Tytuł „Co robi zdjęcie?” doskonale oddaje wielowymiarowe podejście do fotografii, które przyjął zespół kuratorski Muzeum. Zadając pytanie „co robi” – a więc „jak działa”, ale także, w kolokwialnym rozumieniu – „co tworzy” czy „co składa się na” zdjęcie, kuratorzy sięgają po szereg tematów związanych z procesem fotografowania, sposobami wykorzystania zdjęć i kulturowym znaczeniem fotografii. 

Podzielona na pięć części nowa wystawa wprowadzi widza w świat różnych technik fotograficznych, pozwalając mu zrozumieć nie tylko, jak powstają współczesne odbitki fotograficzne, ale także dowiedzieć się, jakie metody wcześniej stosowano do zapisu obrazów na papierze. Zwiedzający będą mieli okazję zapoznać się z najważniejszymi polskimi fotografami i fotografkami, których prace znajdują się w krakowskich zbiorach – od patrona muzeum, Walerego Rzewuskiego i autorkę tzw. „skarbu z Limanowej”, fotografkę-amatorkę Klementynę Zubrzycką-Bączkowską, przez Jerzego Lewczyńskiego, Zofię Rydet i Zygmunta Rytkę, aż po współczesnych twórców, takich jak Robert Kuśmirowski czy Anna Orłowska. 

Widzowie przyjrzą się nie tylko postaciom artystów, ale także przeglądowi tematów, poruszanych przez niemal dwieście lat istnienia, takich jak dokumentacja życia rodzinnego, krajobrazu, chmur czy samochodów. Ważnym wątkiem na wystawie jest także kulturowe znaczenie fotografii – to, jak wykorzystywano ją, by przekazywać wiedzę o świecie, ale także, by wpływać na opinię publiczną. Całość zakończy fragment o przyszłości fotografii – o współczesnych technikach obrazowania, wykorzystujących zdjęcia czy o tym, jak na przemiany świata (oraz technologii) reagują artyści i artystki. 

Na wystawę „Co robi zdjęcie?” składa się około 1000 muzealiów ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie – odbitki i albumy fotograficzne, szklane klisze, negatywy oraz sprzęt fotograficzny. Różnorodność prezentowanych obiektów nie tylko odzwierciedla bogactwo zbiorów muzeum, ale przede wszystkim jest dowodem na szerokie spojrzenie na fotografię. Nowa wystawa stała patrzy na fotografię szeroko, ukazując ją jako zmieniającą świat technologię, intymny sposób zapisu, jednocześnie towarzyszkę i narzędzie niekończących się globalnych przemian.

Główny kurator wystawy: dr Dominik Kuryłek
Zespół kuratorski: Marek Janczyk, Monika Kozień, Marek Maszczak, Marta Miskowiec, Andrzej Rybicki
Koordynator wystawy: Bartosz Flak
Projektanci wystawy: Jaz+Architekci Żmijewski Jaworski Massé s.c.
Wykonawca wystawy: Trias Avi sp. z o.o.
Nadzór techniczny: Andrzej Potaczała Stradom
Współpraca: Wojciech Adamczyk, Malwina Antoniszczak, dr Janusz Czop, Natalia Fyderek, Maria Masternak, Anna Lewandowska, Dariusz Lis, dr Agnieszka Olszewska, Wojciech Piotrowski, Magdalena Regulska, Magdalena Skrejko
Nadzór nad realizacją wystawy: Adrianna Gębala-Pietras
Korekta i redakcja tekstów: Anna Szczepańska, Janusz Krasoń
Tłumaczenie tekstów i podpisów na język angielski: Anna Pokojska
Konserwacja i przygotowanie obiektów: Zbigniew Chadaj, Krzysztof Dudek, Michał Misztal, Lucyna Król, Kinga Olesiejuk, Aneta Prorok
Współpraca: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Wykonawca elementów dotykowej ścieżki zwiedzania: Serenissima sp. z o.o.
Wykonawca aplikacji: Openform s.c. Magdalena Klejdysz-Matras, Rafał Matras, Tomasz Marszałek

Zadanie finansowane ze środków Gminy Miejskiej Kraków.