Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Studenci AGH skonstruowali pierwszy w Polsce ciekły silnik rakietowy

  • Kraków
  • date_range Piątek, 2017.08.25 15:59 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 07:53 )
10 sierpnia zespół napędu rakietowego koła naukowego AGH Space Systems pomyślnie przeprowadził pełny test pierwszego w Polsce silnika rakietowego na ciekły materiał pędny. Silniki tego typu powstawały już w Polsce (min. w Instytucie Lotnictwa), jednak były to konstrukcje w skali laboratoryjnej, niezdolne do napędzenia żadnej rakiety.

Fot. AGH

Konstrukcja studentów AGH Space Systems jest natomiast pełnowymiarowym silnikiem, który wytwarza 100 kg siły ciągu i jest w stanie samodzielnie pracować na pokładzie rakiety. Zawisza, bo tak silnik został nazwany, wykorzystuje podtlenek azotu jako utleniacz i alkohol jako paliwo, a chłodzony jest ablacyjnie. Projekt został całkowicie stworzony przez studentów, a w skład zespołu konstrukcyjnego wchodzi kilka osób, lecz w głównej mierze za silnik odpowiedzialni są Tomasz Palacz (projekt, obliczenia i wykonanie) oraz Przemysław Drożdż (aparatura kontrolno - pomiarowa i integracja).

Projekt rozpoczął się na początku 2016 i przeszedł długą drogę. Studenci zbudowali kilka prototypów w celu weryfikacji różnych rozwiązań, ucząc się tej technologii od podstaw. Pierwsze testy działającego prototypu wykonywane były już w grudniu 2016, jednak dopiero niedawno udało się uzyskać poprawny zapłon oraz stabilną pracę. Chociaż konstruktorzy korzystali z wiedzy profesorów AGH z różnych dziedzin to uczelnia nie posiada wydziału bezpośrednio związanego z technologiami lotniczymi i kosmicznymi, a w Polsce niewiele jest osób dysponujących praktycznym doświadczeniem z silnikami rakietowymi, dlatego studenci zdani byli na własne próby oraz wiedzę z książek. Dzisiaj jednak, mogą się już pochwalić sporym zasobem bezcennych doświadczeń w tej dziedzinie.

Fot. AGH

Silniki na paliwo ciekłe są najpopularniejszymi w branży kosmicznej, ze względu na swoje osiągi i skalowalność, dlatego AGH Space Systems od początku projektu planowało umieścić taki silnik w rakiecie, która byłaby pierwszą tego typu konstrukcją w Polsce. Co więcej, użycie podtlenku azotu jako utleniacza sprawia, że jest to nowość w skali globalnej, gdyż mimo, że powstało na świecie już kilka prototypów silników ciekłych na podtlenek to jeszcze żaden z nich nie zasilił rakiety. Innowacyjność sprawiła, że proces rozwoju projektu był prezentowany na wielu wydarzeniach w kraju i za granicą min. na konferencji naukowej EUCASS w Mediolanie czy w ośrodku badawczym CERN w Genewie.

Przyszłość technologii silników ciekłych wiąże się z ambicjami studentów, aby wziąć udział w Spaceport America Cup w czerwcu 2018. Jest to prestiżowy konkurs technologii rakietowych odbywający się w USA, wspierany przez takie firmy kosmiczne jak SpaceX, Blue Origin czy ULA. Zatem w kolejnym roku akademickim AGH Space Systems chce zbudować pierwszą w Polsce rakietę na paliwo ciekłe oraz powalczyć o studenckie mistrzostwo świata w inżynierii rakietowej. Budowa i testy silnika nie byłyby możliwe bez wsparcia Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Katedry Systemów Wytwarzania AGH oraz firmy Techplast produkującej zbiorniki ciśnieniowe Safer Cylinders, które to znajdą się we wspomnianej rakiecie. Za wszelką okazaną pomoc przy projekcie studenci są niezmiernie wdzięczni.

Fot. AGH

Młodzi konstruktorzy nie ukrywają, że w niedalekiej przyszłości chcieliby skomercjalizować swoje działania i zrobić to w Polsce. Chociaż inżynieria rakietowa w naszym kraju jest mało popularna, to jednak branża rakiet orbitalnych stanowi jedną z najbardziej dochodowych części światowego sektora kosmicznego. Rozwój rakiet jest trudny, drogi i czasochłonny, dlatego studenci wierzą, że działania pod szyldem koła naukowego w celu zdobycia doświadczenia i opracowywania własnej technologii są najlepszą rzeczą jaką mogą zrobić zanim podejmą próbę wejścia na rynek komercyjny.

W tej chwili zespoł napędu AGH Space Systems robi sobie przerwę od testowania silnika ciekłego i będzie się skupiać na najbliższych lotach najnowszej rakiety z napędem hybrydowym, która w październiku na poligonie wojskowym w Drawsku Pomorskim ma się wznieść na maksymalny pułap dopuszczalny w Polsce. Natomiast prace nad silnikiem ciekłym nie zwolnią, gdyż kolejne testy zaplanowane są na listopad tego roku.

Fot. AGH

OGÓLNA INFORMACJE O KOLE NAUKOWYM AGH SPACE SYSTEMS: Organizacja istnieje od 2014 i jako interdyscyplinarny zespół konstrukcyjny Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, specjalizują się w rozwijaniu technologii przemysłu kosmicznego. Cały swój wolny czas i energię poświęcają budowaniu rakiet, satelit i sond kosmicznych oraz łazików marsjańskich. Ta pracowita i niezwykle utalentowana ekipa ma już za sobą zwycięstwo w zawodach CanSat Competition 2015 (gdzie pokonali 59 zespołów z całego świata), a także 5 miejsce w edycji 2016. Kolejne osiągnięcia, takie jak 1. miejsce w Global Space Balloon Challenge (pokonanie 400 zespołów), czy wygrana w 3 z 9 kategorii wchodzących w skład European Rover Challenge, zwracają uwagę nie tylko całego kraju, ale również innych, międzynarodowych ośrodków akademickich.

 

mat. prasowy AGH/wm

Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

  • 09:29

    Trendy z Sieci: cyberbezpieczeństwo w urzędzie

  • 09:21

    Cracovia zagra w Poznaniu o... wszystko! TRANSMISJA

  • 08:40

    Wystawa „Hiroshige. Podróż w głąb drzeworytu” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

  • 20:46

    Uwaga kierowcy - utrudnienia na obwodnicy Krakowa. Między węzłami Kraków Skawina a Kraków Południe w stronę Tarnowa… https://t.co/aWCDRAdztU

  • 18:19

    Kraków: prokuratura złożyła apelację od wyroku dla aktora Jerzego S. https://t.co/4IBqL4fLxF

  • 15:39

    #PomysłNaMajówkę w Bobowej. Choć Żydzi nie powrócili do miasteczka na stałe po II wojnie światowej, to jednak samo… https://t.co/KDQZOGN34I

  • 13:55

    RT @Kamil_Wszolek: Jak przygotować dziecko do życia w sieci? O tym porozmawiam dziś z Magdaleną Bigaj autorką książki "Wychowanie przy ekr…

  • 12:33

    W maju w Pobiedniku Wielkim startuje 60. Lot Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki https://t.co/p8YpCu8qgJ

  • 11:03

    Utrudnienia na drodze wojewódzkiej 783. W Makowie w powiecie miechowskim doszło do zderzenia trzech samochodów: cię… https://t.co/vHPqQzgNvM

  • 10:11

    #RozmowaRadiaKraków @Lukasz_Kmita: Rozważam wydanie rozporządzenia ws. zakazu przebywania na terenach zagrożonych z… https://t.co/IK9DHSKekF

  • 09:44

    Pojawiło się nowe zapadlisko na os. Gaj w Trzebini https://t.co/S6agoI2Hw1

  • 09:21

    Utrudnienia na drodze wojewódzkiej 955. W Sułkowicach w powiecie myślenickim doszło do zderzenia dwóch samochodów o… https://t.co/2WKuvfJcrm

  • 08:54

    Piękna pogoda przyciągnęła w weekend turystów w Tatry. Ratownicy mieli ręce pełne roboty https://t.co/FkW6kCjZeH

  • 08:13

    RT @j_banka: Porannym gościem @RadioKrakow będzie dzisiaj małopolski wojewoda @Lukasz_Kmita @Malopolski_UW . Zapraszam o 8.16. https://t.co…

  • 07:56

    RT @BartMaziarz: Planowana przy @Grupa_Azoty spalarnia śmieci nie ma jeszcze decyzji środowiskowej, ale @GKadzielawski w rozmowie z @RadioK…

  • 07:27

    Synoptyk IMGW: początek tygodnia pochmurny i z deszczem https://t.co/txUCfQB0px

  • 18:05

    73 zakażenia koronawirusem; bez przypadków śmiertelnych osób z COVID-19 https://t.co/6G6r9bRt7B

  • 16:37

    Podhale: sezon pasterski uroczyście zainaugurowany; owce poświęcone https://t.co/blorc5sabb

  • 16:13

    RT @magdalenazbylu1: Zyngierki z Maruszyny i Mali Wiyrchowianie z Bukowiny Tatrzańskiej zgarniają pierwszą nagrodę na Festiwalu Złote Kierp…

  • 15:12

    Z kolei w miejscowości Kąclowa w woj. nowosądeckim na drodze wojewódzkiej 981 doszło do kolizji 3 aut. Tu na szcz… https://t.co/xyILn3RcVd

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię