Kupione w Szwecji autobusy zostały wyprodukowane w 2004 roku i były eksploatowane do 2015. Jak przekonywał podczas prezentacji autobusu prezes tarnowskiego MPK Jerzy Wiatr, pasażerowie mogą nawet nie zauważyć, że pojazdy były używane. „Mają wszystko co potrzeba. Są niskopodłogowe, mają przyklęk dla niepełnosprawnych, klimatyzację, kamerę cofania, monitoring”. 

Jednak jak przynaje prezes Wiatr, największym atutem szwedzkiego zakupu jest cena. Jeden autobus kosztował około 50 tysięcy złotych, malowanie i dodatkowe odświeżenie na potrzeby tarnowskiego MPK od 30 do 40 tysięcy złotych. Podczas gdy jak podkreśla Jerzy Wiatr, nowy autobus kosztuje około 850 tysięcy złotych. „Nie sztuką kupić coś bardzo dobrego bardzo drogo, ale kupić coś bardzo dobrego bardzo tanio” - przekonywał prezes tarnowskiego MPK. 

Kupione w Szwecji Scanie mają przejechane około 700 tysięcy kilometrów. Jerzy Wiatr wyjaśnia, że autobusy przejeżdżają średnio od miliona do półtora miliona kilometrów. „Powinny nam spokojnie służyć przez 6-8 lat, podczas gdy nowe od 15 do 20 lat”.

Zakup chwalą miłośnicy komunikacji miejskiej z Tarnowa. „Są to wytrzymałe autobusy, 700 tysięcy kilometrów to nie jest znowu tak dużo, bo to autobus, a nie auto. Zostały ładnie odmalowane, ale najważniejsze żeby było komfortowe dla pasażerów, a są niskopodłogowe. Minusem jest to, że są dosyć głośne. Mają 12 lat, ale w Szwecji drogi są na pewno dobre, więc auta nie są na pewno bardzo wyeksploatowane”. 

Adrian i Damian, miłośnicy komunikacji, podkreślają jednak, że tak naprawdę zakup używanych Scani będzie można ocenić po roku. Pierwszy już wyjechał na linię numer 222.

Prezes tarnowskiego MPK Jerzy Wiatr podkreśla, że spółka nie rezygnuje z zakupu nowych autobusów. Na przełomie 2016 i 2017 roku chce kupić 5 pojazdów, które będą jednocześnie wkładem własnym spółki do projektu unijnego. MPK liczy na to, że dzięki dofinansowaniu w 2018 roku uda się kupić nawet 40 nowych autobusów. 

Tarnowskie MPK ma 96 autobusów, a 45 nadaje się do wymiany w ciągu najbliższych 3 lat. 45 procent taboru ma klimatyzację. Jerzy Wiatr dodaje, że w ciągu ostatnich lat spółka kupiła 30 nowych autobusów, w tym 21 ze środków unijnych, a także 30 używanych. "Spółka wymieniła 60 procent obecnego taboru na nowy lub nowszy" - podkreśla prezes tarnowskiego MPK. 

 

(Bartek Maziarz/ew)

Obserwuj autora na Twitterze: