Środa, 27 lipca 2016

Imieniny: Lilii, Julii, Natalii

Kraków 101.6 MHz

  • Kraków 101.6 MHz
  • Tarnów 101,0 MHz
  • Nowy Sącz 90,0 MHz
  • Zakopane 100,0 MHz
  • Andrychów 98,8 MHz
  • Gorlice 97,4 MHz
  • Krynica-Zdrój 102,1 MHz
  • Rabka-Zdrój 87,6 MHz
  • Szczawnica 90,0 MHz

Na antenie

Kontakt

12 200 33 33

4080 (SMS)

500 202 323 (SMS i MMS)

redakcja@radiokrakow.pl

Pierwszy dzień roboczy z II etapem budowy łącznicy. Południe Krakowa stoi w ogromnych korkach

46

A
A
A
To był bardzo trudny poranek dla krakowskich kierowców. Po sobotnim zamknięciu estakady nad ulicą Wielicką, południe Krakowa stanęło w korkach. Najgorzej jest w miejscu zamkniętego przejazdu, gdzie utworzył się kilkukilometrowy korek.

fot: T. Gut

Budowa łącznicy Zabłocie-Krzemionki (marzec 2016 r.)

Uwaga kierowcy, to już w tym tygodniu! Wielkimi krokami zbliżają się poważne utrudnienia w krakowskim Podgórzu, czyli znana już sprawa budowy łącznicy kolejowej Zabłocie-Krzemionki. Zmiany w organizacji ruchu nastąpią już 12 marca, czyli w najbliższą sobotę.

Od sobotniego poranka zamknięta jest estakada Obrońców Lwowa, czyli szybki dojazd od Łagiewnik do ulicy Nowohuckiej. Kierowcy muszą korzystać z bardzo wąskiego przejazdu dołem. Jeszcze węższego niż wcześniej, ponieważ kawałek jezdni jest przeznaczony dla autobusów. Do przejazdu na wprost jest przeznaczony tylko jeden pas. Jest też możliwość skrętu w Wielicką, natomiast zamknięty jest lewoskręt w ulicę Limanowskiego.

To jedno najbardziej obciążonych skrzyżowań w Krakowie. W dodatku mające niezbyt dużą przepustowość. Drogowcy oceniaja, że w czasie utrudnień ta przepustowość spadla nawet o połowę! Największy kłopot mają kierowcy, którzy dojeżdżają od strony Łagiewnik i Ruczaju, a także od strony Zakopanego. Dla nich bowiem był to najdogodniejszy i najszybszy dojazd do Nowej Huty.

W najgorszym momencie kolejka miała około 3 kilometrów długości. Tak samo było w weekend. Na wysokości ulicy Kamieńskiego jest zwężenie jezdni, ponieważ tam zaczyna się buspas. Potem auta toczą się wolno do ulicy Wielickiej. Policja jest na miejscu i stara się w jakiś sposób upłynnić ruch.

Zakorkowane są również inne ulice, między innymi Wielicka w stronę centrum, gdzie kolejka zaczyna się już na wysokości szpitala w Prokocimiu.
W tym miejscu także utknęły autobusy komunikacji miejskiej. Jak informuje MPK, opóźnienia mogą sięgać 40-tu minut.

 

 

Słuchacze Radia Kraków komentują

Od samego rana nasz numer SMS-owy 500 202 323 przychodzą wiadomosci od kierowcow, ktorzy stoją w korkach:

Witam, od północy Krakowa stoimy juz od Bibic! Dobrze, ze choć słonko swieci! Pozdrawiam, Jacek
 
Witam. Kto zgadnie po co na Powstancow wydzielono jeden pas tylko do skretu w Wielicka a na wprost trzeba sie minac z autobusem z buspasa. Policji w tym ciagu ani sladu. Pozdrawiam Rafal

 

Na Powstancow regularny korek.

 

Dlaczego awaryjnie nie puszczono ruchu przez estakade nad torami pkp stoi pusta nie wykorzystana tramwaj jedzie co 20 minut

 

 

Co radzą drogowcy?

- Drogowcy apelują, aby jeśli to możliwe, przesiąść się na rower.

- Jest też zalecenie, aby korzystać z komunikacji miejskiej. Dla autobusów będzie wyznaczony buspas (tą trasą kursują linie 174 i 178). Zdarza się jednak, że już teraz w godzinach szczytu autobusy bywają mocno zatłoczone. ZIKiT obiecuje, że jeśli będzie bardzo źle, dołoży dodatkowe pojazdy.

- Kierowcom można polecić objazd przez obwodnicę autostradową. Można uciec na węźle Łagiewnickim i dojechać aż do ulicy Śliwiaka, a potem Lipską do Nowohuckiej. Tu jednak też jest pewne zagrożenie, bo rano ulica Śliwiaka lubi się korkować. Jeśli dodać do tego kolejną grupę kierowców, niewykluczone są jeszcze dłuższe kolejki.

- Można też korzystać z innych tras objazdowych, mniejszymi uliczkami w okolicy. Tu jednak kierowcy muszą sami sobie zaplanować alternatywną. Dobrze jest wykorzystać do tego weekend i albo z pomocą mapy, albo osobiście ułożyć sobie trasę przejazdu

 

To dopiero początek

To, co zaczęło się w sobotę, to dopiero początek. W kolejnych miesiącach utrudnienia w tym miejscu będą jeszcze większe, aż do prawie całkowitego zamknięcia skrzyżowania w drugiej połowie wakacji. Tylko na Światowe Dni Młodzieży drogowcy przerwa pracę i udrożnią przejazd.

 

Po co łącznica?

Budowa łącznicy ma potrwać do końca 2017 roku. To fragment torów, który sprawi, że pociągi jadące w stronę Skawiny i Zakopanego nie będą musiały wjeżdżać na stację Kraków Płaszów i tam zmieniać kierunek jazdy. Dzięki temu jazda do Zakopanego skróci się o około 15 minut. Podobnie będzie z kursami do Skawiny.

Łącznica umożliwi uruchomienie połączenia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej właśnie do Skawiny. Dodatkowo przy węźle Powstańców Wielkopolskich - Śląskich - Wielickiej powstanie przystanek kolejowy, dzięki czemu będzie tam można szybko dojechać pociągiem z Dworca Głównego, wspomnianej Skawiny, a także np. Swoszowic.

Zamknięcie ulic podczas budowy łącznicy jest konieczne, bo nad jezdniami będzie biegła całkowicie nowa estakada kolejowa.

 

 

 

 

(Maciej Skowronek/ko)

Liczba komentarzy: 46

Luki

Czwartek, 17 marca 2016, 07:58

@Ela

A czytałeś ze zrozumieniem. Jeszcze jest SKA do Skawiny która w znaczącym stopniu odciąży ruch samochodowy

Odpowiedz

krakus

Wtorek, 15 marca 2016, 14:21

@Ela

@Ela Niby skomentowałaś Danielsa, ale nic z tego co pisał nie zrozumiałaś i odniosłaś się do tego, co Ci się wydaje.

Odpowiedz

magi

Wtorek, 15 marca 2016, 10:53

Czy ZIKIT może wyjaśnić dlaczego na dojeździe do skrzyżowania z Wielicką jest tylko JEDEN pas do jazdy prosto (jadąc od Powstańców Śląskich) ? Dziś w ciągu 15min z pasa do skrętu w lewo (na Wielicką) skorzystały ... 2 samochody. Proszę poobserwować w praktyce jak można prosto usprawnić ruch. Można pozostawić buspas tak jak obecnie na Powstańców ale na samym końcu (20-30m) mogłyby być 2 pasy do jazdy prosto, wystarczy usunąć wysepkę na Wielickiej. Zwłaszcza, że już dziś odblokowano za skrzyżowaniem z Wielicką drugi pas wylotu na zjazd z estakady już po stronie Nowohuckiej (znaki zmiany pasa na jezdni zostały żółtymi 'X'-ami zamalowane). Ruch z Wielickiej na Nowohucką zawsze był 2 pasmowy i to samo można zrobić małym kosztem (bez przesady z kosztami przy 500mln budowie) z ruchem z Powstańców. Dziś przejazd od świateł na Tischnera do skrzyżowania z Wielicką trwał 70min (7:10-8:20). Co ciekawe szybciej poruszał się prawy pas dojazdowy bo... auta włączały się na pas środkowy znacznie przed znakami do tego zobowiązującymi przez co kolejne z prawego pasa miały możliwość podjechania trochę bliżej i wjechania przed nie. To jest już niestety nasza 'krajowa' umiejętność jazdy na zwężeniach...

Odpowiedz

W

Wtorek, 15 marca 2016, 07:30

Widoku jak o 7 wyłączyła się sygnalizacja i jak bardzo policjanci z drogówki olali temat nie zapomnę :) 10 minut czekałem żeby skręcić sprzed świateł... całe szczęście zdążyłem dojechać do skrzyżowania jak ruchem sterowały jeszcze "światła".

Odpowiedz

RRRR

Wtorek, 15 marca 2016, 07:06

@pozdro

pozdro ale ty glupty piszesz ze ludzie sa sami sobie winni, akurat mieszkalam w kilku roznych miejscach w krakowie i obserwuje rowuwj miasta, niektore miejsca sie zakorkowaly od kilku lat, a jak ktos kupowal mieszkanie 20 latemu gdzie zimeniaki jesszcze hodowano? i mial przewidziec przemyslenia rozwoju miasta??? chore podejscie , to ludzie maja nie kupowac mieszkan? to nie jest ich wina , tylko tego kto planuje ruch w miescie i pozwala stawiac osiedla jak sledzie w sloiku a rozbudowa podmiejskich osiedli --noclegowni ???

Odpowiedz

Ela

Wtorek, 15 marca 2016, 07:01

@słuchacz

a ty myslisz ze zakopianka nie stoi ??? oczywiscie ze stoi od gpodz 6.30 --do 9 tez wszystko stoi a potem po poludniu a piatku nie wspomne, zapraszamy zazdronikow z polnocy

Odpowiedz

Inka

Wtorek, 15 marca 2016, 07:01

@słuchacz

Typowo polskie :(

Odpowiedz

Ela

Wtorek, 15 marca 2016, 06:59

@Daniels

ok zgadzamy sie z toba, ale jeszcze sa zaczete inne remonty, a tu patrzec Dni mlodziezy i papiez, to troche za duzo szczescia na raz, i jeszcze ty piszesz o remontach i przebudowach ulic a tu jest tylko lacznica dla kolei zeby skrocic przejazd do Zakopca o 10-15 min -- to jest przegiecie, dla kogo ta wygoda? jak zakopane tez stoi w korkach w sezonach turystycznych a ludzie i tak wybieraja auto czy autokar, wiec gdzie tu praktyczne podejscie ? troche nie kumam dla kogo to tak naprawde

Odpowiedz

Daniels

Poniedziałek, 14 marca 2016, 23:04

Można nie robić nic, a potem ludzie będą narzekać że drogi dziurawe, pociągi się wleką... Ktoś tam napisał, że Zakopane w całej tej zabawie nie jest ważne, tylko sąsiednie miasta i powiaty. I jeżeli kolej będzie efektywna to Ci, którym cztery litery przyrosły do siedzień w samochodach też to odczują na plus. Kilka lat temu jak budowano estakady nad al. 29 listopada i tą koło ronda Polsadu też ludzie narzekali, w korkach stało kilka dzielnic. A potem czas jazdy autobusem skrócił się o 50%. Akurat korzystam z tamtego ciągu, i powiem Wam, że było warto. Powagi, ludzie...

Odpowiedz

załamana

Poniedziałek, 14 marca 2016, 21:34

Tak, jadąc do Zakopanego 15 minut robi mi tak wielką różnicę, że w zamian za to z przyjemnością przez rok będę stała w zasranych korkach !! Jak już muszą to niech robią w nocy ! Rządzą nami ... brak mi wulgaryzmu!

Odpowiedz

Mik.

Poniedziałek, 14 marca 2016, 18:47

Trasę rowerowa na estakadzie plaszowskiej zamienić na pas drogi chociaż w jedną stronę a rowerzystom udostępnić tunel. No i tramwaj nr 11 puścić częściej aby usprawnić przesiadki pasażerom MPK nadjeżdżających z rejonu Ruczaju i Matecznego w kierunku N. Huty.

Odpowiedz

JK

Poniedziałek, 14 marca 2016, 18:10

@pozdro

dobrze prawi:D, polać mu

Odpowiedz

słuchacz

Poniedziałek, 14 marca 2016, 17:37

Północ stoi codziennie , to i niech południe ma coś z tego "rozwoju" Krakowa

Odpowiedz

Podatnik

Poniedziałek, 14 marca 2016, 17:12

Popatrzcie na to z innej strony. Jeżeli stoisz w korku to spalasz paliwo, 60% ceny paliwa to podatki. Za paliwo płacisz z własnych pieniędzy ( zresztą już opodatkowanych) tak więc dostatecznie długi i uciążliwy remont to dodatkowe pieniądze dla budżetu :)

Odpowiedz

James

Poniedziałek, 14 marca 2016, 15:18

@pozdro

Człowieku, a Ty do szkoły chodziłeś? Bo tego czytać się nie da!

Odpowiedz

apelowicz

Poniedziałek, 14 marca 2016, 14:22

Mieszkańcy Skawiny! Cały Kraków liczy że przesiądziecie się do PKP! Nie zawiedźcie naszych nadziei :)

Odpowiedz

krakus od urodzenia

Poniedziałek, 14 marca 2016, 14:02

Ostanie 10 lat to doskonały przykład nieudolności władz tego miasta, już najwyższa pora aby wymienić prezydenta, zikit i całą resztę, która podejmuje tak głupie decyzje w/dla tego miasta.... każdemu, jak leci dawali pozwolenia na budowę - bloki, markety, galerie i nie ma co się dziwić, że są korki.... do tego biurowce, w każdym załóżmy 1000 osób i więcej, niech tylko połowa jeździ autem, wystarczy....ja się pytam, dlaczego przez tyle lat nie ruszyli ulic: półłanki, cechowa, klasztorna?... co tam, nikt ważny tam nie mieszka, niech szaraki tłuką tam dalej swoje auta.... nie wiem, na co czekają ,.... zieleni w tym mieście brak, jedyna została w hucie i na pychowicach.... za smog odpowiadają urzędasy, nikt inny.... a jak czytam kretyńskie porady typu przesiądźcie się na rower, jedzcie tramem to jeszcze bardziej utwierdzam się w swoich opiniach, że rzadzą nami tu w krk totalni nieudacznicy.... zanim cos powiedzą, niech pomyślą o ludziach którzy zarabiają na życie jeżdząc autem!!!... tram-estakada do lipskiej to tragedia, żeby nie zrobić po jezdni dla aut, teraz sa tego efekty... brak zamknięcia A4 dookoła krk odczuwalny cały czas.... dni młodzieży - leżymy z tym organizacyjnie, będzie chaos i dziadostwo.... a jak słyszę sugestie, żeby wyjechać w tym czasie to się pytam tych mądrali z magistratu - dacie mi na tydzień życia i zapłacicie rachunki? pozdro dla wszystkich normalnie myślących.

Odpowiedz

Ola

Poniedziałek, 14 marca 2016, 12:26

Niestety większość kierowców nie patrzy na znaki nie czyta tablic informacyjnych i jeździ na pamięć ! Musimy przetrwać :-)

Odpowiedz

Jacek

Poniedziałek, 14 marca 2016, 12:11

@Rafał

Bardzo trafne uwagi, zgadzam się w zupełności! Co więcej, Szybka Kolej Aglomeracyjna to alternatywa także dla miszkańców Krakowa, którzy mieszkają w okolicach przystanków kolejowych - Małopolska Karta aglomeracyjna umożliwia kodowanie równocześnie biletów SKA, jak i MPK. Kolej od północy już nieźle odciążyła fatalny dojazd DK nr 7, mnóstwo ludzi przesiadło się do pociągów, które są czyste, komfortowe i (dużo bardziej niż kiedyś) punktualne. Nie jest jeszcze idealnie, wciąż uważam, że idelanym rozwiązaniem byłby dodatkowy, "aglomeracyjny" tor dla SKA, ale i tak jest o niebo lepiej niż jeszcze kilka miesięcy temu.

Odpowiedz

Rafał

Poniedziałek, 14 marca 2016, 11:41

Trochę za dużo piszecie o Zakopanem (gdzie i tak najczęściej jeździ się autobusem nie pociągiem). Ta inwestycja ma największe znaczenie dla takich miast jak Maków Podhalański, Sucha Beskidzka, Wadowice, Andrychów, Zator, Skawina i okolicznych wiosek. 15 minut krócej pociągiem - i czas przejazdu robi się konkurencyjny wobec busów, a i niejedna osoba przesiądzie się z samochodu. Kto jeździ w tamte strony ten wie jak wygląda podróż busami. Busami, których jest za dużo w Krakowie, które jadąc przez Aleje blokują buspas i przystanki autobusom MPK. Kto jeździ ten wie, że nieraz np. na Placu Inwalidów autobus stoi od strony Grottgera mimo zielonego, bo przystanek MPK jest zawalony kawalkadą busów, i przez to nieraz są opóźnienia autobusów komuikacji miejskiej. Estakadzie towarzyszą inne "imprezy budowlane" - prawie skończony jest remont kolei Skawina - Oświęcim, trwa budowa łącznicy w Suchej Beskidzkiej, w planie jest modernizacja linii Skawina - Sucha Beskidzka (oprócz odcinka Stryszów - Sucha, wyremontowanego już przy okazji budowy Zb. Świnna Poręba) oraz Kalwaria Zebrzyd. Lanckorona - Bielsko-B. z łącznicą w Kalwarii Z. Rozpisano już papiery na odcinek Żywiec - Sucha Besk. Brakuje tylko linii Trzebinia - Spytkowice - Wadowice do kompletu. Mam nadzieję, że za 5-10 lat w Małopolsce będzie dobrze funkcjonująca kolej. Po to, żeby tym, którzy nie mają wyjścia i muszą jechac autem (bo pracują za kółkiem lub mieszkają tam gdzie nie ma transportu publ.) jeździło się wygodniej :)

Odpowiedz