|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Andrzej Adamczyk: "Do 2022 roku chciałbym jechać do Nowego Targu drogą ekspresową"

- Na razie oferty są badane, specjaliści sprawdzają, czy nie zaproponowano rażąco niskiej ceny, czy w ofercie uwzględnione są wszystkie elementy - mówił na antenie Radia Kraków minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W przetargu na projekt i budowę odcinka zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu złożono sześć ofert. Najtańsza - chińskiej firmy - opiewa na niewiele ponad 700 milionów złotych. Najdroższa na prawie półtora miliarda. "Podtrzymujemy założenia, że na sylwestra 2022 roku pojedziemy dwupasmową zakopianką do Nowego Targu" - mówił minister Adamczyk w porannej rozmowie Radia Kraków.

Posłuchaj porannej rozmowy w Radiu Kraków

fot: M. Bartkowicz

Zapis rozmowy Mariusza Bartkowicza z ministrem infrastruktury, Andrzejem Adamczykiem.

 

Za nami pierwsza niedziela z ograniczeniami handlu. W sobotę był wyraźnie większy ruch w sklepach. Kiedy poznamy skutki tej nowej regulacji dla gospodarki?

- Nie będzie skutków dla gospodarki. Szczególnie tych ujemnych. Będą pozytywne efekty w naszym codziennym życiu. Będziemy mieli więcej czasu dla rodziny w niedziele. Przypomnę historię sprzed 10-11 lat. Byłem posłem. Sejm wprowadził wolne od handlu wybrane święta.

 

Była duża dyskusja wokół tych przepisów.

- Tak. Wówczas według oponentów gospodarka miała upaść. Miał nastąpić regres, bezrobocie, spowolnienie gospodarki. Nic takiego się nie stało. Odwrotnie. Gospodarka przyspieszyła. Wolne dni od handlu nie miały znaczenia. Stąd przewiduję, że tu będzie podobny efekt.

 

Pana zdaniem te obecne przepisy będą wymagać doprecyzowania? Ustawa przewiduje 32 wyjątki. Symbolem jej obchodzenia jest jedna z trójmiejskich galerii handlowych, która wykorzystała bliskość przystanku kolejowego stała się dworcem i wczoraj była otwarta.

- Każdy ma prawo do tego, żeby zgodnie z przepisami działać. Nie taki był jednak zamysł ustawodawcy. Jeżeli będą potrzebne korekty to one będą. One uniemożliwią takie szukanie wyjścia z sytuacji, w której określono, że galerie handlowe, sklepy wielkopowierzchniowe, są w konkretne dni zamknięte.

 

Dzisiaj premier Morawiecki ma poinformować ilu wiceministrów ubędzie z rządu. Według zapowiedzi może to być nawet 25 osób. Utrudni pracę pana resortu fakt, że w tamtym tygodniu stanowiska stracili już sekretarz stanu Tomasz Żuchowski i podsekretarz stanu Kazimierz Smoliński?

- Decyzje pana premiera związane są ze strategią zmniejszania zatrudnienia w grupie ministrów, wiceministrów. Chodzi o dynamiczne zarządzanie i o zmniejszenie kosztów działania rządu. Te decyzje są realizowane przez premiera. Każdą decyzję przyjmujemy i tak dostosowujemy nasze działania, żeby sprostać naszemu zadaniu. Nie ilość wiceministrów determinuje wykonanie zadań. Zasadniczą kwestią jest czas. Trzeba będzie więcej czasu? Będziemy pracować dłużej. Dla nas ważna jest realizacja zadań. Dla mnie to nie jest problem zasadniczy, czy to będzie jeden czy trzech wiceministrów. Jak to wpłynie negatywnie na pracę? Będzie to utrudniało działania, ale trzeba realizować te inwestycje i zadania, które wzięliśmy za cel. W Małopolsce na przykład wyzwaniem jest realizacja programu kolejowego, wykorzystanie środków finansowych, które na ten cel państwo chce wydać. Na to składają się też środki z pomocy unijnej. Albo je wykorzystamy, albo one przepadną. To jest cel. Na tym się koncentrujemy.

 

Wiemy, że jest 6 ofert w przetargu na projekt i budowę 16-kilometrowego odcinka zakopianki od Rdzawki do Nowego Targu...

- To ostatni odcinek, który sprawa wiele kłopotów od Nowego Targu do Krakowa, lub gdy zjeżdżamy z dwupasmówki w kierunku Nowego Targu.

 

Najtańszą ofertę złożyła firma z Chin. Lekkich obaw pan nie ma? Doświadczenia z chińskimi firmami przy autostradzie A2 zapamiętamy na długo.

- Oferty są badane. Zostało to otwarte. Wśród ofert jest ta chińska. Ta oferta jest najtańsza. Znamy też dwukrotnie wyższą ofertę innego konsorcjum.

 

Jak to jest możliwe? Polska firma proponuje 1,5 miliarda za budowę tej samej drogi, którą Chińczycy chcą zbudować za 700 milionów.

- Dlatego oferty podlegają badaniu, czy nie zaproponowano rażąco niskiej ceny. Czy mamy w tych procesach uwzględnione wszystkie elementy cenotwórcze? Na tym odcinku będzie wiele prac ziemnych. 1,5 miliona metrów sześciennych mas ziemnych musi zostać przemieszczone. Dzisiaj budowana zakopianka to tylko 750 tysięcy metrów sześciennych gruntu. Te prace mają wpływ na wartość przedsięwzięcia. Oferty są badane. To robią inżynierowie, eksperci.

 

Jeśli wszyscy oferenci deklarują, że są skłonni zaprojektować i wybudować tę drogę w 49 miesięcy to jest realne, że do 2022 roku od Krakowa do Nowego Targu dojedziemy w całości dwupasmowym odcinkiem?

- Jest nadzieja taka – nie zmieniamy dat – że na sylwestra 2020 roku pojedziemy dwupasmową drogą ekspresową z tunelem do Rabki. Właściwie to do węzła w Chabówce. Do 2022 roku chciałbym jechać do Nowego Targu drogą ekspresową. Podobnie drogą ekspresową na północ od Krakowa. To odcinek krakowski drogi S7 z Nowej Huty w kierunku Miechowa. GDDKiA występuje o decyzję o pozwolenie na budowę między granicą świętokrzyskiego a węzłem Szczepanowice. Jeśli będzie pozwolenie, będzie przetarg i realizacja do 2022 roku. To daje nadzieję, że w 2022 roku pojedziemy z Nowego Targu do Warszawy drogą ekspresową. Będzie to bezpieczne, przewidywalne i komfortowe. Ta droga jest budowana dla wszystkich, którzy udają się na południe Polski i Europy. To konieczna droga dla wszystkich. Podobnie jest z mostem w Białym Dunajcu, który dzisiaj oficjalnie będzie inaugurowany. To most kultowy. Zaczyna się budowa. On przysparzał wiele problemów. Sam stałem tam wiele razy w korkach. Wykonawca przejął plac budowy. W 3 miesiące ma wybudować objazd zastępczy. Potem będzie rozbiórka mostu, budowa nowego mostu. Przejezdność po nowym moście będziemy mogli uzyskać w grudniu tego roku. Ten szczyt świąteczny to będzie przejazd mostem bez kłopotów, bez stania w zatorach.

 

Jeszcze kolej. Musimy uzbroić się w cierpliwość do czerwca w związku z budową toru aglomeracyjnego między Krakowem Głównym a Podłężem? To powoduje pewne utrudnienia, wyłączenia komunikacji przez Kraków Główny dla pociągów dalekobieżnych.

- Mieliśmy wybór. Albo tak traktować sprawę jak PO-PSL, czyli nie modernizować tego… Prędkość i jakość przejazdu by się pogarszała. Albo budujemy nowy szlak, podróż będzie szybka i komfortowa. Przepraszam za te utrudnienia, ale robimy wszystko, żeby to zminimalizować. Są objazdy, komunikacja zastępcza, honorowane są bilety kolejowe przez komunikację miejską. Minimalizujemy kłopoty. Zapewniam, że te szlaki kolejowe to będzie nowa rzeczywistość. Będzie komfort, bezpieczeństwo i przewidywalność w czasie.

50%
50%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 2

cenzura

Poniedziałek, 12 marca 2018, 10:53

Nie? Żadnych pytań odnośnie aneksu i Stalexportu?

Odpowiedz

obiecanki cacanki

Poniedziałek, 12 marca 2018, 10:44

Kiedy obiecane przez pana odtajnienie umowy w sprawie odcinka A4 z Krakowa do Katowic?

Odpowiedz