, wszyscy siedzą. Może dlatego, że część pasażerów wybrała dzisiaj pociąg? @RadioKrakow #TestRK pic.twitter.com/0dEx5WFtpJ
— Martyna Masztalerz (@m_masztalerz) 11 grudnia 2017
7.22 - Oj, zaczynają się pierwsze uszczypliwości i wycieczki personalne. Co to będzie jak się spotkają już na miejscu...
Ja już w Łagiewnikach. @kusy_jakub, @m_masztalerz - wyjechaliście już ze Skawiny? 3:-) @RadioKrakow pic.twitter.com/0SyekKcNQ3
— Grzegorz Krzywak (@GKrzywak) 11 grudnia 2017
7.27 - Martyna też w bojowym nastroju!
@GKrzywak a gdzie Ci się tak spieszy? ;) ja jestem prawie na Zakopiańskiej. Wyprzedzę Cię na ostatniej prostej! #TestRK @RadioKrakow
— Martyna Masztalerz (@m_masztalerz) 11 grudnia 2017
7.28 - Blisko, blisko, coraz bliżej!
Kolor niebieski tutaj rządzi. To znaczy, że jesteśmy na przystanku w Podgorzu. Właśnie podziwiam Kraków z wysokości nowej łącznicy. <3 pic.twitter.com/8uoz2stLvH
— Grzegorz Krzywak (@GKrzywak) 11 grudnia 2017
7.33 - To zdecydowana zaleta busa!
No dobrze, już Zakopiańska... Zostawiliśmy dwie osoby na przystankach. @GKrzywak, Twój pociąg też odstawia ludzi pod pracę? ;) Teraz bliżej niż dalej do celu @RadioKrakow @kusy_jakub #TestRK
— Martyna Masztalerz (@m_masztalerz) 11 grudnia 2017
7.34 - Grzegorz Krzywak już za chwilę zamelduje się na Dworcu Głównym w Krakowie. Jego jednak czeka jeszcze przesiadka do komunikacji miejskiej. Wszak musi dojcechać do siedziby Radia Kraków. Kuba Kusy w samochodzie i Martyna Masztalerz w busie dojadą pod sam budynek!
Zabłocie już za nami. Minuty dzielą mnie od Dworca Głównego. pic.twitter.com/F8RzGjWaq6
— Grzegorz Krzywak (@GKrzywak) 11 grudnia 2017
7:40 - Martyna Masztalerz melduje się już z korka w ul. Tischnera. "Byle do buspasu!"
7:42 - Tymczasem Grzegorz Krzywak już na Dworcu Głównym. Jego podróż trwała 21 minut. Teraz tylko autobus i kilka przystanków do siedziby Radia Kraków!
7:44 - Kuba Kusy już przy Centrum Kongresowym ICE!
7:47 - Dziś na szczęście nie ma dużych korków:
7:49 - Czyżby na ostatniej prostej zawiodła... miejska komunikacja?
7:54 - Dobre pytanie - gdzie jest Kuba Kusy?
7:56 - Grzegorz Krzywak wciąż czeka na autobus:
8:01 - Grzegorz Krzywak wsiadł do upragnionego autobusu:
8:05 - Martyna Masztalerz już w Radiu Kraków. Jednak pamiętajmy, że w naszym teście sprawdzaliśmy nie tylko czas dojazdu
8:08 - Kuba Kusy również u celu. Jego podróż zajęła 59 minut
8:10 - Zaskakujący wynik testu Radia Kraków. Grzegorz Krzywak jako ostatni dojechał do Radia - ze Skawiny do Krakowa jechał koleją
Dzięki uruchomionemu w niedzielę przejazdowi podróż ze Skawiny do Krakowa ma trwać niecałe 25 min. Pociągi będą mogły dotrzeć na Dworzec Główny. Do tej pory od strony Skawiny i Zakopanego bezpośredni dojazd do najważniejszej stacji był niemożliwy. Estakada połączyła oba szlaki zupełnie nowymi, szybkimi torami.
Kolej chce zachęcić mieszkańców Skawiny o okolic, aby dojeżdżali do pracy pociągami. Podkrakowska miejscowość jest kolejną, do której dotarła Szybka Kolej Aglomeracyjna.
Nie pozostało nic innego jak na własnej skórze przekonać się jak działa i porównać ją z samochodem i busem, do tej pory najpopularniejszymi środkami transportu.
Tradycyjnie troje naszych reporterów zameldowało się punktualnie o 7.00 w centrum Skawiny. Grzegorz Krzywak testował nowe połączenie szybkiej kolei. Kuba Kusy jechał samochodem, a Martyna Masztalerz - busem.
RK/bp