Kontrakt podpisany w maju ub.r. obejmuje dostawę 50 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric, a także takiej samej liczby dedykowanych do każdego pojazdu urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in. Wszystkie autobusy zostaną dostarczone w ciągu tego roku. Wartość kontraktu przekracza 165,4 mln zł brutto.

Nowe elektrobusy zasilą tabor krakowskiego przewoźnika i dołączą do 28 pojazdów elektrycznych, które już są eksploatowane - niektóre od 2016 r.

Wszystkie nowe autobusy zostaną skierowane na cztery linie - 144, 173, 179 i częściowo 503 - kursujące przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w rejonie miasta, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Jak podkreślił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podczas oficjalnego przekazania autobusów, miasto od wielu lat inwestuje w bezemisyjne autobusy.

"To przecież właśnie Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym w 2014 roku została uruchomiona regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Kraków był także pierwszym dużym miastem, w którym zostały wycofane wszystkie autobusy z silnikami poniżej normy Euro5" - przypomniał Majchrowski.

Prezes MPK Rafał Świerczyński zapowiedział, że przewoźnik na pewno będzie kontynuował zamówienia autobusów przyjaznych dla środowiska. Na początku tego roku – wskazał – firma złożyła wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych.

"Jeżeli nasz wniosek zostanie pozytywnie oceniony, to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20 proc. naszej floty" – zaznaczył prezes MPK.

Zakupione autobusy przegubowe Solarisa zostały konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez czteropolowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Szybkie ładowanie za pomocą pantografów jest możliwe dzięki ładowarkom funkcjonującym na terenie zajezdni Wola Duchacka i Podgórze oraz w rejonie pętli autobusowych: przy ulicy Pawiej, na pętli Dworzec Główny Wschód, os. Podwawelskim, Białym Prądniku i Nowym Bieżanowie.

Elektryczne przegubowce mogą jednorazowo zabrać 141 pasażerów, z czego 43 osoby na miejscach siedzących. Autobusy wyposażono w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą skorzystać z platformy ułatwiającej wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu. Rampa została zamontowana przy drugich drzwiach.

Na zakup tych pojazdów MPK w Krakowie uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

 

 

PAP/sp