Odcinek Limanowa–Klęczany to część projektu „Podłęże–Piekiełko”, który zakłada budowę 58 km nowej linii kolejowej oraz modernizację i elektryfikację 75 km istniejącej trasy między Chabówką a Nowym Sączem. W efekcie podróż koleją z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do ok. godziny, a ze stolicy Małopolski do Zakopanego - do 90 minut.
Już niedługo Małopolska zyska nowe, atrakcyjne czasowo połączenie kolejowe. Dzięki niemu zaktywizujemy gospodarczo i społecznie Limanową, Nowy Sącz i szereg innych miejscowości
- mówił w czwartek na placu budowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Ważąca ponad 600 ton i mająca 5 metrów średnicy „Kinga” rozpoczęła drążenie mniejszego tunelu 31 marca i od tego czasu pracuje nieprzerwanie. Każdego dnia pokonuje kolejne metry górotworu, przy jednoczesnym montażu obudowy i usuwaniu urobku. Docelowo maszyna ma budować ponad 10 metrów tunelu dziennie. Inżynierowie nadzorujący proces zapowiadają, że niemal 4-kilometrowy tunel powstanie w ciągu około 10 miesięcy, przy jednoczesnym montażu ścian i usuwaniu wydobytego urobku.
Na sąsiednim stanowisku przed drążonym tunelem trwa montaż większej tarczy TBM „Jadwiga”, składającej się z pięciu segmentów o łącznej masie 245 ton i średnicy 11 metrów. Wkrótce rozpocznie ona drążenie równoległego tunelu kolejowego.
Budowę połączenia kolejowego łączącego Sądecczyznę i Podhale z Krakowem rozpoczęto we wrześniu 2023 r. Inwestycja jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności