Ogromna część tej kwoty pójdzie na budowę pięciu kilometrów w tunelach. Będą też wiadukty, mosty i drogi równoległe (prawie trzy kilometry). Umowa została podpisana ze sprawdzonym konsorcjum firm, które z powodzeniem realizuje sąsiedni odcinek w rejonie Limanowej
- wyjaśnia Mateusz Wanat z PKP Polskich Linii Kolejowych.
Budowa ma potrwać niecałe cztery lata. Pierwsze pociągi przejadą nowym odcinkiem ze Szczyrzyca do Tymbarku najpóźniej w połowie 2029 roku. Realizacja całej inwestycji Podłęże-Piekiełko zakończy się około 2030 roku.
Projekt Podłęże – Piekiełko składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego 58-km odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. PKP PLK sukcesywnie podpisują umowy na realizację kolejnych fragmentów tego przedsięwzięcia.
Krzysztof Jan Klęczar, wojewoda małopolski, tłumaczy, że linia Podłęże-Piekiełko to inwestycja strategiczna i niezwykle istotna dla rozwoju Małopolski, a także jeden z największych trwających projektów kolejowych w Polsce:
Ta inwestycja jest realizowana, nabiera tempa i realnych kształtów.
Podpisana w poniedziałek (6 października) umowa na odcinek pomiędzy Szczyrzycem i Tymbarkiem jest pierwszą umową na budowę nowej trasy kolejowej łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. PKP PLK zawarły ją z konsorcjum firm Budimex SA, Budimex Kolejnictwo SA i Gülermak SA.
Nowa linia kolejowa przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich. Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej.
To ważny moment realizacji projektu Podłęże-Piekiełko. Do tej pory pracowaliśmy przede wszystkim przy modernizacji istniejącej od XIX w. linii kolejowej nr 104. Natomiast dziś podpisaliśmy umowę na budowę linii kolejowej nr 622, zupełnie nowego szlaku, który docelowo stworzy dogodne połączenie kolejowe Krakowa z Limanową i Nowym Sączem
– zaznacza Wanat.
Według przedstawicieli PLK obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy pięciu fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy SZaryącz). Wykonawcy pracują w stacji Limanowa, na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte i Rabka Zaryte – Mszana Dolna - Fornale. W sierpniu pociągi wróciły na pierwszy zmodernizowany fragment torów od Chabówki do Rabki-Zdroju. Kolejne odcinki PLK SA oddadzą do eksploatacji w najbliższych miesiącach.
Cała nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną ma być gotowa w 2030 roku. Najszybsze pociągi przejadą wtedy trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.