Za budową tunelu opowiedzieli się głównie mieszkańcy Pychowic, którzy nie chcieli, by w pobliżu ich domów powstała estakada. Przeciwni byli też aktywiści społeczni. Podkreślali oni, że budowa mostu wiązałaby się z koniecznością wycięcia części unikatowego w skali Europy lasu łęgowego w Przegorzałach.

Prezes Trasy Łagiewnickiej Krzysztof Migdał zapewnia, że spółka weźmie pod uwagę opinię krakowian i ruch samochodowy nie zostanie poprowadzony nad Wisłą.

"Tutaj akurat las łęgowy, tak bardzo mocno podnoszony przez aktywistów, nie był elementem najistotniejszym we wnioskach mieszkańców. Bardzo istotnym elementem było oddziaływanie w rejonie Pychowic. To mieszkańcy Pychowic w dużej mierze oczekiwali, żeby jednak ten układ drogowy nie przebiegał w sąsiedztwie ich domów na estakadzie, tylko właśnie przebiegał pod rzeką Wisłą. W związku z tym ten decydujący głos mieszkańców Pychowic uważamy za jak najbardziej słuszny, dlatego do dalszych rozważań będzie brany pod uwagę tunel pod rzeką Wisłą" - mówi Migdał.

Raport uwzględniający opinie mieszkańców w sprawie przebiegu tras ma się pojawić pod koniec stycznia. Jeśli prezydent go zatwierdzi, to spółka będzie się starać o decyzję środowiskową dla inwestycji, która może być gotowa dopiero w marcu przyszłego roku. Kolejnym krokiem będą starania o finansowanie tras. Według szacunków mogą one pochłonąć kilka miliardów złotych.

"Czekamy na oficjalne potwierdzenie, które znajdzie się w dokumentach, że nie będzie realizowany ten wariant mostowy, że będzie realizowany wariant tunelowy. To oznacza, że jeden z najcenniejszych terenów w Krakowie, czyli las Łęgowy nad Wisłą, teren unikatowy w skali całej Europy, nie zostanie zniszczony. Natomiast to, co nas wciąż niepokoi to to, że nie ma ani słowa o rezygnacji z budowy między innymi bezkolizyjnego węzła w Przegorzałach" - komentuje Maciej Fijak z Akcji Ratunkowej dla Krakowa.

Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka będą kontynuacją wybudowanej już Trasy Łagiewnickiej. Mają połączyć węzeł Ruczaj z węzłem Ofiar Katynia. Powinny powstać około 2030 roku.