Na kolanach po bilet
Pasażerowie i z Krzeszowic, i przyjezdni zwracają uwagę na położenie jedynego okienka kasy biletowej. Mówią, że często widzieli ludzi klęczących, bo to pozycja, która umożliwiała zakup biletu w niskim okienku.
Z drugiej strony część pytanych osób twierdzi, że usytuowanie okienka im nie przeszkadza. Zwracają za to uwagę, że jest ono umieszczone w sposób dogodny dla osób na wózkach inwalidzkich.
Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych
Tak też powód niskiej lokalizacji okienka, wyjaśnia Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA:
Takie rozwiązanie na dworcu w Krzeszowicach funkcjonuje niezmiennie od kilkunastu lat. Na dworcach w większych miastach, gdzie obok siebie działa min. kilka okienek kasowych, podczas modernizacji zazwyczaj pozostawia się jedną kasę biletową z obniżonym okienkiem, a pozostałe są umieszczone wyżej, natomiast na dworcach, gdzie zaprojektowane zostało jedno okienko, staramy się, by mogli z niego korzystać wszyscy pasażerowie, także osoby o szczególnych potrzebach.
Czysto, ładnie, ale niewyraźnie
Spółka nie odniosła się do pytania dotyczącego możliwości budowy drugiego okienka. Jednak podróżni sam dworzec doceniają. Wyremontowany w 2012 roku zabytkowy budynek bierze udział w plebiscycie na najlepszy dworzec w kraju. Głosowanie trwa do końca października, a głosują w nim sami podróżni.
Podróżni chwalą toalety, dobrze działające windy, czystość oraz obecność ochroniarzy pilnujących porządku. Jednak widzą też pewne minusy. Wskazują, że podczas ostatniej ulewy ludzie nie mogli się dostać na perony z powodu zalanego przejścia podziemnego. Narzekają też na śliskie schody, a także niewyraźne zapowiedzi pociągów i pogłos.
Remont za remontem
Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe zaznacza, że perony, przejścia podziemne i cała infrastruktura wokół budynku to efekt realizacji gruntownej modernizacji wykonanej na trasie między Krakowem a Jaworznem przez spółkę PLK:
Na stacji w Krzeszowicach zmodernizowaliśmy perony, które zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Powstało nowe przejście podziemne wyposażone w windy. A same perony wyposażono również w nowoczesny system dynamicznej informacji dla podróżnych.
Będzie wyróżnienie?
W plebiscycie startuje zaś sam budynek dworca, którym zarządza PKP SA. Niezależnie od tego, kto wykonał remonty, dla podróżnych liczy się ogólny efekt końcowy, a ten według pytanych jest zdecydowanie na plus:
Myślę, że jakieś wyróżnienie naszemu dworcowi się należy, bo jest naprawdę sympatycznie.